شناسهٔ خبر: 26263408 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آتش سوزی مراتع سمیرم را تهدید می کند

به گزارش ایرنا، ' عزت الله مرادی ' در کارگاه آموزشی که روز چهارشنبه با حضور بخشداران، دهیاران، شوراهای روستایی و عشایری و بهره برداران مراتع سمیرم برگزار شد،

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، ' عزت الله مرادی ' در کارگاه آموزشی که روز چهارشنبه با حضور بخشداران، دهیاران، شوراهای روستایی و عشایری و بهره برداران مراتع سمیرم برگزار شد، هدف از برگزاری این کارگاه را پیشگیری و یادآوری اهمیت حفظ و حراست از مراتع بیان کرد.
وی با یادآوری بارش های خوب فصل بهار بویژه در اردیبهشت امسال تصریح کرد: هر چند بارندگی موثر و بلند مدت در شهرستان سمیرم کاهش 50 درصدی داشته است اما بارش های خوب بهاره، سرسبزی و رشد گیاهان مرتعی بویژه گونه های یکساله را به دنبال داشته است.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم ادامه داد: رشد خوب این گونه های گیاهی همراه با گرم شدن هوا، خشکسالی، خشک شدن چشمه ها و قنات ها، احتمال تنش و آتش سوزی پوشش مرتعی این شهرستان را افزایش می دهد.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم با تاکید بر اهمیت حفظ پوشش گیاهی برای نسل های آینده افزود: اگر تنها 30 درصد مراتع تقویت شوند، ذخیره نزولات آسمانی در سطح زمین تا 70 درصد بیشتر و بالاتر خواهد رفت.
مرادی تنها راه احیای چشمه ها و قنات های خشک شده و کم آب را اجرای طرح های آبخیزداری بیان کرد و بر حفاظت همگانی از مراتع و منابع طبیعی تأکید نمود.
نماینده ولی‌ فقیه در اداره ‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان نیز در این کارگاه آموزشی اظهارکرد: طبق آیات ابتدایی سوره انفال؛ کره زمین از انفال خداوند است و انسان وظیفه آبادانی آن را بر عهده دارد.
حجت الاسلام و المسلمین ' علی عسکری ' افزود: حفظ منابع طبیعی از اهمیت فرانسلی و فرامرزی برخوردار است و اگر همه برای نجات و تقویت این منابع نکوشند باید منتظر انتشار ریزگردهای سایر کشورها و استان ها در محل زندگی خودشان باشند.
وی از همه بهره برداران مراتع، دهیاران، اعضای شوراهای روستاها و عشایر و دیگر گروه های مردمی خواست بعنوان حافظان طبیعت، مامور حفاظت منابع طبیعی باشند و آتش سوزی در منابع طبیعی و تخریب این منابع را به اداره منابع طبیعی گزارش کنند.
شهرستان سمیرم دارای 19 هزار هکتار باغ، 15 هزار هکتار زمین زراعی، 455 هزار هکتار عرصه ملی و 330 هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.
سمیرم با افزون بر 100هزار نفر جمعیت در 160 کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.
7147/ 2093
انتهای پیام

نظر شما