شناسهٔ خبر: 26251351 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مشهد| ایران نیازمند یک تحول بزرگ برای حفظ سرمایه‌های کشور است

R41347/P1486/S6,1188/CT11

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران نیازمند یک تحول بزرگ برای حفظ سرمایه‌های کشور است گفت: مادر مشکلات کشور خودباختگی در برابر تفکر غلط غربی و اعتماد به دشمن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، علیرضا زاکانی شامگاه پنجشنبه در همایش سالروز شهادت شهید چمران و روز ملی بسیج اساتید که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: همیشه با خود می‌گفتم چطور این عظمت و بزرگی در وجود آن شهید چمران جمع شده بود فردی که اهل علم و عمل بود. نمی‌فهمیدم این شهید عزیز با این جایگاه ممتاز این نقش‌نمایی بزرگ را برای چه انجام می‌دهد تا وقتی که وارد پاوه شدم نامه ایشان به مادرشان دیدم که گفته بود «تعهد کردم در رفتنم، ماندنم و آمدنم گناه نکردم» درواقع سِرّ این شهید در گناه نکردن و عمل در مسیر الهی بود. 

وی افزود: چیستی، چرایی و چگونگی «انقلاب سوم» را می‌خواهم در این جلسه مطرح کنم؛ معتقدم در آستانه یک تغییر بزرگ قرار گرفتیم تحولی که مسیر کنونی فراروی ما را تغییر جدی می‌دهد چون معتقدم مسیر کنونی قابل ادامه دادن نیست. 

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در سال 57 پرونده استبداد بستیم در سال 58 عرض و طول انقلاب اسلامی را با فتح لانه جاسوسی به رخ جهانیان کشیدیم و امروز نیازمند انقلابی بزرگتر از دو انقلاب قبلی در راستای دولت‌سازی مبتنی بر مکتب امام(ره) هستیم. 

زاکانی با بیان اینکه سال گذشته رهبر انقلاب گله کردند چرا هنوز دولت اسلامی و به‌تبع آن جامعه اسلامی شکل نگرفته است، ادامه داد: ما در مسیر آنچه وعده انقلاب بود حرکت کردیم و به گذشته خود افتخار میکنیم اما با نقطه ایده‌آل فاصله بسیار داریم بنابراین چیستی انقلاب سوم پیرامون دولت‌سازی و جامعه‌سازی اسلامی شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه استقلال، آزادی، عدالت، پیشرفت معنوی و مادی، ظلم ستیزی و مظلوم نوازی اهداف عمده و شعارهای اساسی انقلاب اسلامی است، گفت: تمامی این اهداف برگرفته از مکتب امام است که اگر نتوانیم آنها را محقق کنیم انقلاب اسلامی را نتوانستیم به سر منزل مقصود برسانیم و از ضروریات تحقق این اهداف ایجاد تحول و تغییر است پس اگر در مسیر تحول حرکت نکنیم عملا نمی‌توانیم بگوییم انقلابمان انقلاب موفقی است مسئولیت تحقق اهداف مذکور برعهده ما است تا انقلاب سوم را رقم بزنیم. 

نماینده مردم سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید انقلابی بوده، انقلابی زندگی کنیم و با انقلابی ماندن مسیر رشد و تعالی را طی کنیم در واقع وقتی از این اهداف صحبت می‌کنیم از مکتب امام سخن می‌گوییم که نگاه اجتهادی امام و رهبری را مدنظر دارد که در دل خود یک اساس و بنیانی را به عنوان انقلاب اسلامی را پایه گذاشت و از روز اول دشمنان، رقبا و پیروانی داشت. 

زاکانی با بیان اینکه کسانی که دشمن و رقیب امام در قبل از انقلاب بودند امروز در جایگاه دشمنی مکتب امام ایستادند، گفت: برخی در ابتدای انقلاب همراهی کردند اما پس از آن در موضع دشمنی تا امروز قرار گرفتند. کسانی سختی‌های مسیر انقلاب را نتوانستند تحمل کنند و از ریزش‌های انقلاب هستند که از جمله دشمنان داخلی مکتب امام بوده و دشمنان خارجی نیز مشخص هستند. 

وی با بیان اینکه رقبا ممکن است داعیه مکتب امام داشته باشند اما رقیب مکتب امام باشند، تصریح کرد: پیرو مکتب امام ویژگی‌های مشخصی دارد از جمله اینکه سنت‌های الهی را باور دارد، اسلام را الگو کامل می‌داند، به ولایت فقیه و نایب بر حق امام زمان (عج) بودن ولی فقیه اعتقاد دارد، به مردم سالاری دینی معتقد است و خود را خادم مردم می‌داند و این انقلاب را مقدمه ظهور می‌داند و مسئولیت‌های منطقه‌ای و جهانی آن را می‌پذیرید.  کسانی که این اعتقادات را ندارند یا در جایگاه تزلزل قرار دارند رقبای مکتب امام هستند حال چقدر مسئولین ما این ویژگی را باور داشته و خود در خدمت مردم قرار می‌دهند؟ امروز انقلاب اسلامی دچار عقب افتادگی معنادار شده است و اشکالات به کسانی برمی‌گردد که پول و امکانات را در دست دارند. 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی صحبت از نااهلان می‌کنیم کسانی هستندکه اساس مکتب امام را باور ندارند اما می‌خواهند با پول و امکانات کشور کشور را اداره کنند بنابراین تغییر و تحول ضروری است تا مسیر درست شود  چرا که در راه دولت‌سازی اسلامی صحبت از کسانی می‌شود که تکیه بر داشته‌هایی که می‌زنند که برگرفته از مکتب امام است و تمام وجود خود را در این مسیر خرج می‌کنند.  

زاکانی با اشاره به مفاهیمی نظیر خدمات ملموس و غیر ملموس در جامعه و در مقابل آن نیاز واقعی، حقیقی. کاذب مردم، تصریح کرد:  آنچه مردم حس می‌کنند نیازی واقعی نیازهای مشخصی نظیر خوراک، پوشاک، اشتغال و غیره است، نیازهای تعالی بخش و حقیقی نیازی است که اگر انسان واقف به آن شد حاضر است خود را برای آن فدا کند اما نیازهای کاذب در واقع نیاز ما نیست اما دیگران آن را القا می کنند و ما را به دنبال سراب می‌فرستند. 

وی ادامه داد: در این میان دشمنان خدمات را به حداقل و صفر میل می‌دهند تا مردم احساس کنند خدماتی دریافت نمی‌کنند و به دنبال آن دشمن انگشت اتهام را به سمت خدماتی نظیر امنیت می‌برد تا آن را به ضد خودش و ضد ارزش تبدیل کند. 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: دشمنان مکتب امام در این زمینه وانمود می‌کند نظام توانایی برطرف کردن نیازهای واقعی مردم را ندارد و ناامیدی ایجاد می‌کنند و نیازهای حقیقی را اصلا فهم نمی‌کنند درواقع این کار ادامه دارد تا فاصله بین نیازها و خدمات روزبه روز افزایش پیدا کند و جامعه را به آشوب بکشد.

زاکانی ادامه داد: اما رقبا نظام را دور می‌زنند خدمات ملموس را به خودشان نسبت می‌دهند و می‌گویند مردم مدیون ما هستند از خدمات غیر ملموس می‌گذرد  یا مثل دشمن تبدیل به ضد خودش می‌کنند.  

وی با بیان اینکه نیازهای مردم در قانون اساسی مشخص شده و امکان و اقتضای پاسخگویی آن در جامعه وجود دارد، گفت: اما رقبای مکتب امام گزینشی انتخاب می‌کنند و جایی اگر قرار است هزینه‌ای به نظام متحمل شود آن مسیر را دنبال می‌کنند برای مثال می گویند ما با آزادی کار داریم نه اقتصاد درحالی که هم اقتصاد و هم آزادی با هم باید تأمین شوند.  

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینان نسبت به نیازهای تعالی بخش صامت و ساکن هستند چون درک درستی ندارند اما بر موج نیازهای القایی سوار می‌شوند رأی از مردم می‌گیرند بدون اینکه مردم را آگاه کنند این نیازها نیازهای حقیقی و درست نیست. 

زاکانی با بیان اینکه پیرو مکتب اما در زمینه خدمات ملموس و غیرملموس جهاد تبیین و امیدبخشی برای مردم باید داشته باشد، گفت: پیرو مکتب امام خدمت و نوکری مردم را دنبال می‌کند، باید مطالبه خدمتگزاری شایسته داشته باشند و حرکت به سمت پیشرفت را سرلوحه قرار می‌دهد، درمورد نیازهای القایی و کاذب صادقانه صحبت می‌کند اما مسئولین که در مکتب امام نیستند چون عرضه ندارند نیازهای واقعی و حقیقی را درجاهای دیگر تأمین کنند نیاز القایی ایجاد می‌کنند و نتیجه‌اش می‌شود که دختری روسری اش را بر سرچوب می‌کند؛ پیروان مکتب امام حق ندارند موج سورای کرده و باید با مردم صادقانه صحبت کنند.  

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسیر حرکت انقلاب اسلامی باید تصحیح شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران ویژگی‌هایی اختصاصی دارد از جمله اینکه خدا در طول تاریخ با پرچمدار حق بوده است که امروز در دست مردم ایران است و کفایت برخورداری از این ویژگی باید در مسئولین ایجاد شود دوم حاکمیت اسلام ناب ویژگی ممتازی است که ما را مستثنی از دیگران کرده است، رهبری الهی، ملتی خوب به شهادت امام و رهبری و 40 سال مقاومت و تجربه که عقبه منطقه‌ای و جهانی ما که برخی نمی‌خواهند ببیند از مهم‌ترین ویژگی ما است ما ویژگی‌های دیگری مثل تمدن، موقعیت سوق‌الجیشی و امکانات انرژی داریم و به آن افتخار و استفاده می‌کنیم اما آنچه ما را جهش می‌دهد و به جلو می‌برد تکیه بر ویژگی‌های نخست است. 

زاکانی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم مسیر رشد خود را جهش‌وار طی کنیم باید با کسانی که بر این ویژگی‌ها عمیقأ معتقد باشند و بر اساس آن ها پیش حرکت می‌کنند در مسیر دولت اسلامی پیش برویم تا با تکیه بر دانش در مسیری حرکت کنیم که بتوانیم این گوهرها را به ظهور و بروز برسانیم.  

وی با تأکید بر ضرورت حرکت در مسیر تحول، گفت: اگر تحول ایجاد نکنیم روزبه روز مجبوریم عقب نشینی کنیم در برجام سرمایه‌ای از دست دادیم ممکن است لازم باشد سایر سرمایه‌ها هم به فروش بگذاریم اما ما نباید اجازه دهیم به این نقطه بحرانی برسیم درواقع ما نیازمند یک تحول بزرگ برای حفظ سرمایه‌های بزرگ کشور هستیم.   

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مادر مشکلات کشور تفکر و رسوبات غلط غربی و خودباختگی نسبت به آن و یا اعتماد به دشمن است دومین مورد غفلت نیروهای انقلابی است به اعتقاد من نیروهای انقلابی خواب هستند و نمی‌دانند انقلاب چه رسالتی بر دوش آنها گذاشته و چه گوهری در دست دارند به طوری دغدغه دارند اما عمل نمی‌کنند درحالی که باید در تمام عرصه‌ها حضور داشته باشند.  

زاکانی تصریح کرد: مشکل بعدی اختلاف فاز در بعد معرفت و بصیرت میان متن و خواص جامعه ناظر به نیاز امروز انقلاب اسلامی است و سر منشاء عقب افتادگی نیز غفلت نیروهای انقلابی است که این 3 مشکل باهم سبب دنیازدگی عمومی و قدرت طلبی خواص می‌شود و از همینجا مسئولی که دچار اشرافی‌گری مشمئزکننده است خود را بدتر از مردم می‌داند و جمع آن سبب به نمایش گذاشتن بی‌تدبیری و بی‌عملی  می‌شود بطوری که در دستگاه‌های کشور دستگاه‌های نامرتبط و ناهمگون بسیاری می‌بینیم  بطوری که ده‌ها دستگاه نظارت داریم اما باز هم نظارت درستی انجام نمی‌شود و با بوروکراسی غلط اداری تجلی همه اینها می شود ناکارآمدی و تنگنای اقتصادی برای مردم.  

وی خاطرنشان کرد:  امروز در یک رقابت سنگین با نظام سلطه هستیم اگر حرکت نکنیم دچار عقب افتادگی می‌شویم لذا چند تغییر عمده در حوزه حاکمیت باید تجربه کنیم و  تمام نهادها مردمی شده و در خدمت مردم قرار بگیرند و البته حوزه و دانشگاه باید محور تحولات کشور باشند اما اکنون اینگونه نیست و کشور را به بیراهه می‌برد درواقع ما بحران مدیریت داریم و ضروری است که در مسیر ایجاد تغییر  حرکت کنیم. 

انتهای پیام/م

نظر شما