شناسهٔ خبر: 26262033 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سنگ اژدهای تخت سلیمان ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی تکاب گفت: اثر طبیعی سنگ اژدها متعلق به دوره ساسانی که در مجاورت محوطه باستانی تخت

صاحب‌خبر -

رئیس اداره میراث فرهنگی تکاب گفت: اثر طبیعی سنگ اژدها متعلق به دوره ساسانی که در مجاورت محوطه باستانی تخت سلیمان تکاب قرار دارد در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش ایلنا، مطلوبی گفت: اثرطبیعی سنگ اژدهای تخت سلیمان در فهرست اثر طبیعی ملی ثبت و به زودی ضوابط حفاظت و تعیین عرصه و حریم آن توسط سازمان میراث فرهنگی تدوین و اجرا خواهد شد.
 
سنگ اژدهای تخت سلیمان به شکل دیواره‌ای با ارتفاع یک و نیم الی 2 متر به طول 250 متر در ضلع جنوب غربی مجموعه جهانی تخت سلیمان و در فاصله 300 متری مابین محوطه باستانی تخت سلیمان و روستای نصرت آباد واقع شده است.
 
این اثر سنگی از بقایای رسوبات جوی آب دریاچه تخت سلیمان تشکیل شده است، آب دریاچه به علت وجود املاح معدنی، سخت و رسوب گذار است، به علت آ« که جریان آب در مدت زمان طولانی در بستر آن جاری بوده لذا دیواره جوی به این شکل در آمده است
 
به باور مردم منطقه تکاب افشار این سنگ طویل اژدها بوده است که به فرمان سلیمان نبی(ع) سنگ شده است.
 
در شهرتان تکاب مجموعه باستانی تخت سلیمان در فهرست آثار جهانی ثبت و 168 اثر ملی ثبت شده وجود دارد.
 
پنج اثر طبیعی شامل چمن متحرک چملی، کوه میان تهی زندان سلیمان، زندان نبی کندی، زندان برنجه و سنگ اژدها در فهرست آثار طبیعی و مابقی در فهرست میراث تاریخی ملی ثبت شده‌اند.
 
مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با دریاچه‌ای اسرار آمیز در وسط بقایای تاریخی در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و در سال 1382 به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.
 
به عقیده باستانشناسان محوطه تاریخی تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است.
 
مجموعه باستانی تخت سلیمان، کوه زندان سلیمان و طبیعت زیبای روستای نصرت آباد چشم انداز زیبایی از تاریخ و تمدن منطقه افشار تکاب را مقابل دیدگان گردشگران به نمایش می‌گذارد.
 
شهرستان تکاب با 80 هزار نفر جمعیت و اغلب آنها به ترکی آذربایجانی تکلم می‌کنند در جنوب آذربایجان غربی واقع است.

انتهای پیام

نظر شما