شناسهٔ خبر: 26262686 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

نقش ایلام در دوران دفاع مقدس مغفول مانده است

به گزارش ایرنا، محمد نوزری روز چهارشنبه در دومین نشست شورای فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با موضوع بررسی توسعه و تجهیز محتوایی مرکز فرهنگی

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، محمد نوزری روز چهارشنبه در دومین نشست شورای فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با موضوع بررسی توسعه و تجهیز محتوایی مرکز فرهنگی باغ موزه دفاع مقدس استان ایلام و نیز آمادگی برای برگزاری جشن های سالروز آزادسازی مهران اظهار کرد: موضوع دفاع مقدس در استان ایلام به ویژه حضور مردم بومی در جنگ جای کار دارد و در سطح ملی به آنها پرداخته نشده است.
وی افزود: مردم بومی استان ایلام با ترک نکردن استان و پناه بردن به زیرچادرها و در جنگل ها همپای نیروهای نظامی از مرزها دفاع کردند و نقش محوری اقشار مختلف مردم استان ایلام نسبت به دیگر استان ها برجسته تر اما مغفول مانده تر است.
نوزری یادآور شد: برگزاری یادواره ها در سطح ملی می تواند تا حدودی جایگاه ارزشی استان ایلام در زمان دفاع مقدس را به سایر نقاط کشور بشناساند و رشادت ها و حضور پررنگ ایلات و عشایر استان ایلام در دفاع از کشور را برای همگان بازگو کند.
وی با اشاره به سالروز آزادسازی مهران گفت: در طول دوران دفاع مقدس آزادسازی خرمشهر و مهران از اهمیت زیادی برخودار بود و بازپس گیری این دو شهر از متجاوزان بعثی به نوعی سرنوشت جنگ را تغییر داد و بعد از بازپس گیری مهران امام راحل همچون خرمشهر در مورد آزادی مهران نیز گفتند ' مهران را خدا آزاد کرد '.
وی افزود: مرز گسترده استان ایلام با کشورعراق این استان به ویژه مهران را به محلی برای عملیات های مهم و استراتژیک کشورعراق تبدیل کرده بود و حفظ مهران برای این کشور از لحاظ نظامی و حیثیتی بسیار مهم و با اهمیت بود و به همین دلیل این شهرستان بارها در طول جنگ بین نیروهای ایرانی وعراقی دست به دست شد.
نوزری در مورد احداث باغ موزه فرهنگی دفاع مقدس نیز اظهار کرد: با توجه به اهمیت احداث این باغ موزه در استان ایلام استانداری در زمینه جذب اعتبارات و نیز الزام سایر دستگاه ها به همکاری با این پروژه ملی استانی همکاری لازم را خواهد داشت.

** تکمیل باغ موزه دفاع مقدس نیازمند اعتبارات استانی است
مدیر کل بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ایلام نیز گفت: برای ساخت باغ موزه فرهنگی دفاع مقدس 40 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در حال حاضر برای فاز اول این طرح 15 میلیارد ریال آن از اعتبارات استانی توسط سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافته و درحال رایزنی برای جذب پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات کشوری توسط بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس کشور هستیم.
سرهنگ محمدرضا شرف بیانی افزود: طرح باغ موزه دفاع مقدس استان ایلام ردیف اعتبارات ملی ندارد به همین جهت باید دستگاه های مختلف و مسئولان استان برای تکمیل آن ردیف اعتباری استانی در نظر بگیرند هرچند در تلاش برای اخذ اعتبارات ملی برای تکمیل آن نیز هستیم.
وی با بیان اینکه زمان احداث نهایی باغ موزه دفاع مقدس استان ایلام 2 است که در صورت تخصیص اعتبارات زودتر از زمان تعیین شده به اتمام خواهد رسید، یادآور شد: مرحله نخست این طرح تا دهه فجر امسال همزمان با پنج استان دیگر به بهره برداری می رسد.
شرف بیانی اظهار کرد: با توجه به اینکه استان ایلام کلکسیونی از اِلمان های دفاع مقدس است و خلاء نبود یک باغ موزه که تمام این المان ها را در قالب یک مجموعه محتوایی در اختیار ببنندگان و به ویژه نسل های بعد از جنگ قرار بدهد احساس می شد.
وی با اشاره به اینکه وضعیت یادمان های شهدای گمنام استان ایلام مطلوب و در خور شان است، گفت: یادمان های ملی از شرایط مناسب زیرساختی برخودار نیست و سامان دهی و تجهیز این یادمان ها نیازمند همکاری و تخصیص اعتبارات از سوی مسئولان استان است.

** آئین گرامیداشت آزادسازی مهران برای اولین بار در قلاویزان برگزار می شود
جانشین فرمانده سپاه حضرت امیرالمومنین (ع) استان ایلام هم در این نشست در مورد برنامه های آزادسازی مهران اظهار کرد: گرامیداشت بازپس گیری مهران 10 تیرماه و در منطقه عملیاتی قلاویزان که محل اصلی عملیات کربلای یک بود برگزار می شود.
سرهنگ جمال شاکرمی افزود: این برنامه ساعت هفت عصر و با حضور مسئولان ارشد کشوری و استان ایلام و نیز جمعی از رزمندگان و فرمانده هان استان های درگیر در عملیات کربلای یک همچون تهران، قم و البرزدر نقطه ایثار مهران با سخنرانی رئیس بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس کشور سردار کارگر برگزار می شود.
وی یاداور شد: رایزنی در خصوص اختصاص اتوبوس های ایاب و ذهاب برای حمل و جابجایی مردم شهرستان های مختلف به منطقه قلاویزان برای حضور آنها در آئین گرامیداشت این روز با همکاری شرکت جوان سیر ایثار و شهرداری های هر شهرستان انجام گرفته است.
دبیر گرامیداشت آزادسازی مهران گفت: اظهار کرد: با توجه به اهمیت بازپس گیری مهران در زمان جنگ تحمیلی یادواره و گرامیداشتی به همین مناسبت و با حضور جمعی از مسئولان ارشد کشور و استان ایلام در تهران برگزار می شود.
در این نشست که با حضور جمعی از مسئولان دستگاه های اجرایی استان برگزار شد اعضا نظرات، پیشنهاد و انتقاد های خود در خصور روند احداث باغ موزه دفاع مقدس و جشن های آزادسازی مهران بیان کردند.
7172/6034
انتهای پیام

نظر شما