شناسهٔ خبر: 26261720 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

شناسایی حدود 22 هزار ساختمان ناایمن در پایتخت

سیدحمید موسوی، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران از شناسایی ۲۱هزار و ۶۹۶ ساختمان ناایمن در پایتخت خبر داد.

صاحب‌خبر -

گروه راه و شهرسازی|

 سیدحمید موسوی، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران از شناسایی ۲۱هزار و ۶۹۶ ساختمان ناایمن در پایتخت خبر داد.

سال گذشته بود که محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر نیز از 981 بنای بلندمرتبه موجود در پایتخت خبر داد و گفت حدود 250مورد که قریب به 25درصد را شامل می‌شود، ناایمن و بدون شناسنامه اطلاعاتی سازه و تاسیسات است. براساس آخرین آمار سازمان آتش‌نشانی نیز از مجموع ۲۱هزار و ۶۹۶ ساختمان پرخطر، میان خطر و کم‌خطر در پایتخت ۶ هزار و ۸۵۰ ساختمان پرخطر محسوب می‌شوند. به گزارش «تعادل» سرعت بالای ساخت و ساز در این شهر و چگونگی کنترل و نظارت بر آنها در کنار بی‌توجهی به ساختمان‌های قدیمی که قدمت برخی از آنها بیشتر از قوانین شهرسازی است به این نگرانی‌ها دامن زده است تا آنجا که معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی از وجود ۵ هزار ساختمان ناایمن دولتی در پایتخت خبر می‌دهد و آمار بیمارستان‌های ناایمن را ۸۰ درصد از کل بیمارستان‌های تهران اعلام می‌کند.  به این موارد باید گفته‌های علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر فقدان اطلاعات کافی درخصوص ۲۳۰برج پایتخت را اضافه کرد. ناامنی ساختمان‌های تهران موجب شد، مدیریت شهری سال گذشته به مالکان 6 هزار و ۷۸۰ ساختمان در مناطق ۲۲گانه به طور رسمی تذکر دهد تا نسبت به رفع موارد خطرآفرین ساختمان‌های خود اقدام کنند. براساس آمارهای موجود بیشترین تذکرها به ترتیب مربوط به مناطق ۱۵،۱۲،۱۴و۲۰ است و منطقه ۴ نیز تاکنون کم‌ترین میزان تذکر را از سوی مدیران شهری دریافت کرده است. در همین رابطه، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به آخرین وضعیت ساختمان‌های پرخطر در مناطق براساس گزارش سازمان آتش‌نشانی گفت: بنا بر آخرین آمارها، منطقه ۱۲ با 2هزار و ۸۶۰ مورد بیشترین آمار ساختمان پرخطر را به خود اختصاص داده است. پس از آن منطقه ۴ با ۷۷۰مورد، منطقه ۱۸ با ۶۶۴ مورد و منطقه ۲۰ با ۵۰۲ مورد به ترتیب شاهد حضور بیشترین ساختمان پرخطر در تهران هستند. موسوی تعداد ساختمان‌های میان خطر را نیز 7هزار و ۵۳۷ مورد اعلام و عنوان کرد: به این تعداد باید آمار 7هزار و ۳۰۹ ساختمان کم‌خطر را اضافه کرد. وی در پاسخ به اینکه معیار تمییز میان ساختمان‌های پرخطر، میان خطر و کم خطر چیست، گفت: معیارهای آتش‌نشانی تعیین‌کننده سطح ناامنی ساختمان‌ها محسوب می‌شود و براساس معیارهای حریق اگر ساختمانی ملزم به داشتن پله فرار یا سیستم اعلام حریق باشد اما این امکانات در آن دیده نشده باشد در زمره ساختمان‌های پرخطر قرار می‌گیرند. فقدان سایر اصول ایمنی نیز ساختمان‌ها را در لیست ساختمان‌های میان خطر و کم خطر قرار می‌دهد.

 شناسایی 900 پلاک خطرناک در بازار

بازار تهران یکی از نقاط پر خطر شهر محسوب می‌شود و به دلیل قطب تجاری کشور بودن حساسیت آن دو چندان است. طرح ایمن‌سازی بازار تهران سال 94 در شورای شهر تصویب شد و از آن زمان تاکنون فعالیت‌هایی در این منطقه انجام شده اما قطعا این فعالیت‌ها کافی نبوده که امروز همچنان 900 پلاک خطرناک در بازار وجود دارد. به گزارش ایسنا، پیمان محسنی، شهردار منطقه 12 در مورد سرانجام طرح ایمن‌سازی بازار گفت: دقت داشته باشید که بازار منطقه استراتژیک در تهران است به گونه‌یی که جمعیت شناور آن در روز یک میلیون و 200تا 500 هزار نفر است و این درحالی است که در ایام پیک همچون اواخر اسفند ماه شاهد آن هستیم که حتی تا بیش از 3میلیون نفر جمعیت روزانه در بازار تردد می‌کنند و 19 ایستگاه مترو و پایانه‌های متعدد اتوبوس و تاکسی در این منطقه وجود دارد که دسترسی به آن را آسان می‌کند و به همین دلیل منطقه بازار همواره برای شهروندان تهرانی جذاب است. وی افزود: بازار سرزمینی 112هکتاری است که وضعیت آن در طول زمان تثبیت شده و تغییر شرایط آن در زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست اما تلاش داریم با مجموعه اقداماتی نسبت به پیشگیری از بروز حوادث یا حتی کاهش اثرات حوادث اقدام کنیم. شهردار منطقه 12 با بیان اینکه در نخستین گام با کمک آتش‌نشانی، پلاک‌های خطرناک در محدوده بازار شناسایی و اخطار لازم به آنها داده شد، گفت: این واحدها به سازمان آتش‌نشانی معرفی شدند تا دستورالعمل ایمنی را از آتش‌نشانی دریافت کنند که برخی پاساژها علاوه بر ایمن‌سازی باید نسبت به مقاوم‌سازی در برابر حریق نیز اقدام کنند چراکه براساس آمارها 25درصد حریق‌ها مربوط به اتصالات برق است که بر همین اساس با اداره برق خیام رایزنی انجام شد و برای 3 پاساژ نامه اخطاریه صادر شد و در پی بی‌توجهی آنها مجوز قضایی قطع برق را نیز اخذ کردیم که در صورت عدم همکاری مالکان پاساژ، برق‌شان قطع می‌شود.

 استقرار آتش‌ نشان مقیم در پاساژها

وی با بیان اینکه در داخل دستورالعمل آتش‌نشانی،‌ بندی وجود دارد که به استفاده از آتش‌نشان مقیم یا به ‌کار گرفتن فردی آموزش دیده تاکید دارد، گفت: آتش‌نشانی به عنوان آتش‌نشان مقیم یا یکی از اعضای پاساژ یا سرایدار و... می‌توانند به عنوان آتش‌نشان مقیم آموزش داده در بازار جضور داشته باشند اما به این شرط که 24ساعته در پاساژ باشند تا در صورت وقوع حادثه در دقایق ابتدایی نسبت به مهار آن اقدام کنند. شهردار منطقه 12 در مورد تعداد پلاک‌های خطرناک در محدوده بازار گفت: حدود 900پلاک خطرناک در منطقه بازار شناسایی شده است اما تعداد واحدهای هر پلاک متفاوت است چراکه ممکن است یک پلاک شامل 150واحد تجاری باشد یا یک پلاک شامل یک واحد تجاری باشد که بخش عمده این واحدها نیاز به ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی دارند.

 

نظر شما