شناسهٔ خبر: 26252736 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

بروجردی در واکنش به نامه ظریف به وزیر خارجه آمریکا؛

وزیر خارجه موظف به اعلام مواضع جمهوری اسلامی با صراحت است/ اعلام مواضع به معنای آمادگی برای مذاکره با آمریکا نیست

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به نامه ظریف خطاب به مقامات آمریکایی و تهیه لیستی از مطالبات ایران، گفت: اعلام مواضع جمهوری اسلامی با صراحت از وظایف قانونی وزیر امور خارجه کشور است.

صاحب‌خبر -

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت با اشاره به نامه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و تهیه فهرستی از مطالبات ایران از آمریکا در واکنش به ادعای چندی پیش «مایک پامپئو» مبنی بر خواسته‌های ۱۲گانه او از ایران، گفت: اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران با صراحت از وظایف قانونی وزیر امور خارجه کشور است تا از منافع ملی، دیدگاه‌های انقلابی ملت و به طور ویژه مقام معظم رهبری دفاع کند و سیاست‌ها را تبیین کند.

اعلام مواضع به معنای آمادگی برای مذاکره با آمریکا نیست

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اعلام مواضع و نوشتن نامه‌ای خطاب به وزیر خارجه آمریکا به معنای مذاکره یا اعلام آمادگی برای مذاکره با آمریکا نیست بلکه دفاع از موضع جمهوری اسلامی است.

وی تاکید دارد: اقدام آمریکایی‌ها در جنایت در سوریه و عراق از طریق حمایت گسترده از داعش، مشارکت در جنگ یمن و تجهیز ارتش عربستان به مدرن‌ترین سلاح ها برای کشتار مردم یمن باید به میز محاکمه کشانده شود.

لزوم تشکیل دادگاه بین‌المللی جهت رسیدگی به جنایات آمریکا علیه بشریت

بروجردی ادامه داد: در حقیقت با توجه به گستردگی جنایت آمریکا علیه بشریت و به ویژه علیه حقوق کودکان و به بند کشیدن آنها به بند و جدا کردن کودکان از والدین مهاجر، به عنوان جنایتکار جنگی باید در دادگاه بین‌المللی پاسخگوی افکار عمومی همه جهانیان باشد.

برقراری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان به شرط توقف جنایات علیه مردم یمن

وی با اشاره پیشنهاد تشکیل «مجمع گفتگوی منطقه‌ای در خلیج فارس» برای حل بحران‌های منطقه‌ای و دستیابی به منطقه قوی‌تر از سوی محمدجواد ظریف، گفت: سیاست جمهوری اسلامی در منطقه مشخص است، روابط ایران با برخی کشورها چون عمان، قطر و کویت نیز برقرار است اما با برخی به دلیل دنباله‌روی از سیاست‌ها آمریکا و رژیم صهیونیستی ارتباطات محدود و متوقف شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: برخی کشورهای منطقه در جبهه دشمنان امت اسلامی قرار گرفته و سعودی‌ها در صدر این جبهه هستند، بنابراین عربستان برای گام نخست باید دست از کشتار مردم مظلوم یمن بردارد و پاسخگوی جنایت خود در این کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به ادعای چندی پیش «مایک پامپئو» و خواسته‌های ۱۲گانه او از ایران فهرستی از مطالبات ایران از آمریکا را منتشر و تأکید کرد کشوری که برجامِ مورد تأیید شورای امنیت را زیرپا می‌گذارد، نباید از ایران انتظار مذاکره مجدد داشته باشد.

گفتنی است؛ ظریف در این نامه تاکید کرده که در سطح منطقه‌ای بر خلاف آمریکا و سیاست خارجی آن، ایران بر اساس قانون اساسی خود با هرگونه سلطه‌گری و سلطه پذیری مخالف است و براین باور است که دوران سلطه جهانی و منطقه‌ای به‌سر آمده است و تلاش در این مسیر برای هر قدرتی بیهوده است. از این رو جمهوری اسلامی ایران بهترین راه برای حل بحران‌های منطقه‌ای و دستیابی به منطقه قوی‌تر را تشکیل «مجمع گفتگوی منطقه‌ای در خلیج فارس» می داند./

پایان پیام

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به ادعای چندی پیش «مایک پامپئو» و خواسته‌های ۱۲گانه او از ایران فهرستی از مطالبات ایران از آمریکا را منتشر و تأکید کرد کشوری که برجامِ مورد تأیید شورای امنیت را زیرپا می‌گذارد، نباید از ایران انتظار مذاکره مجدد داشته باشد.

نظر شما