شناسهٔ خبر: 26250908 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

اما و اگرهای تشکیل وزارت آب، محیط زیست و منابع طبیعی

مشکل‌ محیط زیست با تغییر ساختار سازمانی حل نمی‌شود

سیناپرس: گروهی از کارشناسان بر این باورند که جدا شدن بخش آب از بدنه وزارت نیرو و ادغام آن با بخش‌های مرتبط با حفاظت محیط زیست، می‌تواند به نتیجه مطلوب‌تری در زمینه مدیریت منابع آب کشور منجر شود.

صاحب‌خبر -

این ایده در مجلس شورای اسلامی هم پیگیری شد و در نهایت نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند پیشنهاد طرح تشکیل وزارت آب، محیط زیست و منابع طبیعی را بدهند.

بر اساس این سناریو احتمالا نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال تجزیه وزارت نیرو هستند. در این طرح بخش آب وزارت نیرو در وزارتخانه‌ای جدید به نام آب، منابع طبیعی و محیط زیست ادغام می‌شود و بخش برق آن نیز با ادغام شدن در وزارت نفت، وزارت انرژی را تشکیل خواهد داد اما اجرا و عملیاتی شدن این طرح موافقان و مخالفان زیادی از نمایندگان مجلس را به همراه دارد.

وزارت آب، محیط زیست و منابع طبیعی تشکیل شود

محمدرضا تابش، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در این خصوص گفت: من به عنوان رییس فراکسیون محیط زیست پیشنهاد و اعتقادم بر این است که وزارت محیط زیست، منابع طبیعی و آب تشکیل شود اما این طرح مورد موافقت کمیسیون‌های اجتماعی و کشاورزی قرار نگرفت. از سویی در لایحه ای که دولت برای تفکیک وزارت خانه ها به مجلس ارایه کرده اشاره‌ای به تشکیل وزارت محیط زیست نشده است. البته رییس جمهور در نطق خود اعلام کرد که سوای لایحه ای که دولت ارایه کرده  اگر مجلس به برخی حوزه ها نگاه تخصصی دارد ما نیز پذیرای نظر مجلس هستیم.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی افزود: به طور قطع بعد از تحقق تفکیک وزارت خانه ها بررسی جامع، کلان و کلی نسبت به ساختارهای حاکمیتی تحت وزارت خانه و سازمان ها داشته و هر جایی که خلاء و ضعفی مشاهده شد ادغام ها،  تبدیل و تحولات را لحاظ خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، هرگونه افزایش وزارتخانه ها با محدودیت قانونی مواجه است، گفت: باید تمامی اختیارات و اموری که مرتبط با محیط زیست است زیر نظر یک وزارت خانه واحد باشد یعنی آب، محیط زیست و منابع طبیعی ادغام شود و نسبت به تشکیل وزارت خانه آب، محیط زیست و منابع طبیعی اقدام کرد.

وی ادامه داد: اینکه عنوان این وزارت خانه تنها محیط زیست و مقوله آب زیر نظر وزارت نیرو و منابع طبیعی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی باشد مطلوب نیست زیرا اگر حقابه زیست محیطی تالاب ها تامین نشود با خشکی تالاب ها مواجه خواهیم شد بنابراین موافق تشکیل وزارت آب، محیط زیست و منابع طبیعی هستم زیرا نه تنها تشکیلات دولتی افزایش نمی یابد بلکه با کاهش آن نیز مواجه می شویم.

تشکیل وزارت محیط زیست به نفع کشور نیست

علی بختیاری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه تشکیل وزارت محیط زیست به صلاح و نفع کشور نیست، گفت: بر اساس طرح پیشنهادی هیچ گونه تغییراتی در ساختار سازمان مانند افزایش امکانات، نیروی انسانی و بودجه ایجاد نمی‌شود اما افزایش تشکیلات و وزارت خانه ها به هیچ وجه به نفع کشور نیست.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با تشکیل محیط زیست مشکلات زیست محیطی کشور حل نمی شود، افزود: اقدام هایی که قرار است با وزارت خانه شدن محیط زیست انجام داد با سازمان نیز می توان انجام داد و مشکلات محیط زیست با تغییر ساختار سازمانی حل نمی شود. تبدیل سازمان محیط زیست به وزارت خانه ها تاثیری در بهبود عملکرد این سازمان ندارد.

وی افزود: به طور قطع اگر حتی مجلس به این طرح رای مثبت دهد با وضع موجود مالی و اقتصادی نسبت به این کار اقدام می‌کند تا هیچ هزینه اضافی و ریالی جدیدی به دولت تحمیل نشود. اگر قرار است هزینه اضافی و ساختار جدیدی به دولت تحمیل شود بسیار زیان آور خواهد بود.

به گفته وی، نه تنها با ادغام محیط زیست و سازمان جنگل ها باری از مشکلات محیط زیست و منابع طبیعی کم نمی شود بلکه مشکلات منابع طبیعی دوچندان خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه تجربه مناسبی از ادغام سازمان ها نداریم، تصریح کرد: مشکلات بودجه ای و نیروی انسانی محیط زیست با تبدیل آن به وزارت خانه حل نمی شود و در شرایط فعلی می توان با اختصاص منابع کافی و نیروی انسانی متخصص و کارآمد مشکلات محیط زیست را در زمان مناسب و کوتاه‌تری مرتفع کرد.

ضرورت تبدیل ساختار سازمانی محیط زیست به وزارتخانه

علی‌محمد شاعری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولویت نخست محیط زیست کشور، تغییر ساختار سازمان محیط زیست است، گفت: نبود قدرت لازم در این سازمان باعث شده که محیط زیست بازدارندگی لازم در برخورد با متخلفان و قدرت ایستادگی در مقابل دستگاه‌های مختلف را نداشته باشند. همچنین ضعف سازمان محیط زیست باعث شده، همان اتفاق که برای دریاچه ارومیه رخ داد و این دریاچه خشک شد، برای تالاب‌ها وجنگل‌های ما نیز رخ دهد.

وی افزود: اگر همه قبول کنیم که چالش‌های محیط زیستی مثل بحران آب، پدیده ریزگردها و آلودگی هوا از مهمترین اولویت‌های جمهوری اسلامی است باید وضعیت این سازمان را ارتقا دهیم و به این ترتیب باید اعتبار، امکانات و تجهیزات منابع لازم در اختیار ساختار جدی محیط زیست کشور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بهتر است ساختار سازمان محیط زیست تبدیل به وزارت محیط زیست شود، گفت: اگر این تغییر ساختار صورت گیرد در قدم بعدی باید کسانی در این وزارتخانه بر سرکار بیایند که توسعه را درک کرده و در کنار دیگر وزارتخانه‌ها و مردم قرار گرفته و در عین اینکه هادی و حامی محیط زیست هستند، برای پیشبرد طرح‌های توسعه نقش راهبردی و هدایت کننده و حتی تسهیل‌گر داشته باشند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط زیست در اولویت اول باید ادغام شوند و از طرفی ما در کشور نیاز به تشکیل «وزارت آب» داریم. انرژی نیز باید زیر نظر وزارت نفت برود و «وزارت نفت و انرژی» تشکیل شود چرا که جنس انرژی در کشور ما فسیلی است.

وی تاکید کرد: ساختار جدید پیشنهادی به دلیل وجود چالش‌های اصلی کشور مانند بحران آب، بحران‌های محیط زیست و انرژی است که باید به سرعت مدیریت شود.

 

لینک کوتاه

نظر شما