شناسهٔ خبر: 26252663 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

«ما می توانیم» ، اعتقاد راسخ شهید دکتر چمران بود

خبرگزاری صداوسیما

­برادر شهید چمران: «ما می توانیم»، اعتقاد راسخ شهید دکتر چمران بود و فعل «توانستن» را در همه عرصه به خوبی صرف کرد .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، مهدی چمران در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران به سالروز شهادت دکتر چمران اشاره کرد و افزود : شهید چمران وزیر وقت دفاع جمهوری اسلامی ایران و نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود که با شروع جنگ تحمیلی، مجلس را رها کرد و به میدان جنگ رفت .
وی گفت : اعتقاد راسخ شهید دکتر چمران بر این بود که «ما می توانیم» ، اعتقادی که حضرت امام (ره) هم آن را باور داشتند و رهبری نیز بر این باور هستند .
رییس سابق شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهید مصطفی چمران توانست جزو بهترین دانشمندان و بزرگترین ها در رشته خودش فیزیک پلاسکما باشد افزود: او توانست فرمانده و رزمنده ای توانا و قوی و در جنگ های چریکی بی نظیر باشد، همچنین توانست مدیری توانمند و سیاستمداری برجسته و عارفی وارسته و هنرمندی لطیف باشد .
برادر شهید چمران به مبارزات شهید مصطفی چمران در لبنان اشاره کرد و گفت : او توانست همه جا اعم از آمریکا ، مصر ، لبنان و ایران با اتکا به نیروهای جوان ، بذر مبارزه با ظلم و ستم را بیفشاند و دانه های مقاومت را در لبنان غرس کرد، در مقابل اسرائیل و فالانژها 8 سال جنگید تا مقاومت امروز لبنان و منطقه خاور میانه، تنومند و بارور باشد.
مهدی چمران افزود : شهید چمران توانست بعد از پیروزی انقلاب یعنی در دوران دفاع مقدس ، شب تیره شکست را به یک حماسه بزرگ تبدیل کند و توانست محاصره سوسنگرد را بشکند و به قلب تانک های دشمن بزند .
وی گفت : دکتر چمران توانست در شرایط بسیار سخت آن روز اهواز که نان به سختی پیدا می شد و ما از تهران با هواپیما ،نان به اهواز می بردیم در آن شرایط سخت شش ماهه اول جنگ این دانشمند بزرگ زیردریایی بسازد ، آزمایش کند و به آب بیاندازد و پل های چریکی بسازد .
مهدی چمران به توانایی‌های مبارزاتی شهید دکتر چمران اشاره کرد و ادامه داد : او توانست نخستین موشک ایران را در اهواز آزمایش کند و موشک های زیر آبی (دریایی) ساخت که از دور هدایت می شد و دشمن را مورد هدف قرار می داد و یا خمپاره 60 ساخت.
وی گفت : شهید چمران توانست ستاد جنگ های نامنظم را در معیت مقام معظم رهبری ، در یک سازماندهی بسیج گونه شکل دهد که لرزه بر اندام دشمن می انداخت و به کمک مکتب اسلامی و روحیه وطن دوستی توانست از جوانان ، رزمندگانی شهادت طلب بسازد .
مهدی چمران گفت: او با اتکا به نیروهای خود و با توجه به امکانات اندک و با عشق عمیق به شهادت حرکت کرد و در 31 خرداد به شهادت رسید و به خیل شهدا پیوست که در واقع هویت انقلابی و مقاومت اسلامی و روحیه شجاعانه ایرانی را به نمایش گذاشت و جاودانه کرد ، برعکس کسانی که با نامه نوشتن به فلان شخص (به نامه‌نگاری‌های اخیر برخی گروه‌ها برای مذاکره مجدد با آمریکا) و درخواست مذاکره با آمریکا، هویت ایرانی خود را با این نامه ذلت بار به آمریکا زیر پا می گذارند .
وی افزود : مردم ایران راه امام حسین (ع) را دنبال کردند و پیروز شدند و مردم مظلوم یمن هم امروز راه امام حسین (ع) را دنبال می کند و ان شاءالله آنها هم پیروز خواهند شد و امیدواریم روزی فرا برسد که با ظهور مهدی (عج) همه این پیروزی های بزرگ را جشن بگیریم .

نظر شما