شناسهٔ خبر: 26258072 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرکل بر بازگشت آوارگان سوری به کشورشان تاکید کرد

بیروت- ایرنا- صدر اعظم آلمان امروز (جمعه) در کنفرانس مطبوعاتی با نخست وزیر لبنان با بیان اینکه استقبال از آوارگان سوری برای کشوری مثل لبنان دشوار است، بر بازگشت فوری آنها به کشورشان در صورت فراهم آمدن شرایط مناسب تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «آنگلا مرکل» خاطرنشان کرد: ما به دنبال کمک برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه هستیم تا شرایط بازگشت آوارگان تامین شود.
بر اساس آمارها حدود یک و نیم میلیون آواره سوری در لبنان و حدود 650 هزار نفر دیگر از آنان نیز در آلمان هستند.
صدر اعظم آلمان عصر دیروز درصدر هیاتی عالی رتبه وارد بیروت پایتخت لبنان شد و مورد استقبال «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان قرار گرفت و با او گفت و گو کرد.
مرکل، امروز (جمعه) در راس هیاتی اقتصادی در یک نشست برای حمایت از اقتصاد لبنان شرکت کرد که در ساختمان نخست وزیری این کشور برگزار شد.
صدر اعظم آلمان، لبنان را نمونه همزیستی ادیان در میان کشورهای جهان توصیف کرد که با شرایط سختی روبروست.
مرکل با بیان اینکه «هدف ما تقویت روابط اقتصادی میان لبنان و آلمان است» گفت: لبنان، نقطه شروع خوبی برای فعالیت ها در منطقه است.
وی در سخنان خود به کنفرانس «پاریس 4» که به عنوان «سیدر» هم شناخته می شود، اشاره کرد و آن را نقطه اساسی خوبی برای همکاری توصیف کرد.
این کنفرانس با مشارکت هیات هایی از لبنان، 41 کشور جهان و 10 سازمان بین المللی، اواسط فروردین ماه در پایتخت فرانسه برگزار شد و مبلغی در حدود یک میلیارد دلار به لبنان هدیه شد و حدود یازده میلیارد دیگر نیز به صورت وام های مشروط به این کشور اختصاص داده شد.
صدر اعظم آلمان با اعلام اینکه کشورش پایبند به حمایت از لبنان و کمک به آن است، اظهار داشت: ما به ارائه کمک ها برای دستیابی به ثبات در منطقه ادامه خواهیم داد.

*الحریری: راه حل دائمی برای آوارگان، بازگشت آنها به سوریه است
اما نخست وزیر لبنان نیز در سخنان خود در این کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که تنها راه حل دائمی آوارگان برای رفع مشکلاتشان، بازگشت به سوریه است.
الحریری همچنین گفت که لبنان سعی ندارد از آوارگان سوری پولی بگیرد و همچنان میزبان آنهاست، اما با خانم مرکل، نقش آلمان را برای کمک به لبنان در این زمینه بررسی کردیم.
وی افزود: ما منتظر راه حلی جامع برای خیزش اقتصادی لبنان هستیم.
خاورم**م.ا**2054**3404

نظر شما