شناسهٔ خبر: 26263293 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کیفیت داروهای تولید داخل بهتر از داروهای خارجی است

به گزارش خبرنگار ایرنا ، بیماران خاص شامل بیماران تالاسمی ، ام اس ، دیالیزی و پیوند کلیه ها در بسیاری موارد ناچار به مصرف دارو تا آخر عمر هستند، بنابراین دارو

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا ، بیماران خاص شامل بیماران تالاسمی ، ام اس ، دیالیزی و پیوند کلیه ها در بسیاری موارد ناچار به مصرف دارو تا آخر عمر هستند، بنابراین دارو نقش مرگ و زندگی را برای این بیماران ایفا می کند.
دکتر رسول ظفرمند روز چهارشنبه در نشست شورای اطلاع رسانی بیمه سلامت مازندران تعداد بیماران خاص تحت پوشش استان را چهار هزارو 112نفر اعلام کرد و افزود: البته مواردی مبنی بر اینکه برخی از داروهای ایرانی به دلایلی سازگار با بعضی از بیماران خاص نیست ، وجود دارد ، اما عمده داروهای تولید داخل با کیفیت و بسیار ارزان تر از داروهای خارجی است.
وی با اشاره به اینکه خریدن و مصرف داروهای خارجی به هر قیمتی برای بیشتر بیماران به ویژه بیماران خاص جنبه روانی پیدا کرده است، اظهار داشت: سالانه حدود 40میلیارد تومان برای بیماران خاص استان هزینه می شود.
وی توضیح داد: اگر بیماران خاص و خانواده های آنان آموزش های لازم را در نحوه برخورد و استفاده از داروهای ایرانی ببینند ، هزینه های این بیماران به مراتب کاهش محسوسی خواهد یافت.
مدیر کل بیمه سلامت مازندران در عین حال تاکید کرد که این بدان معنا نیست که دولت نمی تواند هزینه های بیماران خاص را تامین کند، بلکه معتقدیم کیفیت بهتر داروهای خارجی فقط جنبه روانی در جامعه دارد.
ظفرمند گفت: در کارگاه های آموزشی هدف این است تا آگاهی عمومی مردم جامعه نسبت به برتری داروهای خارجی تغییر کند .
**پزشک خانواده مشاوران امین بهداشتی و درمانی جامعه هستند
مدیر کل بیمه سلامت مازندران با بیان این نکته که طرح پزشک خانواده یک طرح جوان است و نتیجه گیری کردن و چیدن میوه های آن هنوز بسیار زود است، گفت: یقین کنید بسیاری از مشکلات بهداشتی و درمانی جامعه فقط با گسترش و نهادینه شدن وظایف 2طرف این طرح یعنی مردم و پزشک حل و فصل می شود.
وی اظهار داشت: در حالی که دولت بابت اجرای طرح پزشک خانواده سرانه بهداشتی و درمانی را به پزشکان طرف قرارداد پرداخت می کند، اما بسیاری از مردم برای گرفتن خدمات اولیه و سرپایی از جمله داروهای سردرد ، سرماخوردگی و غیره ... ترافیک سنگینی را در اورژانس های بیمارستان های دولتی ایجاد می کنند.
مدیر کل بیمه سلامت مازندران با بیان اینکه بسیاری از نسخه های هزینه ای بیمارستان های استان از اورژانس ها است، تصریح کرد: این درحالی است که دولت در طرح پزشک خانواده همین خدمات را به صورت رایگان و حتی با کیفیت تر ارائه می دهد.
ظفرمند گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته بیشتر هزینه های بیمارستان های دولتی مربوط به اورژانس ها است و در بخش بستری هزینه کمتری انجام می شود.
وی با بیان اینکه ارائه خدمات درمانی سرپایی وظیفه پزشکان خانواده است گفت : بیماران با رفتن به پزشک خانواده می توانند خود را مداوا کنند که این امر می طلبد تا اصحاب رسانه در اطلاع رسانی مردم و جلب اعتماد آنان به پزشک خانواده به جای بیمارستان ها کمک کنند.
طرح پزشک خانواده از سال 91 به صورت پایلوت در استان های مازندران و فارس به اجرا درآمد و از سال 93 در دولت تدبیر و امید با رفع نقایص و تعریف پرونده الکترونیک و بسته های سلامت وارد مرحله جدیدی شد.
بر اساس قانون ، هر شهروندی در طرح پزشک خانواده زیر پوشش پزشک معتمد خود قرار دارد و هیچ هزینه ای بابت ویزیت و دریافت سایر خدمات سلامت پرداخت نمی کند.
طرح پزشک خانواده همه روزه مگر در روزهای تعطیل رسمی از ساعت 8 صبح تا 8 شب فعال است .
هر پزشک در این طرح تا سه هزار نفر را زیر پوشش دارد و مرجع معرفی بیماران نیازمند خدمات تخصصی پزشکی به مراجع درمانی ذیصلاح برای برخورداری از خدمات رایگان محسوب می شود.
بر اساس گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیش از 91 درصد از جمعیت حدود سه میلیون و 300 هزار نفری استان دارای پزشک خانواده هستند به این معنا که در صورت نیاز به دریافت خدمات پزشکی در روزهای عادی نیاز مراجعه به بیمارستان ندارند.
هم اکنون بیش از 500 پزشک در مازندران به صورت تک وقت و تمام وقت با عنوان پزشک خانواده فعالیت دارند.
پزشک خانواده در صورت نیاز بیمارش برای مراجعه به پزشک متخصص ، او را طبق تخصیص به پزشک مربوطه ارجاع می دهد و در مواقع اورژانسی نیز بیماران به بیمارستان معرفی می شوند که بر این اساس تنها پنج درصد هزینه های درمان بیمارستانی از آنان دریافت خواهد شد.
6990/1899
انتهای پیام

نظر شما