شناسهٔ خبر: 26255643 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

العربی الجدید:

آمریکا با سوء استفاده از جهالت ابومازن برای اجرای معامله قرن به تکاپو افتاده است

پایگاه خبری العربی الجدید گستاخی آمریکا در رایزنی‌ با کشورهای منطقه برای اجرای معامله قرن در عین نادیده گرفتن مواضع فلسطینی‌ها را ناشی از حماقت رئیس تشکیلات خودگردان و همدستی وی با آنها برای نابودی آرمان‌های فلسطینی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس پایگاه خبری العربی الجدید، در یادداشتی با عنوان «سفر دوره‌ای نمایندگان آمریکا و غیبت رهبر فلسطین»، درباره توافقات پشت پرده آمریکا و اسرائیل با کشورهای عربی برای نابودی آرمان‌های فلسطینی هشدار داد.

در این یادداشت آمده است: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا توجهی به اعتراضات تشکیلات خودگردان نسبت به استقبال پایتخت‌های کشورهای عربی از «جرد کوشنر»، مشاور کاخ سفید و داماد ترامپ و «جیسون گرینبلات»، فرستاده صلح آمریکا به خاورمیانه نشان نمی‌دهد، در حالی که این دو در حال تدوین نسخه نهایی نقشه صلح فلسطینیان و اعراب با اسرائیل هستند، نقشه‌ای که تشکیلات خودگردان رسما مخالف آن است.

موضوع تلخ‌تر اینکه پایتخت‌های عربی که میزبان این دو مقام آمریکایی بودند هم اهمیتی به هشدارهای تشکیلات خودگردان ندادند به گونه‌ای که اصلا گویی حرف‌هایش خریدار نداشته که آن هم نتیجه محاسبات اشتباه و حماقت سیاسی اوست.

چیزی که تشکیلات خودگردان نمی‌خواهد رسما به آن اعتراف کند این است که وضعیت اجمالی کنونی فلسطین تا حد سیاسی محصول سیاست‌ها و رفتارهای تشکیلات خودگردان است.

آرمان‌های ملی فلسطین به اصطلاحی بی مغز و محتوا تبدیل شده است، تشکیلات خودگردان راه را گم کرده و قطب نمای آن هم جهت درست را نشان نمی‌دهد امروز بسیاری از رهبران تشکیلات خودگردان ائتلاف‌هایی برای خود تشکیل می‌دهند خواه با احزاب داخلی فلسطین و با پایتخت‌های عربی و یا حتی با تل آویو و واشنگتن و برای روز بعد از نبود محمود عباس، رئیس جنبش فتح، رئیس تشکیلات خودگردان، رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین و رئیس کشور فلسطین آماده می‌شوند.

واشنگتن می‌گوید هدف از سفر دوره ای کوشنر-گرینبلات و هیات همراه آنها به منطقه و دیدار از اردن، عربستان، قطر، مصر و اسرائیل، جستجوی راه حل صلح بین اسرائیل و فلسطینیان و همچنین راه حل‌هایی برای اوضاع فاجعه بار انسانی در نوار غزه است.

در مقابل رهبری تشکیلات خودگردان معتقد است سفر کوشنر-گرینبلات برای جستجوی معامله قرن تنها وقت هدر دادن است و اگر قوانین فلسطین در پایبندی به اصول مورد توافق اعراب و دنیا را زیر پا گذارد سرنوشتش محکوم به شکست است.

محمود عباس سه شنبه گذشته قبل از رسیدن کوشنر و گرینبلات به امان با صدور بیانیه‌ای به کشورهای منطقه درباره همکاری با تحرکاتی هشدار دادند که هدف از آن تداوم وضعیت جدایی بین غزه و کرانه باختری است و به امتیازدهی از قدس و اماکن مقدسه آن منجر می‌شود.

به رغم این هشدارها، عبدالله بن الحسین، شاه اردن با هیات آمریکایی دیدار کرده و با آن درباره اهداف این سفر گفت‌وگو کرد، این هیات سپس روز چهارشنبه به ریاض رفت و با محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی دیدار کرده و درباره همین موضوعات گفت‌وگو کرد.

سفر فرستادگان رئیس جمهور آمریکا به منطقه برای رایزنی درباره طرح معامله قرن در حالی در شرف پایان است که به فریادهای تشکیلات خودگردان و هشدارهای آن در این خصوص هیچ اهمیتی داده نشده و هیچ بازتابی نزد هیچ کدام از کشورهای برادر عرب یا دشمنانش نداشته است.

هشدارهای تشکیلات خودگردان واقعی است، معامله قرنی که توسط دولت ترامپ آماده شده برای همه فلسطینی‌ها شرم آور خواهد بود و رویای تشکیل کشور مستقل و قابل معیشت برای فلسطینیان را از بین خواهد برد، علاوه بر اینکه یهودی سازی قدس اشغالی و در راس آن بخش قدیمی قدس و مقدسات آن در شرق بیت المقدس و الحاق آن به اسرائیل را بخصوص پس از انتقال سفارت آمریکا به آنجا مشروعیت خواهد بخشید.

این طرح آمریکایی همچنین حق بازگشت آوارگان فلسطینی را از بین برده و جدایی کامل نوار غزه از کرانه باختری را به اجرا می‌گذارد این تنها بخش اندکی از توطئه علیه فلسطین است، و رهبری رسمی فلسطین این واقعیت را تعمدانه فراموش کرده که بسیاری از این برادران عرب به کمترین حد از حقوق فلسطینیان اهمیتی نمی‌دهد آنها خواهان «نابودی سریع و دائمی» آرمان‌های فلسطینی و نه «حل سریع و دائمی» آن هستند تا تل آویو و واشنگتن به آنها رو کنند و از آنچه مثلث شرارت در منطقه می‌خوانند خلاصی یابند: نفوذ ایران، اسلام سیاسی و خواسته‌های ملت های دموکراتیک عرب برای رسیدن به دموکراسی، آزادی و شرافت.

برادران عرب این را کشف کرده‌اند که حفظ تاج و تختشان مرهون رضایت و پذیرش آنها از سوی تل آویو و واشنگتن است و به این ترتیب فلسطین مانعی در برابر کسب این رضایت است از همین رو باید این مانع را کنار بزنند حالا خواه اهالی فلسطین موافق باشند یا نباشند.

رهبری رسمی تشکیلات خودگردان همه آنچه را گفته شد درک می‌کند اما باز کاهلی نشان می‌دهد، واشنگتن خواهان سرمایه گذاری پول‌های شیخ نشین‌ها در نوار غزه است که بنا به گزارش‌ها بالغ به یک و نیم میلیارد دلار می‌رسد تا اوضاع امنیتی آنجا آرام شود و طرح‌های اقتصادی دراز مدت در این منطقه به اجرا درآید و مقدمه‌ای برای ارائه طرح معامله قرن باشد.

نوار غزه و جمعیت دو میلیونی آن از یازده سال پیش در محاصره وحشیانه اسرائیل به سر می‌برد و بین سال‌های 2008 تا 2014 سه بار هدف حملات نظامی بزرگ اسرائیل قرار گرفته است، علاوه بر ده‌ها بار تجاوزهای غیر گسترده‌ای که به این منطقه شده است.

فاجعه اینجاست که نوار غزه صرفا از سوی اسرائیل محاصره نشده بلکه مصر و حتی تشکیلات خودگردان هم در آن مشارکت دارد و این دردناک‌تر است، این موضوع هم عجیب و غریب و یا شاید بهتر است بگوییم گریه آور است که «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ اسرائیل در ماه مارس گذشته عباس را متهم کرد که  با اصرار بر توقف حمایت مالی از نوار غزه از جمله پرداخت پول برق، آب و بهداشت آن درصدد کشاندن اوضاع در نوار غزه  به سمت و سوی درگیری نظامی بین حماس و اسرائیل است.

کار به جایی رسیده که دستگاه امنیتی فلسطین در کرانه باختری اخیرا به یک تظاهرات مسالمت آمیز فلسطینیان در رام الله حمله کرد که خواهان توقف تحریم‌های تحمیلی عباس علیه نوار غزه و مردم آن بودند.

به طور خلاصه نقشه‌ای که آمریکا و اسرائیل با پشتیبانی برخی کشورهای عربی برای فلسطین طراحی کردند واقعی، خطرناک و دردناک است اما این را انکار نمی‌کند که رهبری رسمی فلسطین در توطئه علیه فلسطین، مردم و آرمان‌های آن و همدستی با آمریکا و اسرائیل دست کمی نداشته است.

محمود عباس اگرچه القاب بسیاری را یدک می‌کشد اما مردی فاقد قدرت رهبری و ژرف اندیشی است اگرچه خط مشی سیاسی یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان هم مورد انتقاد است و او تا حد زیادی مسئول حال و روز امروز مساله فلسطین است اما او همواره نماد فلسطین و مبارزات مردمی آن بود در حالی که عباس شایستگی‌های منصب رهبری را ندارد و حتی شان آن را پایین آورد و همه کسانی که بر سر جانشینی وی رقابت می کنند هم از خودش بدتر هستند.

بنا به ارزیابی بسیاری، اگر عرفات زنده بود به نوار غزه می رفت، وحدت و یکپارچگی را به صفوف گروه‌های فلسطینی بازمی‌گرداند و نقشه کسانی را که خواهان درگیری با هم هستند ناکام می‌گذاشت، اما عباس آن مرد نبود او درباره خطر جدایی نوار غزه از کرانه باختری و پیامدهای این فاجعه بر آرمان‌های ملی فلسطین هشدار می‌دهد در حالی که خودش موجبات نابودی آرمان‌های فلسطینی را فراهم کرده و گذاشته تا آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و عرب‌ها چاقوی خود را برای قربانی کردن آنچه از فلسطین و حقوق آن مانده تیز کنند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما