شناسهٔ خبر: 26250278 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی:

آمار قبولی کنکور نشانه مطلوبیت مدارس نیست

شیراز- ایرنا- رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مدرسه ‌خوب و مطلوب برای تربیت فرزندان مدرسه‌ای نیست که بیشترین آمار قبولی در دانشگاه‌ها را داشته باشد؛ بلکه مدرسه‌ای است که بیشترین انسان را بسازد و ویژگی های تربیتی متعالی همچون پرداختن به فعالیت های نیک اندیشانه را در دانش آموزان پرورش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حسن بنیانیان شامگاه پنجشنبه در بیستمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان فارس با بیان این که 45 درصد خیرین مدرسه‌ساز در مدارس خیرساز تحصیل کرده‌اند، افزود: خیرین نباید تصور کنند که تنها، یک مدرسه ساخته‌اند؛ بلکه با این اقدام نیک درواقع مدرسه‌ساز‌های بعدی را تربیت می‌کنند.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در مدارس خیرساز نخبگانی تربیت می‌شوند که توأمان از تعلیم و تربیت بهره‌مند هستند.
وی یکی از اهداف سند تحول آموزش و پرورش کشور را تقویت فرایند تربیتی در مدارس دانست و گفت: عمل خیر تجلی‌بخشی عینی و عملی به باور‌ها است.
بنیانیان اظهار داشت: خیرین از جمله افرادی هستند که اسلام را در کشور درست ترجمه می‌کنند و این در حالی است که انسان‌های با ادعای تدین در کشور سراغ داریم که درآمدشان از محل قاچاق است و سالی یک بار باید به سفرهای زیارتی بروند تا آرامش یابند.
وی افزود: کار خیر در مدرسه‌سازی هم‌افزایی ایجاد می‌کند و زمینه تقویت واقعی نظام جمهوری اسلامی، پاسداشت خون شهدا و احیای تمدن فرهنگی ملت ایران را فراهم می‌کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خیرین، باورشان به تعالیم اسلامی را درمقابل چشمان مردم تصویر کرده اند، ابراز داشت: این افراد به تربیت جامعه اهتمام دارند و از همین رو باید قدر خود را بشناسند و از خدا برای دریافت این لیاقت سپاسگزاری کنند.
وی با بیان اینکه باید با فعالیت‌های هنری این کار ارزشمند را بازتولید کنیم، ابراز داشت: رسالت خیران دعوت دیگران به لذت بردن از این امر معنوی است و هر خیری متناسب با شرایط و روابط خود باید مبلّغ این کار خیر باشد و این لذت را به دیگران هم بچشاند.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: تشکل سازمان‌دهنده خیرین باید لذت معنوی کار خیر را به تصویر بکشد؛ زیرا تجربه نشان داده است که کار خیر از جنس شهید دادن است؛ یعنی همانگونه که هرکس لیاقت ندارد جان خود را در راه خدا بدهد، هر فردی نیز لیاقت ندارد که مالش در راه خدا صرف شود.
بنیانیان با تأکید بر اهمیت تربیت در نظام آموزشی خاطرنشان کرد: زحمت خیرین زمانی میوه می دهد که از مدارسی که می سازند نخبگانی با علم و عمل تحویل جامعه شود و این موضوع از اهداف سند تحول آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ساختمان‌سازی نقشی بسیار مهم دارد؛ زیرا وقتی ساختمان مدارس کیفیت کافی را ندارد به‌سرعت بر عملکرد تعلیم و تربیت تاثیر منفی می گذارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتقای وضعیت تربیتی در مدارس به ویژه مدارس پسرانه را خواستار شد و گفت: در مدارس تیزهوشان نیز که باید برنامه خاص تربیتی ارائه دهیم، شاهد هستیم که دانش‌آموزان تنها برای کنکور آماده می‌شوند و این وضعیت نگران کننده است.
این مقام مسئول همچنین بر اهمیت آموزش مدیران برای استفاده درست و حفظ مدارس نیز اشاره کرد و بیان داشت: بخشی از کاهش عملکرد مدارس از آن رو است که مدیران را آموزش نداده‌ایم که چگونه مدرسه را مدیریت کنند.
بنیانیان گفت: شرایط فعلی در حوزه زیرساخت‌های آموزشی چنان نامطلوب است که درحال حاضر راضی به ساختن چند کلاس هستیم تا از ریزش آوار بر سر دانش‌آموزان جلوگیری کنیم؛ وگرنه روزی که تعلیم و تربیت این کشور را نجات دهیم باید تحول عمیقی در مدرسه‌سازی ما رخ دهد که این رسالت عزیزان ما درنوسازی است و در بخش دیگر، آموزش و پرورش باید مدیرانی را آموزش دهد که ظرافت‌های مدارس را بشناسند.
وی خاطرنشان کرد: برخی از مدارس کشور، امروز از مفاهیم تربیتی مطلوب فاصله دارند و بی نظمی را تزریق می‌کنند و این شلختگی تا پایان عمر با دانش آموزان خواهد ماند.
بنیانیان پیشنهاد داد که خیرین درصدی از هزینه‌های تقدیمی را با اعلام رضایت شرعی به توسعه نرم‌افزاری مدارس اختصاص دهند.
وی ادامه داد: تجلیل و تقدیر از مدیرانی که توانسته‌اند در مدارس خود تعلیم و تربیت را توأم کنند، در این باره امری بسیار مهم است؛ زیرا سبب می‌شود عملکرد این مدرسه به صورت واقعی چند برابر شود؛‌ بدین‌ترتیب جریانی مردمی را سامان داده‌ایم که روح طرح تحول آموزش و پرورش در آن رعایت می‌شود.
7375 / 2027

نظر شما