شناسهٔ خبر: 26251751 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۳۵۰ هزار تبعه افغان و پاکستانی تحت پوشش خدمات سلامت هستند

طباطبایی با اشاره به بیماری های ناشی از آب آلوده گفت: بیش از ۳۵۰ هزار تبعه افغان و پاکستان تحت پوشش خدمات سلامت و برنامه بیماریابی قرار گرفته اند.

صاحب‌خبر -
۳۵۰ هزار تبعه افغان و پاکستانی تحت پوشش خدمات سلامت هستندبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید مهدی طباطبایی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  گفت: استان سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری و مرز طولانی مشترک با ۲ کشور افغانستان و پاکستان در معرض بروز و شیوع انواع بیماری‌های واگیر و غیر واگیر قرار دارد که دانشگاه زاهدان با محور قرار دادن این موضوع و با ایجاد پایگاه‌های مراقبت مرزی و در زمینه نظام مراقبت بیماری‌ها و بیماریابی، گام‌های موثر و موفقی بر داشته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: در سال ۹۶ بیش از ۳۵۰ هزار تبعه افغان و پاکستان از طریق مرز وارد استان شده اند که تحت پوشش خدمات سلامت و برنامه بیماریابی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان قرار گرفته اند و مواردی که مشکوک تشخیص داده شدند بلافاصله خدمات بهداشتی و درمانی را دریافت کرده اند.

 طباطبایی بیان کرد: شرایط اقلیمی خاص سیستان و بلوچستان، تردد‌های بی رویه مرزی، خشکسالی‌ها و در آمد‌های پایین مردم و دسترسی پایین برخی از مناطق دوردست به تسهیلات بهداشتی، پیاده روی زیاد بین مناطق با توجه به پراکندگی زیاد، خدمات رسانی سلامت را به مردم دچار مشکل کرده است، ولی با این وجود تیم‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همچنان خدمات بهداشتی و درمانی در دورترین نقاط استان را به بهترین شکل ممکن ارائه می‌کنند.

وی بیان کرد: ۱۲۰۰ روستا در استان از طریق سیار آبرسانی می‌شود که آموزش و نظارت‌های ویژه برای سلامت آب و غذا در اولویت برنامه‌های تیم‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

گفتنی است؛ کارگاه ۲ روزه بیماری‌های منتقله از آب وغذا با حضور مدیران و کارشناسان بیماری‌های وزارت بهداشت و کارشناسان دانشگاه‌های استان به مدت ۲ روز در معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان برگزار شد.

«وبا» مهمترین بیماری منتقله از آب

بابک عشرتی رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت که به منظور شرکت در کارگاه بیماری‌های منتقله از آب و غذا به زاهدان سفر کرده بود با بیان اینکه بیماری‌های منتقله از آب و غذا به طور کلی بیماری‌هایی هستد که عامل آن‌ها از طریق غذا و آب به انسان منتقل می‌شود، اظهار کرد: یکی از مهمترین بیماری‌های منتقله از آب و غذا بیماری وبا است.

عشرتی از مسمومیت‌های غذایی به عنوان بیماری شایع که بیشتر به دلیل استفاده از مواد غذایی آلوده و آب آلوده یا عدم رعایت بهداشت فردی منتقل می‌شود نام برد و افزود: متاسفانه هر ساله در کشور با طغیان مسمومیت‌های غذایی مواجه هستیم که به طور معمول با نظارت و برنامه ریزی محوری متخصصان عرصه سلامت در زمینه کنترل و پیشگیری از آن اقدامات اساسی صورت گرفته است.

عشرتی با تقدیر از خدمات همه دست اندرکاران عرصه سلامت در مقابله با انواع بحران‌ها از آمادگی و تجارب تیم‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ارزیابی سریع عوامل خطر در شرایط بحرانی به عنوان الگویی کشوری یاد کرد.

 

انتهای پیام/

نظر شما