شناسهٔ خبر: 26252890 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

زارعی:

آغوش اندیشکده‌های بسیج به روی اساتید وطن‌خواه و اسلام گرا باز است

گروه جامعه ــ رئیس سازمان بسیج اساتید کشور اعلام کرد: آغوش اندیشکده های راهبردی بسیج اساتید بر روی تمامی استادان وطن خواه و اسلام گرا باز است تا گره ای از مشکلات ایرانیان در اجزا و قشرهای مختلف باز شود.

صاحب‌خبر -

نماز جمعه

به گزارش ایکنا؛ مجتبی زارعی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور امروز، یکم تیرماه به مناسبت روز ملی بسیج اساتید در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه در مصلای تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: سنخیت نامگذاری بسیج اساتید با روز شهادت دکتر مصطفی چمران واجد نکات معناداری است که در شخصیت این شهید متبلور است؛ زیرا شهید چمران شخصیتی چند وجهی ازجمله دانشمندی و فرهیختگی و سلحشوری، عرفان، عملگرایی و مردم گرایی را در خود جمع کرده بود؛ او با اینکه دانشمند و عارف بود اما عرفان و علمش را با مشکلات اهالی لبنان، فلسطین، ایرانیان و جهان اسلام گره زد؛ چمران از این جهت اسوه است که اندیشه و عمل انقلابی را توأمان داشت و مقهور خلقیات روشنفکری بی درد و غرب زدگی نشد.
 
زارعی ضمن گرامیداشت روز ملی بسیج اساتید گفت: بسیج استادان کشور با مطالعة شش ماهه از وضعیت کشور به برآوردهای راهبردی مهمی از گستره ایران رسید که اهم آن را می توان در پنج حوزه برشمرد.

زارعی چالش های پیش روی سازمان اجرایی کشور، چالش های دانشگاه و سازمان علمی تراز انقلاب، چالش مسامحه در نهادهای ناظر ازجمله در قوای مقننه و قضائیه، چرب و شیرین دنیا و چالش تغییر خلق در برخی کارگزاران و توانایی و استعداد بالقوه در اقصی نقاط کشور و ملت را از این جمله برشمرد و در تحلیل این پنج چالش گفت: این چالش ها روندی از نارضایتی و امید را در سطوحی از جامعه ایجاد کرد و سبب سوء استفاده دشمن شده است؛ درحالی که چالش های گفته شده غیر از توانایی های شگرف ایرانیان و کارآمدی نظریه جمهوری اسلامی ایران است.

عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: سازمان اداری و بروکراتیک علمی و دانشگاهی کشور باید با دور کردن اخلاق اداری و دیوانسالاری و با رویکرد حل المسائلی از موضع علمی به سراغ مشکلات و نیازهای مردم در روستاها، بخش ها، شهرها، شهرستان ها و استان ها برود و مشکلات مردم را در دستور کار بررسی های علمی خود قرار دهد. زیرا دانشگاه بی ارتباط با ایرانیان نمی تواند در تراز ملت ایران باشد.

رئیس سازمان بسیج اساتید گفت: استادان بسیجی در این زمینه دو طرح دارند که طرح نخست، طرح چابک سازی ساختار اداری دانشگاه ها و دانشکده ها است که به زودی تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت می شود. طرح دوم، طرح مطالعات راهبردی با رویکرد حل المسائلی است که در سه سطح استانی، ملی و حاکمیتی شروع شده به مطالعه معضلات و ارائه راه حلها مبادرت می کند؛ زیرا کشور به دانشگاه کارآفرین و مسئله یاب نیازمند است.

وی افزود: آغوش اندیشکده های راهبردی بسیج اساتید بر روی تمامی استادان وطن خواه و اسلام گرا باز است تا گره ای از مشکلات ایرانیان در اجزا و قشرهای مختلف باز شود. بسیج اساتید از اصلاح طلبان و اصول گرایان و دیگر جناح ها می خواهد اختلافات خود را کنار بگذارند و به نهضت ملی حل المسائلی بپیوندند.

وی گفت: بسیج اساتید می خواهد با استفاده از ظرفیت استادی 35 هزار نفری خود در سراسر کشور به کمک دولت و استانداران و فرمانداران بیاید. اما دولت باید این بستر را فراهم کند، نفت پایگی کشور در رژیم پهلوی موجب شد نظام برنامه نویسی و بودجه ریزی کشور فارغ از مردم و نخبگان تدوین شود؛ همین نفت پایگی موجب شد دولت محترم پنج سال به دنبال وعده آمریکا و اروپا و برجام بدود؛ درحالی که دولت باید تلاش می کرد بر توانایی و استعداد ایرانیان تکیه می کرد؛ اکنون هم دولت مسئولیت پنج ساله سیاست نگاه به غرب را نپذیرفت.

رئیس سازمان بسیج اساتید در بخش پایانی صحبت خود گفت: بسیج اساتید با استفاده از امکانات معنوی و علمی خود در دانشگاه های کشور با ترکیبی از روش مطالعه و تجویزهای راهبردی و حل المسائلی و بیان استعدادهای ملی و نیز اتخاذ شیوه انقلابی در مطالبه آنها تلاش خواهد کرد از شروع فصل جدید تحصیلی و دانشگاهی به کمک قوای سه گانه بیاید؛ در این مسیر اگر بدعملی ها در ساختار اجرایی کشور و بی دقتی ها در ساختار تقنینی کشور و همچنین مسامحه و نبود نظارت را در قوه قضائیه و شوراهای عالی ببینند، تلاش خواهد کرد با فراخوان صاحبان ایده ها، اداره ساختارهای اجرایی یاد شده را در رویدادهای استارت آپی با دانشمندان و محققان انقلابی به مشورت عمومی بگذارند و نتایج آن را با افکار عمومی مطرح کند.

نظر شما