شناسهٔ خبر: 26257344 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کرمان| عدم خرید کالای خارجی مهم‌ترین حمایت از تولیدکنندگان داخلی است

R7860/P1486/S6,67/CT7

در جنگ اقتصادی امروز نخریدن کالای خارجی مهترین حمایت از تولیدکنندگان داخلی است و به جرات می‌توان گفت که مردم مهمترین مهره این بازی هستند و خوشبختانه امروز مردم ما کالاهای ایرانی را آگاهانه انتخاب می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، از سال 1378 تاکنون، همه ساله مقام معظم رهبری، همزمان با پیام نوروزی سالانه خود، برای هر سال عنوانی را برمی‎گزینند. عناوینی که  ده سالی است که با اقتصاد گره خورده است.

بعد از اینکه مقام معظم رهبری سال 97 را با عنوان "حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری کردند، زمزمه خرید کالای ایرانی و توجه به تولید داخل بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفت.

بی‌تردید مطالبه این امر از سوی مقام معظم رهبری؛ راهکار بنیادین در حمایت از کار و سرمایه ایرانی، رفع بیکاری و مقابله با فاصله طبقاتی و تحقق پیشرفت اقتصادی است.

به این بهانه به میان مردم رفتیم تا ببینیم که اقبال عمومی به خریدار کالای ایرانی و تولیدات داخلی تا چه اندازه است.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه ما مردم فهیم و هوشمندی داریم گفت: مردم ما وقتی صداقت تولیدکنندگان و کیفیت تولیدات داخلی را ببینند و مشاهده کنند که کالاهای تولید داخل هم حرفی برای گفتن دارند اصراری برای خرید کالاهای خارجی ندارند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته رواج کالاهای بی‌کفیت خارجی در سطح بازار به اندازه‌ای بوده که امروز وقتی خریدار وارد مغازه می‌شود به سراغ کالاهای تولید داخل می‌رود افزود: قطعات یدکی لوازم خانگی خارجی به سختی در بازار پیدا می‌شود و حتی بارها مشاهده شده که خریدار هزینه زیادی را صرف خرید کالاهای خارجی کرده و امروز با پیدا شدن کوچک‌ترین مشکلی قطعات و لوازم آن در بازار پیدا نمی‌شود و این کالاها بی‌استفاده شده‌اند.

این فروشنده لوازم خانگی با اشاره به اینکه بهبود کیفیت تولیدات داخلی بهترین تبلیغ و حمایت از کالای ایرانی است گفت: امروز خریداران با آگاهی کامل برای خرید کالا پا به مغازه می‌گذارند و سطح توقع مشتری از کیفیت اجناس بسیار بالا رفته است و در کنار رنگ و مدل امروز داشتن برچسب انرژی، میزان مصرف آب و مواردی از این دست نیز برای خریداران مهم است و اجناس مختلف را از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی به خوبی این مسئله را فهمیده‌اند و امروز در کنار بالا بردن کیفیت کالاهای مسائل دیگری چون ضمانت تعویض کالا، نصب رایگان و خدماتی از این دست را نیز به خریداران ارائه می‌کنند گفت: خوشبختانه کیفیت تولیدات داخلی امروز به اندازه‌ای است که رضایت‌مندی مشتری را به همراه داشته و کشور ما در مسیر خوبی قرار گرفته است.

خانم مسنی که برای خرید لباسشویی به مغازه آمده بود علت خرید کالای ایرانی را قیمت مناسب و کیفیت آن عنوان کرد و افزود: برای جهزیه دخترم از همین کالای تولید داخل خریدم. هم قیمت مناسبی نسبت به کالاهای خارجی دارد و هم دخترم از آن استفاده کرده و راضی است من هم به همین دلیل برای خودم هم از این لباسشویی خریدم.

این خریدار با بیان اینکه بعضی خانواده‌ها صرفا برای اینکه جلوی دیگران بگویند که لوازم خانه ما فلان مارک را دارد کالای خارجی خریداری می‌کنند گفت: امان از چشم و هم‌چشمی که هم خودشان تا سال‌ها زیر بار قرض و قسط می‌روند و هم نانی را می‌توانستند سر سفره کارگر ایرانی ببرند در جیب تولیدکننده خارجی می‌گذارند.

در ادامه به سراغ یکی از تعمیرکاران لوازم خانگی رفتم او هم خرید کالای ایرانی را توصیه می‌کرد و گفت: من سال‌هاست که در کار تعمیر لوازم خانگی هستم و با تجربه‌ای که دارم به خریداران توصیه می‌کنم که کالای ایرانی استاندارد و با کیفیت خریداری کنند.

وی با اشاره به نزدیکی استان کرمان به مرزهای آبی کشور گفت: گاهی مشاهده می‌شود که بعضی خانواده‌ها برای خرید لوازم خانگی برای خود یا جهزیه فرزندان خود به شهرهای مرزی مسافرت کرده و اقدام به خرید کالاهای خارجی قاچاق می‌کنند.

این تعمیرکار لوازم خانگی با بیان اینکه شاید در مرحله اول تصور شود که این کالاها را با قیمت مناسب‌تری خریداری کرده‌اند بیان کرد: متاسفانه در دراز مدت و با پیدا شدن کوچک‌ترین مسئله‌ای قطعات یدکی این لوازم در داخل کشور پیدا نشده و این لوازم در عمل از رده خارج می‌شوند.

حمید رادمنش رئیس صنف لوازم خانگی کرمان نیز با بیان اینکه تا سه چهار سال گذشته حدود 20 درصد لوازم خانگی سطح بازار کرمان قاچاق بود اظهارداشت: تعداد پرونده‌هایی که در سازمان بازرسی و تعزیرات حکومتی در این زمینه داریم نشان از آن دارد که میزان لوازم خانگی قاچاق در بازار کرمان به یک در هزار رسیده است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان قاچاق لوازم خانگی توسط همشهریان و عمدتا برای مصرف شخصی انجام می‌شود بیان کرد: لوازم خانگی قاچاق در سطح بازار کرمان وجود ندارد.

رئیس صنف لوازم خانگی کرمان با بیان اینکه شاید قیمت کالاهای قاچاق ارزان‌تر باشد افزود: نه‌تنها کیفیت کالاهای قاچاق تضمینی ندارد بلکه این کالاها در داخل کشور هیچگونه ضمانتنامه‌ای هم ندارند.

وی افزود: بارها مشاهده شده که کالاها و لوازم خانگی که به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند در صورت خرابی و یا پیدا کردن مشکل قطعات یدکی آنها در داخل کشور پیدا نشده و امکان تعمیر آنها وجود ندارد و بلا استفاده هستند.

رادمنش با بیان اینکه تمامی کالاهای خارجی که از مبادی رسمی وارد کشور شده است شماره سریال و بارکد دارد و شماره خدمات آن در سیستم ثبت شده است بیان کرد: هرچند برخورد با کالاهای قاچاق در سطح کشور و استان زیاد است اما مهمترین نقش را خود مردم برعهده دارند و نخریدن کالاهای قاچاق و خارجی بزرگترین کمک به تولیدات داخلی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی در کشور امتیازات و خدمات خوبی به مصرف‌کنندگان ارائه کرده‌اند افزود: در حال حاضر شرکت‌هایی در داخل کشور وجود دارد که بازدید دوره‌ای از محصولات خود دارند و به صورت دوره‌ای به منزل خریداران رفته و به آنها خدمات ارئه می‌دهند یا اینکه تا دو سال ضمانت تعویض و ارجاع دارند که اینها همه در جهت حمایت و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان است.

انتهای پیام/م

نظر شما