شناسهٔ خبر: 26250258 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نخستین سفیر ایران در تاجیکستان تاکید کرد:

تقویت مشترکات فرهنگی ایران و تاجیکستان/ حکمرانی عشق بین دو ملت

شاهرود - نخستین سفیر ایران در تاجیکستان با بیان اینکه به دنبال تقویت ارتباطات مردمی بین دو ملت هستیم، گفت: برنامه‌های فرهنگی مشترک بین ایران و تاجیکستان پیگیری می‌شود.

صاحب‌خبر -

علی اشرف مجتهد شبستری در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه تاجیکستان جزء خراسان بزرگ تلقی می‌شود به همین دلیل اشتراک بسیار زیادی ازنظر فرهنگی و قومی با تاجیکستان وجود دارد، ابراز داشت: خوشبختانه نسبت به ایران علاقه بسیاری زیادی در بین مردم تاجیکستان وجود دارد ایران را مقدس و حافظ را کعبه دل می‌دانند و بدون عنوان حضرت، مولانا، حافظ و سعدی آن‌ها را صدا نمی‌زنند.

وی بابیان اینکه احترام خاصی نسبت به اهل‌بیت (ع)  در تاجیکستان وجود دارد، افزود: اسامی دختران و پسران آن‌ها اغلب از نام‌های ائمه اطهار (ع) گرفته‌شده و آن‌ها نیز در ایام محرم اقدام به برگزاری عزاداری می‌کنند و اگر به گلستان تاریخ نگاه کنیم افراد و مشاهیر بسیاری مشترک بین این دو ملت وجود دارد.

حکمرانی دوستی و عشق بین دو ملت تاجیکستان و ایران

سفیر اسبق ایران در تاجیکستان بابیان اینکه به دلیل حجم بالای اشتراک‌های بین دو ملت بعد از فروپاشی شوروی، ایران نخستین کشوری بود که در تاجیکستان سفارت بنا کرد، ابراز داشت: اولین شبی که در تاجیکستان بودیم با دعوت از شعرا و نویسندگان دو کشور در سفارت شب‌شعر تشکیل شد.

شبستری در ادامه با تاکید بر اینکه ایران و تاجیکستان از باب ادبیات و تاریخ مشترک باهم یگانگی بسیاری دارند، تصریح کرد: طی ۷۰ سال به دلیل حاکمیت شوروی ارتباط قطع و از سوی دیگر ایران نیز دچار تحولات سیاسی و جنگ شده بود، این موارد قدری دو کشور را از هم دور کرد اما دوستی و عشق همچنان بین این دو ملت حکمرانی می‌کند.

وی بابیان اینکه باید شناخت بیشتری نسبت به مشاهیر مشترک بین کشورهای همسایه داشته باشیم، افزود: شناخت و آشنایی ما با مشاهیر به نسبت تاجیکستان چندان مطلوب نیست کودکان تاجیکی فردوسی، حافظ، سعدی و مولانا را می‌شناسند و این در ایران کمی کمرنگ است که رسانه‌ها با حضور و فعالیت  خود در این عرصه می‌توانند در راستای شناخت هر چه بیشتر مشاهیر تلاش کنند.

ضرورت تقویت ارتباطات مردمی بین دو ملت ایران و تاجیکستان

نخستین سفیر ایران در تاجیکستان بابیان اینکه باید ارتباطات مردمی بین دو ملت تقویت شود، ابراز داشت: انجمن دوستی ایران و تاجیکستان از سال ۸۶ در همین راستا تشکیل شد و با رفت‌وآمدهای فرهنگی و مردم  گروه های مختلف دانشگاهی تا حدودی توانستیم این پیوند را مستحکم کنیم.

شبستری بابیان اینکه در انجمن دوستی ایران و تاجیکستان به دنبال کارهای فرهنگی مشترک هستیم، تصریح کرد: اگرچه ان‌جی‌اوها محدودیت‌هایی را به لحاظ منابع مالی دارند و این پروژه‌های اجرایی را با کندی مواجه می‌کند اما تلاش شد با بزرگداشت مشاهیر، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و شب‌شعر شناخت خودمان را نسبت به بزرگان دو کشور ارتقا دهیم.

وی بابیان اینکه در تاجیکستان افراد بسیاری بر روی مشاهیر ایران تحقیقات انجام داده‌اند، افزود: درباره بایزید بسطامی تحقیقات بسیاری در خارج از کشور انجام‌شده است که تشکیل دبیرخانه دائمی برای جمع‌آوری این پژوهش‌ها می‌تواند شناخت ما را نسبت به مشاهیر افزایش دهد.

سفیر اسبق ایران در تاجیکستان بابیان اینکه امروز دست ما برای انجام تحقیقات بسیار باز است، اضافه کرد: باید بدون تعصب و پیش‌داوری به دنبال تحقیقات بیشتر پیرامون مشاهیر مشترک با سایر کشورها باشیم و هر چه اطلاعات ما افزون شود درنهایت نسبت به گذشته معرفت بیشتر پیدا خواهیم کرد.

نظر شما