شناسهٔ خبر: 26261547 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کلنگ ساخت مدرسه خیری روستایی چابهار به زمین زده شد

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: این مدرسه در 6 کلاس درس برای استفاده 187 دانش آموز و

صاحب‌خبر - معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: این مدرسه در 6 کلاس درس برای استفاده 187 دانش آموز و در زمینی به مساحت 2 هزار و 400 مترمربع ساخته می شود.
غلامرضا مجیدی افزود: برای ساخت این مدرسه 270 میلیون تومان اعتبار توسط یکی از خیران نیک اندیش هزینه می شود.
وی بیان کرد: چابهار از نظر فضای آموزشی استاندارد محروم ترین شهرستان سیستان و بلوچستان و حتی کشور است، به طوری که تمام مدارس 2 شیفته فعالیت می کنند و دانش آموزان 2 برابر استاندارد در یک کلاس مشغول به تحصیل هستند.
وی گفت: سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز در شهر چابهار 48 سانتی متر مربع و در مجموع بخش های مرکزی، پلان و دشتیاری یک متر و 87 سانتی متر مربع است.
فرماندار چابهار تصریح کرد: ساخت بیش از 2 تا سه هزار کلاس درس جدید در این شهرستان ضروری است که تحقق این امر ورود خیران و کمک خارج از نوبت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان را می طلبد.
مجیدی برقرسانی و خرید انشعاب برق، تامین آب مدارس، حصارکشی، نوسازی و استاندارد سازی مدارس فرسوده و نامناسب را خواستار شد و افزود: دانش آموزان محروم چابهار نیازمند توجه بیشتر برای تحویل لوازم التحریر، کیف و کفش در سال تحصیلی جدید هستند.
وی همچنین ارتقای سرانه فضای آموزشی به حدود چهار تا پنج مترمربع را خواستار شد.
وی تاکید کرد: با اعتبارات اندک سالانه هیچ مشکلی در حوزه فضای آموزشی حل نمی شود و چندین سال دیگر هم چابهار به نصف میانگین کشوری نخواهد رسید.
مدیر آموزش و پرورش چابهار نیز اظهار داشت: این شهرستان از محرومیت تاریخی از نظر آموزشی و فضای استاندارد برخوردار است و به نوعی محروم ترین منطقه در سطح سیستان و بلوچستان شناخته می شود.
حسن نوروزی با بیان اینکه استاندارد کشور برای سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز هشت مترمربع و میانگین سیستان و بلوچستان سه متر و 11 سانتی مترمربع است، خاطرنشان کرد: در شهرستان چابهار این آمار کمتر از 2 متر مربع است و در سطح بخش مرکزی به یک متر هم نمی رسد.
وی رشد سریع جمعیت دانش آموزی، مهاجرت و نبود توجه به موقع برای ساخت مدرسه را علت عقب افتادگی شدید شهرستان چابهار از نظر فضای آموزشی عنوان کرد.
وی بیان کرد: چابهار از نظر اقتصادی، گردشگری، تجاری و ترانزیتی از شهرهای مورد علاقه مردم برای سکونت است و مهاجرت به این شهر بیش از سایر نقاط استان است.
مدیر آموزش و پرورش چابهار گفت: هم اینک 16 مدرسه با حدود 80 کلاس درس در این شهرستان در حال ساخت است که با افتتاح آنها بخشی از مشکلات کمبود فضای آموزشی مرتفع می شود.
وی گفت: در مجموع در 2 محدوده آموزش و پرورش چابهار و دشتیاری بیش از 75 هزار دانش آموز مشغول به تحصیل هستند.
به گزارش ایرنا روستای وشنام دری از توابع بخش مرکزی چابهار با جمعیت 700 نفر در فاصله 25 کیلومتری مرکز این شهرستان واقع شده است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 3 شهر چابهار،پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3042
انتهای پیام

نظر شما