شناسهٔ خبر: 26250993 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ارائه خدمات سلامت به ۳۳۰ هزار تبعه افغان و پاکستان در سال ۹۶

بیش از 330 هزار نفر از تبعه افغان و پاکستان که در سال 96 از طریق مرزهای میرجاوه، سراوان و زاهدان در قالب زوار اربعین و مسافر وارد استان شده اند، خدمات بهداشتی و درمانی از تیم های سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دریافت کرده اند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /بابک عشرتی رییس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت که به منظور شرکت در کارگاه بیماریهای منتقله از آب و غذا به زاهدان سفر کرده بود با بیان این مطلب که بیماریهای منتقله از آب و غذا به طور کلی بیماریهایی هستد که عامل آنها از طریق غذا و آب به انسان منتقل می شود، خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین بیماریهای منتقله از آب و غذا بیماری وبا است.

عشرتی از مسمومیتهای غذایی به عنوان بیماری شایع که بیشتر به دلیل استفاده از مواد غذایی آلوده و آب آلوده یا عدم رعایت بهداشت فردی منتقل می شود نام برد و افزود: متاسفانه هر ساله در کشور با طغیان مسمومیت های غذایی مواجه هستیم که به طور معمول با نظارت و برنامه ریزی محوری متخصصان عرصه سلامت در زمینه کنترل و پیشگیری از آن اقدامات اساسی صورت گرفته است.

دکتر عشرتی ضمن تقدیر از خدمات همه دست اندرکاران عرصه سلامت در مقابله با انواع بحران ها از آمادگی و تجارب تیم های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ارزیابی سریع عوامل خطر در شرایط بحرانی به عنوان الگویی کشوری یاد کرد.

سید مهدی طباطبایی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: استان سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری و مرز طولانی مشترک با دو کشور افغانستان و پاکستان در معرض بروز و شیوع انواع بیماریهای واگیر و غیر واگیر قرار دارد که دانشگاه زاهدان با محور قرار دادن این موضوع و با ایجاد پایگاه های مراقبت مرزی و در زمینه نظام مراقبت بیماریها و بیماریابی، گام های موثر و موفقی بر داشته است .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: در سال 96 بیش از 350 هزار تبعه افغان و پاکستان از طریق مرز وارد استان شده اند که تحت پوشش خدمات سلامت و برنامه بیماریابی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان قرار گرفته اند و مواردی که مشکوک تشخیص داده شدند بلافاصله خدمات بهداشتی و درمانی را دریافت کرده اند.

دکتر طباطبایی خاطرنشان کرد: شرایط اقلیمی خاص سیستان و بلوچستان، ترددهای بی رویه مرزی، خشکسالی ها و در آمدهای پایین مردم و دسترسی پایین برخی از مناطق دوردست به تسهیلات بهداشتی، پیاده روی زیاد بین مناطق با توجه به پراکندگی زیاد، خدمات رسانی سلامت را به مردم دچار مشکل کرده است ولی با این وجود تیم های سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همچنان خدمات بهداشتی و درمانی در دورترین نقاط استان را به بهترین شکل ممکن ارائه می نمایند .

وی ادامه داد: 1200 روستا در استان از طریق سیار آبرسانی می شود که آموزش و نظارت های ویژه برای سلامت آب و غذا در اولویت برنامه های تیم های سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است. گفتنی است کارگاه 2 روزه بیماریهای منتقله از آب وغذا با حضور مدیران و کارشناسان بیماری های وزارت بهداشت و کارشناسان دانشگاه های استان به مدت 2 روز در معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان برگزار شد./ ایلنا

 

نظر شما