شناسهٔ خبر: 26254195 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نشست اوپک در وین گشایش یافت

- همشهری آنلاین: یکصد و هفتاد و چهارمین نشست کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک با حضور 'بیژن نامدار زنگنه' وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در وین پایتخت اتریش گشایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این نشست که با یک ساعت تاخیر آغاز شد به دلیل سخنان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و درخواست او از برخی اعضا برای افزایش تولید نفت، یکی از پر چالش ترین نشست ‌ها در سال‌های اخیر خواهد بود.

پیش از اغاز این نشست زنگنه وزیر نفت ایران و خالد الفالح وزیر انرژی عربستان با یکدیگر دیدار و درباره آخرین تحولات اوپک و بازار نفت گفتگو کردند.

عربستان و روسیه در پاسخ به درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت به‌منظور جبران کاهش صادرات نفت ایران و ونزوئلا به دلیل تحریم‌های این کشور، قرار است در این نشست پیشنهاد افزایش تولید نفت را مطرح کنند.

آن‌ها می‌خواهند تولید نفت اوپک و هم ‌پیمانانش از اول ژوئیه (10 تیر) بین 500 هزارتا 1.5میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

بااین‌حال ایران، ونزوئلا و عراق با این پیشنهاد مخالفند و تهران اعلام کرده است که با حمایت بغداد و کاراکاس این پیشنهاد را وتو خواهد کرد.

زنگنه که از چهارشنبه گذشته وارد اتریش شده در مصاحبه‌های متعدد با خبرنگاران موضع ایران را مورد تأکید قرار داده و گفته است که اوپک یک سازمان آمریکایی نیست و از نفت نباید به‌عنوان سلاح و ابزاری سیاسی علیه کشورهای دیگر استفاده شود.

وی اضافه کرد که تلاش آمریکا برای اعمال فشار بر ایران، مهم‌ترین عامل رشد قیمت نفت در هفته‌های اخیر بوده است و آن‌ها (واشنگتن) به‌زودی به ناکارآمدی روش‌های خود پی می‌برند.

وزیر نفت کشورمان همچنین در هفتمین سمینار بین‌المللی اوپک وین، سیاست‌زدایی در بازار نفت را مورد تأکید قرارداد و به‌ عنوان یکی از سخنرانان این نشست اظهار داشت: به‎طور علنی و در فرصت‎های گوناگون اعلام کرده‌ام که ایران مخالف قیمت بالای نفت است؛ اعتراض من به قیمت بالای نفت از این باور عمیق نشأت می‌گیرد که قیمت‌های بالا در میان‎مدت و بلندمدت، به تولیدکنندگان و مصرف‎کنندگان سودی نمی‌رساند.

اعضای اوپک در نشست سی‌ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) تصمیم گرفتند تولید خود را به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند؛ این تصمیم که از ژانویه 2017 به اجرا درآمد، در نشست‌های بعدی این سازمان تمدید شد.

در نشست دیروز کمیته مشترک وزارتی نظارت اوپک و غیر اوپک بحث تغییر میزان سطح توافق کاهش تولید پس از نوامبر۲۰۱۸ موردبررسی قرار گرفت. بااین‌حال «بهروز نعمتی» سخنگو و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی که همراه وزیر نفت به وین سفرکرده به خبرنگار ایرنا گفت که افزایش تولید نفت توسط کشورهای غیر عضو اوپک امکان‌پذیر نیست و آن‌ها توان چنین کاری را ندارند.

برچسب‌ها:

نظر شما