شناسهٔ خبر: 26261596 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

روحانی‌ای که کیارستمی را تحت‌تاثیر قرار داد

اوایل دهه ۶۰ بود که بار دیگر با حاج‌آقا حسینی در هیات محله مانوس شدم. آن زمان در شبکه یک مسئولیت کوچکی داشتم، از حاج‌آقا برای دو برنامه نیم‌ساعته دعوت کردم و او هم استقبال کرد. مدیران رده بالا وقتی استقبال مردم را از این دو برنامه دیدند، درخواست کردند که این برنامه ادامه پیدا کند. سال ۶۴ برنامه «اخلاق درخانواده» را شروع کردیم، خیلی سریع برنامه گل کرد، تلاش حاج‌آقا حسینی و من به عنوان تهیه‌کننده این بود که ضبط این برنامه در شهرستان‌ها و در بیرون از استودیو انجام شود.

صاحب‌خبر -

بسیاری از سوژهها را حاج آقاحسینی طراحی میکرد، از آوردن بشقاب عدس پلو به جلوی دوربین برای اینکه به عنوان مثال شوهر از غذای همسر ایراد نگیرد تا برنامه ویژه روزه که در کنار سد لتیان ضبط شد و روزه را به تراکم انرژی پشت سد در انسان تشبیه کرد. یک بار در سفری که در زمستان بسیار سرد به آذربایجانشرقی رفته بودیم، او یک گلولهبرفی را در دست گرفت و آغاز سخن کرد، پس از پایان فیلمبرداری متوجه شدیم تابش نور آفتاب باعث شده تا حاجآقا اذیت شود، این موضوع در تصویر هم مشخص بود، مجبور شدیم یک بار دیگر این برداشت را که ۲۰دقیقه زمان داشت ضبط کنیم، او دوباره در این ۲۰دقیقه با گلوله برفی سخن گفت و مقاومت در برابر مشکلات را تبیین کرد. او آن روز سرمای سختی خورد ولی شکرگزار بود که برنامه خوب از کار درآمده است. فردای آن روز در هنگام برگشت به تهران متوجه شدیم که در نیریز فارس سیل آمده است، حاجآقا پیشنهاد دادند که به جای بازگشت به تهران به شیراز برویم. برای سفر به شیراز پول نداشتیم، حاجآقا از یک مسافر ده هزار تومن قرض کردند تا بلیط بخریم، ویژهبرنامهای که در نیریز ضبط شد خیلی تاثیرگذاربود. او بسیار خوشاخلاق و سادهزیست بود، در سفر و حضر همراه بود و اهل تشریفات و گله کردن نبود، جز انسانیت و علاقه به آرامش خانوادهها هدفی نداشت، خدا از کسانی که شایعههای دروغ و بیپایه را برای شخصیتهای محبوب میسازند نگذرد. من سالها در کنار او بودم و او را بسیار پاک و مهذب یافتم، بیش از 40 سال در یک خانه قدیمی در جنوب شهر زندگی میکرد و امام جماعت مسجد فایق بود.

در ابتدای «اخلاق در خانواده»، برای تنوع برنامه خلاصهای از فیلم همسرایان عباس کیارستمی را برای پخش در برنامه آماده کردم و به او هم نشان دادم، خیلی استقبال کرد این فیلم در برنامهای با موضوع اهمیت گوش دادن اعضای خانواده به یکدیگر پخش شد. نگران بودم آقای کیارستمی موافقت نکنند که بخشهایی از فیلم کوتاه شود و جیغ زدن و سیگار قهرمان داستان حذف شود، نزد او رفتیم و او گفت اگر فیلم من کمکی به غنای برنامه میکند موافقم، شاید اولین روحانی که آقای کیارستمی را تحتتاثیر قرارداده بود حاجآقا حسینی بود.

ابوالفضل ظهوری
تهیه‌کننده برنامه اخلاق در خانواده

نظر شما