شناسهٔ خبر: 26252678 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شهید چمران مبتکر دکترین جدید شیوه های مبارزه است

خبرگزاری شبستان: معاون پژوهشی حوزه علمیه کرمان با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت شهید چمران، گفت: او مبتکر دکترین جدید شیوه های مبارزه و احیا کننده وحدت میان علم و دین است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام علیرضا انجم، شعاع معاون پژوهشی حوزه علمیه کرمان به مناسبت شهادت دکتر مصطفی چمران در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه شهید مصطفی چمران دارای شخصیتی چریکی، انقلابی و اهل مبارزه بود، گفت: یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه کرد شخصیت شناسی افراد مؤثر در طول تاریخ است و شهید چمران یکی از همین افراد است.

 

وی افزود: یکی از ویژگی های ایشان این بود که اسلام را در عمل پیاده کرد؛ به عبارت دیگر بر خلاف برخی افراد که بیشتر در مرحله نظر متوقف می شوند اما ایشان عقل عملی را پیاده کرد و همین امر موجب شد که سایر توانایی های وی تحت شعاع مسیر انقلابی و اسلامی ایشان قرار بگیرد.

 

معاون پژوهشی حوزه علمیه کرمان عنوان داشت: شهید چمران هنگامی که مسیر و هویت خود را پیدا می کند، تمام ظرفیت ها و توانایی خود را در این راستا قرار می دهد، در حالی که شاید کمتر کسی حاضر شود بهترین موقعیت علمی در سطح عالی را رها کند و در کشورهای مختلف به مبارزه بپردازد.

 

به گفته وی شهید چمران در هرکجا که احساس وظیفه می کرد، وارد می شد لذا ما وقتی زندگی ایشان را مطالعه می کنیم، مشاهده می کنیم وی در مسئولیت های مختلف انجام وظیفه می کنند و این به دلیل تشخیص صحیح و بصیرت عمیق ایشان است.

 

حجت الاسلام انجم شعاع  اظهار داشت: در دوره زمانی دکتر چمران تفکرات مختلفی وجود داشت؛ عده ای همانند سید جمال ها معتقد به اصلاحات و گفتگو بودند، گروهی همانند کمونیست ها و مجاهدین خلق معتقد به مبارزه و ترور بودند اما شهید چمران راه سومی ارائه داد و آن به فرمایش حضرت امام رضوان الله تعالی علیه پیروزی خون بر شمشیر است که برگرفته از تفکر اسلام ناب محمدی سلام الله علیه است لذا شهید چمران دکترین جدیدی از شیوه های مبارزه ارائه کرد که همچنان به قوت خود در داخل و سطح بین الملل باقی است.

 

وی ابراز داشت: یکی دیگر از ویژگی های شهید چمران، اعتقاد به وحدت میان علم و دین است این درحالی بود که این رویکرد مورد پذیرش تفکرات چپ مارکسیستی و لیبرال سرمایه داری نبود و نتیجه این وحدت بروز شخیصیتی هایی همچون دکتر چمران بود که می تواند مورد الگو قرار بگیرد.

 

معاون پژوهشی حوزه علمیه کرمان ادامه داد: شهید چمران از مصادیق جهاد کبیر بود؛ به عبارت دیگر جهاد اصغر همان جبهه فیزیکی است اما ایشان در جهاد کبیر که همان جنگ نرم است بسیار تلاش کرد و این امر می تواند در جبهه فرهنگی مورد توجه و الگوی فعالین فرهنگی قرار بگیرد.

نظر شما