شناسهٔ خبر: 26262399 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

طرح حمایت از مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری کلید خورد

به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از 5 استان نخست کشور از نظر نرخ بیکاری است و در دوره ای در فصل زمستان نرخ بیکاری تا 20درصد نیز رسیده

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از 5 استان نخست کشور از نظر نرخ بیکاری است و در دوره ای در فصل زمستان نرخ بیکاری تا 20درصد نیز رسیده بود، راهکارهایی اندیشیده شد تا بتوان بخشی از نیروی کار را به سمت کسب و کار آسان و زود بازده سوق داد.
الگوهای مشاغل خانگی در کشورهای پرجمعیت و توسعه یافته جهان حدود یک قرن پیش بنیان نهاده شد و گاهی این مشاغل خانگی به چرخه کلان تولید یا زنجیره تولید تبدیل شده اند.
به عنوان نمونه در کشور چین سالانه 6 میلیارد دلار عروسک و اسباب بازی تولید می شود که سهم تولید عروسک و اسباب بازی خانگی نیمی از این آمار است و سالانه 140میلیون دلار عروسک به کشورهای مانند ایران صادر می شود.
در چین برخی از خانواده ها قطعات مختلف عروسک را می سازند یا دوخت می زنند و بعد تمامی این تولیدات در یک کارخانه یا کمپانی سرهم (مونتاژ) می شود و به عنوان محصول نهایی به بازار عرصه می شود.
در برخی از کشورهای حوزه جغرافیایی اتحادیه اروپا نیز تولید پنیر خانگی در مناطق کوهستانی آلپ سالانه بیش از 100 میلیون دلار صادارت دارد و جالب این است که این پنیرها در خانه گله داران آلپ نشین کشورهای ثروتمندی مانند سوئیس و ایتالیا تولید می شود.
از سهم 30میلیارد دلاری تولید پنیر در جهان 24 میلیارد دلار را اروپا در اختیار دارد که بخشی از این صادرات را پنیرهای خانگی تولید شده در این کشورها به خود اختصاص داده است.
گاهی این الگوهای اقتصاد خانگی بر اقتصاد کلان و مکتب های فلسفی اقتصاد اثر گذاشته اند و این اقتصاد خرد موفق به افزایش درآمد ناخالص ملی و افزایش درآمد خانوار در بعد کلان شده اند.
حالا از سوی وزارت تعاون، کار، و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی استان های آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری ، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به عنوات مناطق پایلوت برای طرح حمایت از مشاغل خانگی انتخاب
شده اند.
این حرکت گامی برای توجه دادن به خانه به عنوان یک کارگاه خرد تولیدی است و چنانچه متقاضیان تمایل داشته باشند از خدمات و امکاناتی نظیر آموزش، مشاوره و فروش محصولات در حوزه مشاغل خانگی بهره مند شوند می توانید علاوه بر ثبت نام در سامانه مشاغل خانگی ، در سامانه مربوط به سازمان جهاد دانشگاهی به آدرس www.inhb.ir مراجعه و پس از کسب اطلاعات بیشتر در این سامانه ثبت نام کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان برای اجرای طرح مشاغل خانگی تسهیلات لازم را در نظر گرفته است.
حفیظ الله فاضلی عصر سه شنبه در نشست خبری طرح حمایت از مشاغل خانگی در جهاد دانشگاهی استان افزود: مشاغل خانگی مشمول مالیات نمی شود و از این طرحها با پرداخت تسهیلات ارزان قمیت حمایت می شود.
به گفته وی، برای هر متقاضی تا سقف 100میلیون ریال تسهیلات با نرخ پایین بانکی در نظر گرفته شده است و شرایط ثبت نام در سامانه این طرح داشتن 18 سال سن تمام، ساکن استان بودن و تحت پوشش هیچ نهاد بیمه ای نبودن است.
رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری نیز از فراهم شدن زمینه ثبت نام متقاضیان در سامانه طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی خبر داد و گفت: 22 نوع شغل در سامانه حمایت از مشاغل خانگی استان تعریف شده است.
وحید خلیلی اردلی اظهار کرد: علاقمندان متقاضی راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی Inhb.ir و jchb.ir تماس با شماره 33380890- 038 مربوط به دبیرخانه الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی استان، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
به گفته وی، در الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی دستگاه‌های مجری طرح از جمله جهاد دانشگاهی مکلف به شناسایی و توانمندسازی اشخاص حقیقی و حقوقی شده اند.
خلیلی اردلی افزود: این نهاد علمی دانشگاهی با استفاده از مشاوران خود حلقه‌های مفقوده و خلأهای طرح‌های مشابه گذشته را مرتفع خواهد کرد.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد واسطه‌ای و توسعه‌ای در این طرح وظایف و برنامه‌های مختلفی بر عهده دارد افزود: این طرح در سه فاز انجام می‌شود و شناسایی مزیت‌ها، توانمندسازی و آموزش و اتصال به بازار این سه مرحله هستند.
خلیلی اردلی گفت: با استفاده از روشهایی چون، نظرسنجی، مطالعات اسناد، بررسی مطالعات انجام شده در حوزه اشتغال استان، مصاحبه با خبرگان و مدیران مرتبط و شناسایی مزیت‌های شهرستان‌های مختلف استان انجام شده است.
وی تصریح کرد: در فاز دوم به منظور توانمندسازی و آموزش، آمادگی مراکز آموزش جهاد دانشگاهی، شناسایی مربیان و تسهیلگران، درج فیلم‌های آموزشی و مستندهای ترویجی در سامانه طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی مربوطه انجام شده است.
خلیلی اردلی یادآورشد: در فاز سوم مرحله که اتصال به بازار است، نیز شناسایی برندهای ملی و استانی، عقد تفاهمنامه با فروشگاه‌های اینترنتی و فیزیکی مرتبط با مشاغل خانگی صورت گرفته است.
رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: سامانه طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی نیز توسط جهاد دانشگاهی طراحی و رونمایی شده است.
وی ادامه داد: امکان ثبت نام متضاضیان راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی بدون ارائه طرح توجیهی در این سامانه وجود دارد.
خلیلی اردلی امکان آموزش از طریق این سامانه به وسیله فیلم‌های آموزشی متنوع کار آفرینی و راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی، اتصال تولید کنندگان محصولات مشاغل خانگی به برندهای ملی و استانی به عنوان پشتیبان، فروش آنلاین محصولات خانگی و آخرین اخبار مربوط به حوزه مشاغل خانگی را از مواردی برشمرد که در سامانه طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی قابل دسترسی است.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری بیش از 63 هزار دانش آموخته دانشگاهی بیکار و جویای کار دارد.
2097
انتهای پیام

نظر شما