شناسهٔ خبر: 26258693 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

شورای شهر در هفته‌ای که گذشت؛

آخرین وضعیت مجوز ساخت پلاسکو/ اعلام میزان بدهی دولت به شهرداری تهران

مهم‌ترین اخبار و رویدادهای شورای اسلامی شهر تهران از ۲۵ خرداد تا یکم تیرماه را با یک کلیک در این گزارش مشاهده کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شورای شهر تهران در هفته ای که گذشت شاهد رویدادهایی بود که در این بسته خبری به آن ها می پردازیم.

عضو شورای شهر تهران به دادگاه احضار شد

 الهام فخاری عضو شورای شهر تهران با شکایت مهدی ذاکری مدیرعامل سابق روزنامه همشهری به شعبه 4 دادگاه فرهنگ و رسانه احضار شد.

لازم به ذکر است این شکایت پس از تصویب طرح تحقیق و تفحص از عملکرد موسسه همشهری طی سال های ۸۴ تا ۹۶ صورت گرفته است.

ساخت پلاسکو با کلنگ زنی های نمایشی امکان پذیر نیست

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در هفتادمین جلسه شورای شهر تهران  در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به وضعیت ساختمان پلاسکو اظهار کرد: سال گذشته در سالگرد حادثه پلاسکو اعلام کردم پیگیری مسائل مربوط به پلاسکو کارنامه مدیریت شهری خواهد شد و اخیرا هم رسانه ها اعلام کردند که قرار است در روز عید فطر عملیات کلنگ زنی ساختمان پلاسکو انجام شود و از آنجایی که این ساختمان هیچ جوازی ندارد، انتشار این خبر تعجب آور بود.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ساختمان پلاسکو یک ساختمان بلند مرتبه بود و در حال حاضر بر اساس طرح تفضیلی به میزان ثابت نمی توان به این ساختمان تراکم داد گفت: ساخت پلاسکو با کلنگ زنی های نمایشی امکان پذیر نیست.

اعطا با بیان اینکه کلنگ زنی فعلی بر خلاف ضوابط و مقررات است،تصریح کرد: بر اساس ماده صد شهرداری، این اقدام باید بعد از گرفتن پروانه انجام شود و نباید اجازه داد موضوعی که تا امروز پرونده آن باز بوده است، در این شرایط به یک مشکل بزرگتر تبدیل نشود.

وی با تاکید بر اینکه حل مسئله پلاسکو با کلنگ زنی های نمایشی امکان پذیر نیست، افزود: شهرداری باید هر چه سریع تر مسیر قانونی را آغاز کند و به سرعت جلسه کمیسیون ماده صد را بررسی و درخواست پروانه را بررسی کند.

لحاظ نکردن تصویر زنان در دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج)

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران در هفتادمین جلسه شورای شهر تهران  درخصوص دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) که مربوط به جام جهانی است، اظهار کرد: لحاظ نکردن تصویر بانوان در دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) ناشی از بد سلیقگی است و درواقع نادیده گرفتن ۵۰ درصد از اقشار جامعه است.

تصمیمات مربوط به پلاسکو باید با نظر نمایندگانی از مالکان ساختمان اتخاذ شود

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران در هفتادمین جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: برای تصمیم گیری درخصوص ساختمان پلاسکو، باید با نمایندگانی از مالکان ساختمان پلاسکو مشورت شود و نظرسنجی های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه پلاسکو نتیجه یک ساختار خراب است، گفت: پلاسکو بعد از بازار بزرگ تهران، مهم ترین بورس توزیع پوشاک در کشور بود. لذا با آتش گرفتن آن آسیب بزرگی به اقتصاد عرصه پوشاک وارد شد.

مسجدجامعی با تاکید بر اینکه توجه ویژه به حقوق مالکان پلاسکو از مهم ترین مواردی است که باید در دستور کار باشد، گفت: در تصمیمات مربوط به پلاسکو تصمیمات شهرداری، میراث فرهنگی و استانداری مطرح است. این در حالی است که باید از نظرات نمایندگان مجموعه پلاسکو بهره برد.

کنایه هاشمی به مدیران برج میلاد در خصوص بلیت 95 هزار تومانی فوتبال

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران  با اشاره به مصوبات هفتادمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: واگذاری اختیارات شورای شهر تهران در اتوبوسرانی به شهرداری تهران به جز انتخاب بازرس با رأی اعضاء مصوب شد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: طبق گفته مسئولان برج میلاد، اخذ هزینه 95 هزار تومانی تماشای فوتبال به خاطر ارائه خدمات جانبی است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه نحوه انتخاب حسابرس از شهرداری به رأی گذاشته شد، گفت: این موضوع نتوانست رأی کافی کسب کند و علت آن هم این بود که دستورالعملی از سوی وزارت کشور در مورد این کار ها ابلاغ شده بود.

اعتراض نظری به بلیت 95 هزار تومانی پخش فوتبال جام جهانی در برج میلاد

حجت نظری عضو شورای شهر تهران در هفتادمین جلسه شورای شهر تهران با ابراز تاسف از اقدام مدیریت برج میلاد در خصوص اخذ هزینه 95 هزار تومانی از شهروندان برای تماشای فوتبال جام جهانی در این محل به مدیریت این مجموعه تذکر داد.

وی در ادامه ضمن تبریک عید سعید فطر گفت: داشتن یک مسجد در تهران برای شهروندان اهل سنت، از حقوق اولیه آن ها است که در سال های گذشته مورد کم توجهی قرار گرفته است.

آب چشمه علی به کشاورزان شهرری فروخته می شود

حسن خلیل آبادی رئیس شورای شهرستان ری در مراسم بازدید از بیمارستان هفت تیر شهرری، با بیان اینکه حفاری های مترو باعث قطعی آب چشمه علی شده است، اظهار کرد: آب چشمه علی به کانال های مترو وارد شده و توسط 20 پمپ این آب به نهر سرخه حصار ریخته میشود.

وی افزود: این آب هم اکنون در قالب آب فاضلاب به کشاورزانی که از چشمه علی حق آبه دارند، فروخته می شود.

رئیس شورای شهرستان ری خاطر نشان کرد: مترو باعث قطعی آب چشمه علی شده است، به همین دلیل شهروندان نمی توانند از حق آبه خود استفاده کنند و همین آب توسط وزارت نیرو به کشاورزان فروخته می شود.

میزان بدهی دولت به شهرداری تهران مشخص شد

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری با اشاره به ابهامات موجود در میزان بدهی های دولت به شهرداری اظهار کرد: در برخی موارد دولت مکلف به پرداخت بوده و در برخی موارد هم برای پرداخت این بدهی ها صرفا مجاز بوده است.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: در مواردی که مجاز به پرداخت بود، وقتی که سال به پایان می رسد دیگر موضوع لغو می شود و ما نمی توانیم آن موارد را در لیست بدهی ها درج کنیم.

در حالی که اعطا مجموع بدهی های مکلفی دولت به شهرداری را 7232 میلیارد تومان اعلام کرد. معاونت مالی شهرداری با ارسال نامه ای در حین برگزاری این نشست رقم دیگری را اظهار کرد که اعطا با استناد به این نامه گفت: رقم بدهی های مکلفی دولت به شهرداری طبق این اصلاحیه 5 هزار و 700 میلیارد تومان است.

هاشمی: الکامپ، نمایشگاه پر مخاطبی نیست

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نزدیک بودن زمان برگزاری نمایشگاه الکامپ در نمایشگاه بین المللی تهران که به تکنولوژی های دیجیتال، کامپیوتر و موبایل اختصاص دارد، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه چنین نمایشگاهی پرمخاطب است، مجوز برگزاری در داخل تهران را گرفته، گفت: نمایشگاه الکامپ جزو نمایشگاه های پر مخاطب نیست.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به لغو برگزاری نمایشگاه خودرو در نمایشگاه بین المللی تهران گفت: در این مورد هم گفتند قرار نبود خودروهای بین المللی حضور یابند و قرار هست بیشتر خودروهای داخلی حضور یابند که در این صورت پرمخاطب نمی شدند، ولی علی رغم این وضعیت برگزاری آن در نمایشگاه بین المللی تهران لغو شد.

طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد نیازمند پیوست درآمدزایی از خود پروژه است

جلسه طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد که به همت کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و با حضور محمد سالاری رییس و زهرا نژاد بهرام عضو کمیسیون شهرسازی و معماری، پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و شهرداران مناطق ۲و ۵ ، مشاورین تدوین کننده طرح تفصیلی شهر تهران، شورایاران محله فرحزاد و مدیران شهرداری منطقه 2 و کارشناسان کمیسیون شهرسازی و معماری به میزبانی شهرداری منطقه 2 به منظور بررسی و کمک به رفع مشکلات این طرح برگزار شد.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص این جلسه گفت: طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد از حدود 3 سال پیش در شهرداری تهران آغاز شد و کمیسیون شهرسازی و معماری از همان فرایند آغاز مطالعات و تعیین مشاورین، بصورت جدی پیگیر به نتیجه رساندن این طرح بوده و در همین راستا سلسله جلساتی را نیز برگزار کرده است.

نیاز تهران به ۲ هزار اتوبوس جدید

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شورای شهر تهران در حاشیه بازدید از منطقه ۲۱ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تهران به ۲ هزار اتوبوس جدید نیاز دارد، گفت: بحث خرید فیلتر برای اتوبوس های فرسوده مطرح شد که من به عنوان کارشناس با این موضوع مخالفت کردم.

وی افزود: برای خرید هر فیلتر دوده ۷۰ میلیون تومان بودجه نیاز است و خرید ۲۰۰ فیلتر در دستور کار بود، در حالی که می توان با این رقم ۲۰ اتوبوس جدید خرید که در کاهش آلودگی هوا نیز تاثیر بسزایی دارد. لذا من با پیشنهاد نصب فیلتر دوده روی اتوبوس ها مخالفت کردم.

عدم تحقق وظایف شورا به دلیل نداشتن مکان مشخص

مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان ها در ششمین اجلاس شورای عالی استان ها با تبریک عید فطر و تلاش ورزشکاران ایرانی در مسابقات جام جهانی فوتبال گفت: در روزهای گذشته سراسر ایران هیجان بود و جای خوشحالی دارد که با برنامه ریزی شهرداری امکان شادی دسته جمعی مردم فراهم آمد که این نشانه تغییر رویکرد مدیریت شهری است.

الویری با بیان اینکه هنوز فضای مناسبی برای برگزاری جلسات شورای عالی استانها در نظر گرفته نشده، خطاب به لاریجانی گفت: بخش عمده عدم تحقق وظایف شورا به خاطر همین موضوع است.

رئیس شورای عالی استان ها در ادامه با خطاب قرار دادن علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که مهمان این اجلاس بود گفت: شوراهای اسلامی کشور از حیث کارکرد ماموریت های مشابه دارند و هر دو نهاد دارای کارکرد نظارت و قانون گذاری هستند.

وی با بیان اینکه انسجام دو ساختار می تواند نظام اجرایی ملی و محلی را کارآمدتر کند اظهار کرد: سخنان روز گذشته رهبر انقلاب در مورد قانون گذاری بر ضرورت پیگیری اولویت های کشور و رفع مشکلات مردم تاکید داشت و لذا باید برای افزایش کیفیت قانون گذاری از مسائل کم اهمیت پرهیز کرد و ما هم فرمایشات ایشان نصب العین خود قرار می دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما