شناسهٔ خبر: 26261174 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ماندگاری در هنر نیازمند توجه به پیشینه تاریخی است

مهدی قان بیگی چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نقش های مختلف در آثار هنری با وجود تغییر شکل در طول زمان، فرهنگ را به نسل های بعد منتقل می کنند.

صاحب‌خبر - مهدی قان بیگی چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نقش های مختلف در آثار هنری با وجود تغییر شکل در طول زمان، فرهنگ را به نسل های بعد منتقل می کنند.
وی که برای برگزاری نشست تحلیلی پیرامون پیشینه نقوش اولیه و خط به شاهرود سفرکرده است، ادامه داد: اگر کاری مدرن هم انجام می دهیم باید مبنایش تاریخی باشد و آنچه که پیکاسو به عنوان بزرگ ترین مدرنیست جهان انجام داده نیز به کمک گذشتگانش بوده، گرچه او در فرانسه زندگی کرد اما تمام زندگی اش وقف زادگاهش، اسپانیا بود.
وی همچنین با اشاره به پیشینه اختراع خط در دنیا و سیر تکاملی تصاویر روی ظرف های سفالی و تبدیل آن ها به خط در طول زمان، یادآور شد: نقش هایی که در کنار یکدیگر قرار می گرفتند پیام آور مطلبی بوده اند. بسیاری از باستان شناسانی که سال ها در ایران کار کرده اند همچون کریشمن معتقدند مبنای اختراع خط علامت های حک شده بر روی سفال های موجود در شوش بوده که به بین النهرین منتقل شده و پس از آن سومری ها خط را اختراع کردند اما با این وجود شواهد به جای مانده در آثار باستانی جیرفت کرمان نشان می دهد که مبدأ خط هزار سال پیش از ظاهر شدن آن در بین النهرین در ایران بوده است.
عضو فرهنگستان هنر با بیان اینکه در ایران باستان نقش های هنری بر روی سطح اجرا می شده و هنرهای حجمی پس از ورود آریایی ها به ایران شکل گرفته است، اضافه کرد: ایرانیان باستان به دلیل یکتاپرستی ساختن بت و مجسمه های حجمی را حرام می دانستند و حتی اگر در دوره ای حجم هایی ساخته شده، بخشی از آن ناقص بوده و گوشه ای را می شکستند.
قان بیگی ادامه داد: هنر حجمی از بین النهرین به مصر رفته و پس از آن مجسمه های غول پیکری چون ابوالهول ساخته می شود و پس از آن به یونان منتقل شده و یونانیان به دلیل چند خدایی بودن، مجسمه خدایان خود را به صورت انسان می ساختند.
وی به ساخت نخستین پویانمایی جهان در شهر سوخته سیستان هم اشاره ای داشت و گفت: این شهر پیشرفته دارای شهرک صنعتی بوده که چهار خانم گرداننده آن بوده اند. نقش پردازی روی سفال نیز نخستین بار در ایران توسط این بانوان در شهر سوخته انجام شده است.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم با اشاره به مشکلات موجود در بخش صنایع دستی کشور، یادآور شد: یکی از مشکلات اساسی نبود طراحی بر اساس ساختارهای فضا و ذهنیت امروزی انسان مدرن در حوزه صنایع دستی کشور است و اگر چنین طراحی هایی نیز وجود دارد آن چنان از هنر گذشته بریده که هویت ایرانی در آن مشاهده نمی شود.
ابوالفضل دلارام بر نقش بازار در بخش صنایع دستی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه شعار امسال حمایت از کالای ایرانی است، هیچ چیز را نمی توان به اندازه صنایع دستی که بار فرهنگی ایرانی دارد، تولید داخلی به شمار آورد و اگر بخواهیم کاری انجام دهیم باید از این تولیدات به بهترین شکل حمایت کنیم.
وی افزود: آثار استاد قان بیگی و همسرشان در عین اینکه هنری بوده و به صورت انبوه تولید می شوند، مدرن بوده و بازار خوبی دارند و مهم تر آن که پیشینه فرهنگی ایرانی غنی در این آثار نهفته است.
به گزارش ایرنا، اجرای 2 هزار و پانصد قطعه کتیبه مطلا و نصب در حرم مطهر امام حسین (ع) از جنس چینی، آسیب شناسی طرق مینا و طلاکاری گنبد امام علی (ع) و نظارت بر مرمت آن و همچنین اجرای کاشی کاری سرداب حرم مطهر امام رضا (ع) از جنس چینی سخت از جمله فعالیت های مهدی قان بیگی است.
/6167/7359
انتهای پیام

نظر شما