شناسهٔ خبر: 26256185 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

عضو کمیسیون انرژی:

موضع ایران در اجلاس ۱۷۴ به نفع همه اعضای اوپک است

عضو کمیسیون انرژی با اعلام حمایت از مواضع وزیر نفت در اجلاس ۱۷۴ اوپک، آن را منطقی و دارای استدلال عنوان کرد و افزود: مواضع ایران در این اجلاس به نفع همه کشورهای عضو اوپک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، علی ادیانی در حاشیه اجلاس ۱۷۴ اوپک با بیان این مطلب ابزار امیدواری کرد که مجموع مذاکرات اعضای اوپک که هم اینک پشت درهای بسته در جریان است به نفع معادلات و مطالبات جمهوری اسلامی باشد. 

 وی با بیان این‌که هر تصمیمی که در این نشست اتخاذ شود از نظر بین المللی و منافع ملی برای ایران حائز اهمیت است، به چالش های پیش روی این مرحله از اجلاس ۱۷۴ اشاره کرد و گفت: چالش جدی این است که آیا در این نشست سهمیه تولید اعضا افزایش می یابد و این که قیمت نفت هم بالا می رود؟

ادیانی با اشاره به این که در حال حاضر ۲ اراده در تصمیم گیری امروز اجلاس اوپک وجود دارد، به اراده نخست اشاره کرد و گفت:  نخست این که اراده ای بیرون از سازمان اوپک از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دنبال اثرگذاری بر روی تصمیم های اوپک است. علت این امر قیمت بالای نفت شیل است که آمریکا به دنبال این است تا هم اعضا تولید خود را افزایش دهند و هم این که قیمت ها کاهش یابد.

عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: اراده دوم که از سوی برخی از اعضای اوپک با محوریت ایران دنبال می شود این است که در این اجلاس تعهد اعضا که در اجلاس قبلی موافقت شده بود و مبنی بر کاهش تولید بود، همچنان به قوت خود باقی بماند که این امر قطعا به نفع تولیدکنندگان از منظر اوپک خواهد بود. 

ادیانی با بیان این که ایران از جمله کشورهای اثرگذار در سازمان اوپک است خاطرنشان کرد:‌ موضع ایران محفوظ ماندن سهمیه های سابق اعضای اوپک است ضمن این که قیمت ها هم افزایش نیابد.

وی با اشاره به این که غیراوپکی ها تصمیم خود را در مورد کاهش یا افزایش تولید نفت در چارچوب عرضه و تقاضای بین المللی خواهند گرفت، ادامه داد: به نظر می رسد قیمت ۷۰ دلار  برای نفت، قیمت متعادلی بوده که هم به نفع تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان است. 

عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: نفت تنها کالایی است که قیمت آن را نه تولید کنندگان، بلکه دیگران تعیین می کنند. 

نظر شما