شناسهٔ خبر: 26262652 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

عباس عراقچی:

برجام در آی سی یو است

صاحب‌خبر - عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان که به منظور دومین همایش همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی ایران و اروپا به بلژیک سفر کرده است، با اشاره به اینکه اطمینان داشته باشید تحریم‌ها و برجام در کنار هم نمی‌نشینند، تصریح کرد: ایرانی‌ها می‌گویند خروج آمریکا‌ از برجام فقط بازی پلیس بد و پلیس خوب است و در این میان، نقش پلیس خوب‌ را اروپا بازی می‌کند.
عراقچی همچنین طی گفت و گو با یورو نیوز، درباره چگونگی حفظ برجام پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: در کنفرانس مربوط به ایران گفتم برجام در آی سی یو است چرا که مهمترین نقطه تعادل خود را از دست داده است. نقطه تعادل آن خروج آمریکا از برجام است. حال اگر اروپا و دیگر امضاکنندگان برجام می‌خواهند این توافق هسته‌ای را حفظ کنند باید فداکاری بیشتری کنند و خصوصا عدم حضور آمریکا و تحریم‌های دوباره این کشور علیه ایران را جبران کنند. وی افزود: برجام و تحریم‌ها هیچ گاه نمی‌توانند در کنار هم بنشینند. اغلب مردم ایران امروز به اروپا هم اطمینانی ندارند و اروپا برای کسب اطمینان این مردم باید تلاش کند.
برای ما اهمیتی ندارد چگونه اروپا قصد دارد برجام را حفظ کند
وی درباره خواسته‌های ایران از اروپا گفت: «آنچه که برای ما اهمیت دارد اجرای کامل و تمام عیار برجام است. برای ما اهمیتی ندارد چگونه اروپا قصد دارد برجام را حفظ و تحریم های آمریکا را دور بزند. آنچه که برای ما اهمیت دارد حضور و ماندگاری شرکت های اروپایی در ایران است. آنچه که برای ما اهمیت دارد فروش نفت خام است. ما می خواهیم که پول‌ها به راحتی به حساب ما واریز شود. باید یک ارتباط بین بانکی بین ما و اروپا باشد. این موضوع با اروپایی‌ها است تا راه اصلی را پیدا کنند. عراقچی اعلام کرد که ایران حاضر است برای یافتن راه حل و بسته‌های اروپا برای حفظ برجام به اروپا کمک کند.
عضو تیم مذاکره کننده توافق هسته‌ای ایران در ادامه تصریح کرد: چشم انداز روشن و مثبتی برای ادامه مذاکرات با اروپا برای حفظ برجام وجود ندارد اما او منتظر است همانگونه که ایران فداکاری های زیادی برای حفظ برجام کرده است اروپا نیز دست به فداکاری بزند. وی اظهار کرد: نمی توانم بگویم چشم انداز ادامه مذاکرات با اروپا روشن و مشخص است و می‌تواند ما را به دستیابی یک بسته مشترک برای حفظ برجام برساند. ما همچنان منتظریم و امیدوار تا بسته پیشنهادی اروپایی‌ها مورد رضایت ایران باشد تا ایران از برجام خارج نشود.
ادامه برجام همزمان با تحریم‌ها برای ایران قابل قبول نیست
در همین راستا و ادامه رایزنی برجامی مقامات کشورمان با اروپایی‌ها، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان که به نروژ سفر کرده است در دیدار با هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اهمیت درک چندصدایی در ایران، توافق برجام را موضوعی جدی در مباحث سیاسی کشور دانست و بر رفع انتظارات از این توافق تاکید کرد. وی افزود: برای حفظ برجام نیازمند برآورده شدن انتظارات و نیازها و رفع عملی و دائمی تحریم‌های ظالمانه ایم و امکان پایبندی به تعهدات برجام همزمان با تداوم تحریم‌ها به هیچ عنوان مورد قبول ایران نخواهد بود. اروپا تاکنون گام های خوبی برای حفظ برجام برداشته است اما در شرایط کنونی باید بر نتایج عملی سیاست های اعلامی از سوی اتحادیه اروپا تمرکز کرد.
100 شرکت اروپایی به زودی وارد مذاکره با ایران می‌شوند
اشمید نیز در این دیدار تاکید کرد: اروپا مصمم تر از همیشه درصدد حفظ برجام خواهد بود و با ایجاد مکانیزم های ویژه جهت رسیدن به این هدف تلاش خواهد کرد. وی با یادآوری ابتکار گفتمان سیاسی صنایع که دربرگیرنده مذاکرات تجاری شرکت‌های کوچک و متوسط در سطح اتحادیه اروپا با ایران است، اظهار داشت: با توجه به اینکه فعالیت بیش از 60 درصد صنایع قاره اروپا در سطح اتحادیه است، انتظار می‌رود چارچوب مناسبی برای همکاری با حمایت و مشارکت مستقیم این اتحادیه بوجود آید. وی همچنین درخصوص ساز و کارهای مالی و بانکی مورد نیاز، به تشریح آخرین وضعیت موجود پرداخت و اتحادیه اروپا را متعهد به یافتن راه حل مناسب برای برقراری روابط تجاری و مالی با ایران دانست.
اشمیت در ادامه ا بااعلام اینکه قرار است بزودی 100 شرکت از این قاره وارد مذاکرات کاری با طرف های ایرانی شوند، گفت: انتظار می رود چارچوب مناسبی برای همکاری‌ها با حمایت و مشارکت مستقیم اتحادیه اروپا بوجود آید.

نظر شما