شناسهٔ خبر: 26253734 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

زارعی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران:

لزوم اتکای دولت بر توانایی‌های داخلی/ بسیج اساتید آماده کمک به دولت است

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: بسیج اساتید می‌خواهد با استفاده از ظرفیت استادی ۳۵ هزار نفری خود در سراسر کشور به کمک دولت و استانداران و فرمانداران بیاید، اما دولت باید این زمینه را فراهم کند.

صاحب‌خبر -

دولت مسوولیت سیاست پنج ساله نگاه به غرب را نپذیرفته استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، «مجتبی زارعی» رئیس سازمان بسیج اساتید کشور که به مناسبت روز ملی بسیج اساتید در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران به ایراد سخن پرداخت، اظهار داشت: سنخیت نام‌گذاری بسیج اساتید با روز شهادت دکتر «مصطفی چمران» واجد نکات معناداری است که در شخصیت این شهید متبلور است؛ زیرا شهید چمران شخصیتی چند وجهی از جمله دانشمندی، فرهیختگی، سلحشوری، عرفان، عمل‌گرایی و مردم‌گرایی را در خود جمع کرده بود.

وی افزود: او با اینکه دانشمند و عارف بود، اما عرفان و علمش را با مشکلات اهالی لبنان، فلسطین، ایرانیان و جهان اسلام گره زد؛ چمران از این جهت اسوه است که اندیشه و عمل انقلابی را توأمان داشت و مقهور خُلقیات روشنفکری بی درد و غرب زدگی نشد.

زارعی ضمن گرامیداشت روز ملّی بسیج اساتید گفت: بسیج استادان کشور با مطالعه شش ماهه از وضعیت کشور به برآورد‌های راهبردی مهمی از گستره ایران رسید که اهمّ آن در پنج حوزه شامل چالش‌های پیش روی سازمان اجرایی کشور، چالش‌های دانشگاه و سازمان علمی تراز انقلاب، چالش مسامحه در نهاد‌های ناظر از جمله در قوای مقننه و قضائیه، چرب و شیرین دنیا و چالش تغییر خُلق در برخی کارگزاران و توانایی و استعداد بالقوه در اقصی نقاط کشور و ملت است.

وی در تحلیل این پنج چالش گفت: این چالش‌ها روندی از نارضایتی و امید را در سطوحی از جامعه ایجاد کرد و سبب سوء استفاده دشمن شده است؛ در حالی که چالش‌های گفته شده غیر از توانایی‌های شگرف ایرانیان و کارآمدی نظریه جمهوری اسلامی ایران است.

عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: سازمان اداری و بروکراتیک علمی و دانشگاهی کشور باید با دور کردن اخلاق اداری و دیوانسالاری و با رویکرد حل المسائلی از موضع علمی به سراغ مشکلات و نیاز‌های مردم در روستاها، بخش‌ها، شهرها، شهرستان‌ها و استان‌ها برود و مشکلات مردم را در دستور کار بررسی‌های علمی خود قرار دهد؛ زیرا دانشگاه بی ارتباط با ایرانیان نمی‌تواند در تراز ملت ایران باشد.

رییس سازمان بسیج اساتید گفت: استادان بسیجی در این باره دو طرح دارند که طرح نخست، طرح چابک سازی ساختار اداری دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها است که به زودی تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت محترم خواهد شد و طرح دوم، طرح مطالعات راهبردی با رویکرد حلّ المسائلی است که در سه سطح استانی، ملّی و حاکمیتی شروع شده به مطالعه معضلات و ارائه راه حل‌ها مبادرت خواهد کرد، زیرا کشور به دانشگاه کارآفرین و مسئله‌یاب نیازمند است.

وی با اشاره به اینکه اندیشکده‌های راهبردی بسیج اساتید آغوشش بر روی تمامی استادان وطن‌خواه و اسلام گرا باز است تا گرهی از مشکلات ایرانیان در اجزا و قشر‌های مختلف باز شود، بیان داشت: بسیج اساتید از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان و دیگر جناح‌ها می‌خواهد اختلافات خود را کنار بگذارند و به نهضت ملّی حلّ المسائلی بپیوندند.

زارعی درباره چالش سازمان اجرایی کشور گفت: نفت‌پایگی کشور در رژیم پهلوی موجب شد نظام برنامه نویسی و بودجه ریزی کشور فارغ از مردم و نخبگان تدوین شود و همین نفت پایگی موجب شد، دولت پنج سال به دنبال وعده آمریکا و اروپا و برجام بدود؛ درحالی که دولت باید تلاش می‌کرد بر توانایی و استعداد ایرانیان تکیه کند.

وی با تصریح بر اینکه اکنون هم دولت مسئولیت پنج ساله سیاست نگاه به غرب نپذیرفت، عنوان داشت: بسیج اساتید می‌خواهد با استفاده از ظرفیت استادی ۳۵ هزار نفری خود در سراسر کشور به کمک دولت و استانداران و فرمانداران بیاید، اما دولت باید این زمینه را فراهم کند.

زارعی اظهار داشت: بسیج اساتید می‌خواهد با استفاده از ظرفیت استادی ۳۵ هزار نفری خود در سراسر کشور به کمک دولت و استانداران و فرمانداران بیاید، اما دولت باید این زمینه را فراهم کند؛ دولت باید سیاست گام به گام و سیاست لنگ لنگان را که شبیه سیاست دولت موقت مرحوم بازرگان است، کنار بگذارد و با تمام قوا به صحنه بیاید و به دور از تبارگرایی و اشراف گرایی و اخلاق دیوان سالارانه، دولت را از پاستور به مناطق مختلف کشور ببرد و با ایجاد امید و نشاط ضمن پذیرش مسئولیت خود در پنج سال تلاش کند تا ایران به یک کارگاه بزرگ تبدیل شود، در این راه تجربه سازمان بسیج سازندگی پیش روی دولت است.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد هر خانه در ایران به یک کارخانه تبدیل شود و با اصلاح نظام آموزشی و نظر داشت آمایش آموزش‌های علمی ـ فنّی، هر ایرانی یک مهارت پیدا کند.

زارعی گفت: دولت باید جلسات خود را به داخل مجامع تخصصی، صنفی و در میان مردم ببرد تا تخم یأس و نفاق و سستی که دشمن بر آن دم می‌زند از بین برود، دولت باید تمام تلاش خود را بکار بندد تا سرمایه ایرانی و کار ایرانی و کالای ایرانی در کشور و منطقه عزت پیدا کند.

رئیس سازمان بسیج اساتید در بخش پایانی صحبت خود گفت: بسیج اساتید با استفاده از امکانات معنوی و علمی خود در دانشگاه‌های کشور با ترکیبی از روش مطالعه و تجویز‌های راهبردی و حلّ المسائلی و بیان استعداد‌های ملی و نیز اتخاذ شیوه انقلابی در مطالبه آن‌ها تلاش خواهد کرد از شروع فصل جدید تحصیلی و دانشگاهی به کمک قوای سه گانه بیاید؛ در این مسیر اگر بدعملی‌ها در ساختار اجرایی کشور و بی دقتی‌ها در ساختار تقنینی کشور و همچنین مسامحه و نبودِ نظارت را در قوه قضائیه و شورا‌های عالی ببینند، تلاش خواهد کرد با فراخوان صاحبان ایده ها، اداره ساختار‌های اجرایی یاد شده را در رویداد‌های استارت آپی با دانشمندان و محققان انقلابی به مشورت عمومی بگذارند و نتایج آن را با افکار عمومی مطرح کنند.

انتهای پیام/ ۷۱۱

نظر شما