شناسهٔ خبر: 26250074 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

چهره‌های نام‌آشنا در کودکی چه کتابی می‌خواندند/5

عادت‌های مطالعه علی انصاریان/ «کیمیاگر» پائولو کوئیلو را 10 بار خوانده‌ام

«صد سال تنهایی» ارزش بارها خواندن را دارد

علی انصاریان علاقه زیادی به «کیمیاگر» پائولو کوئیلو دارد و تا به‌حال 10 بار آن را خوانده و معتقد است کتاب «صد سال تنهایی» ارزش بارها خواندن را دارد.

صاحب‌خبر -
 
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- ملیسا معمار: بسیاری از اوقاتی که در کتابفروشی‌ها قدم می‌زنم و به قفسه‌های کتاب نگاه می‌کنم، با خود می‌اندیشم سیاستمداران، دولتمردان و نویسندگان به کدامیک از این آثار علاقه دارند؟ آیا هنرپیشه‌ها، هنرمندان و ورزشکارن هم به مطالعه علاقه‌ دارند؟ کدامیک از این کتاب‌ها در موفقیتشان موثر بوده؟ و سوالاتی از این دست که فکرم را مشغول می‌کند. براین اساس تصمیم گرفتم در قالب پروژه‌ای به سراغ سیاستمداران، دولتمردان، هنرپیشه‌ها، هنرمندان و ورزشکارن شناخته‌شده بروم و عادت‌های مطالعه آن‌ها را جویا شوم. علی انصاریان، از ورزشکاران نام‌آشنایی است که سابقه بازی در فجرسپاسی، پرسپولیس، سایپا، استقلال تهران، استیل‌آذین، استقلال اهواز، گسترش فولاد، شهرداری تبریز و شاهین‌بوشهر در لیگ برتر ایران را دارد اما با عضویت در باشگاه پرسپولیس تهران به شهرت رسید و مدتی عضو تیم ملی فوتبال ایران بود.
انصاریان بعد از خداحافظی با فوتبال به سراغ هنر رفت و در حدود 15 فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی مانند «پاداش سکوت»، «حس خوب زندگی»، «سریال کیمیا»، «زیر
اسیر کتاب‌های تاریخی هستم. البته در دوره نوجوانی تا 20 سالگی بیشتر به رمان‌های عاشقانه علاقه داشتم
آسمان شهر» و «آسپرین» به ایفای نقش پرداخت و در سال 1390 آهنگ مشترکی را به عنوان خواننده تولید کرد. آنچه که در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خودمانی با این بازیکن فوتبال و هنرپیشه سینما است.
 
آیا به کتابخوانی علاقه دارید؟
من کتاب خواندن را از کودکی دوست داشتم. همه ما در دوره‌ای که نوجوان بودیم با آثاری مانند «سینوحه»، «4 اثر از فلورانس اسکاول شین» و کتاب‌های پائولو کوئیلو، بزرگ شدیم. در 18 سالگی سرباز بودم و به شیراز رفتم و تا 20 سالگی آنجا بودم. در آن زمان وقت آزاد بیشتری داشتم و کتاب می‌خواندم. 90درصد کتاب‌هایی که خواندم در طول دوسالی بود که در شیراز بودم. 
 
هنوز هم مثل گذشته کتاب می‌خوانید؟
الان بیشتر فیلم می‌بینم و هر شب سه یا چهار صفحه کتاب می‌خوانم. اما قبلا یک کتاب 200 -300 صفحه‌ای را سه روزه می‌خواندم. الان تلویزیون و سینما پررنگ شده و تا حدی جایگزین کتاب و کتابخوانی شده است. البته خیلی از فیلم‌هایی هم که ساخته می‌شوند اقتباسی از کتاب‌های باارزش دنیاست. حتی الان هم فیلم‌نامه‌هایی را که به من پیشنهاد می‌شود،با دقت می‌خوانم.
 
به چه موضوعاتی بیشتر علاقه دارید؟
اسیر کتاب‌های تاریخی هستم. البته در دوره نوجوانی تا 20 سالگی بیشتر به رمان‌های عاشقانه علاقه داشتم.
 
چه وقت و کجا دوست دارید کتاب بخوانید؟
در منزل و روی تختخواب. معمولا قبل اینکه بخوابم دوست دارم چند صفحه‌ای کتاب بخوانم. تا به‌حال پیش نیامده که پشت میز مطالعه بنشینم و کتاب بخوانم.
 
 

در حال حاضر چه کتابی روی پاتختی‌تان قرار دارد؟
کتاب خاطرات
در بعضی کتاب‌ها دیالوگ‌های جالب و ماندگاری وجود دارد. مثلا در کتاب ملت عشق جمله «هر چیزی که من می‌بینم او می‌داند» یا مثلا دیالوگی در «بوف کور» که می‌گوید «در زندگي زخم‌هايي هست كه مثل خوره در انزوا روح را آهسته مي‌خورد و مي‌تراشد...» یا کلماتی از حسین پناهی که انگار مال این دنیا نیستند. از نهج‌البلاغه هم مطالب ماندگاری پیدا کرده‌ام که در ذهنم مانده است
«شعبان جعفری» یا «شعبون بی‌مخ» که دستاورد بیش از 80 ساعت نشست و 30 ساعت مصاحبه ضبط شده است. در حال حاضر مشغول خواندن این کتاب هستم. هر شب حدود 3 یا 4 صفحه از آن را می‌خوانم و خیلی کتاب عجیب و غریبی است و برایم بسیار پرکشش است. 

قبل از کتاب خاطرات «شعبان جعفری» چه کتابی خواندید؟
قبل از این مشغول مطالعه کتاب «خاطرات بهروز وثوقی» بودم که به قلم خودش بود. کتابش برایم بسیار جذاب بود. قبل از آن هم کتاب «ملت عشق» و «دزیره» را خواندم.
 
آیا پیش آمده متن یا دیالوگی از کتابی در ذهنتان بماند؟
بله. در بعضی کتاب‌ها دیالوگ‌های جالب و ماندگاری وجود دارد. مثلا در کتاب ملت عشق جمله «هر چیزی که من می‌بینم او می‌داند» یا مثلا دیالوگی در «بوف کور» که می‌گوید «در زندگي زخم‌هايي هست كه مثل خوره در انزوا روح را آهسته مي‌خورد و مي‌تراشد...» یا کلماتی از حسین پناهی که انگار مال این دنیا نیستند. از نهج‌البلاغه هم مطالب ماندگاری پیدا کرده‌ام که در ذهنم مانده است.
 
آخرین کتاب فوق‌العاده‌ای که خوانید، چه بود؟
«زندگینامه نادرشاه افشار» فوق‌العاده است. همه اتفاق‌های خوب مملکتمان در دوره نادرشاه افشار رخ داده است و کتابش بسیار پرکشش و جذاب است.
 
معیارتان برای انتخاب کتاب چیست؟
من اصلا آدم روشنفکری نیستم و ادای روشنفکران را هم بلد نیستم دربیاورم. اغلب کتاب‌هایی که خوانده‌ام، از سوی دیگران به من پیشنهاد شده است.
 
زندگی‌تان چقدر تحت تاثیر این کتاب‌ها قرار گرفته است؟
من کتاب زیاد خوانده‌ام، از صادق هدایت، سیمین بهبهانی و ... اما نتوانسته‌ام در زندگی‌ام مثل آن‌ها رفتار کنم.
 
 
علی انصاریان در تیم پرسپولیس

یعنی کتابی نبوده که در موفقیت شما در زمینه فوتبال یا هنر و سینما تاثیر داشته باشد؟
نه واقعا نبوده. چون کتاب زندگی نیست. می‌توان زندگی را کتاب کرد اما کتاب را نمی‌توان زندگی کرد. وقتی در مراحلی از زندگی قرار می‌گیری، نمی‌توانی دقیقا مانند کتاب عمل کنی فقط می‌توانی دید مثبتی داشته باشی، در عین حالی‌که همیشه هم نمی‌توان مثبت فکر کرد. من همیشه سعی می‌کنم در همه فعالیت‌هایم تجربه خوبی داشته باشم و اتفاق‌هایی را که رخ می‌دهد، خوب ببینم، درک کنم  و تصمیم بگیرم.
 
پیش آمده کتابی را بارها و بارها بخوانید؟
کتاب «کیمیاگر» اثر پائولو کوئیلو را خیلی خواندم. خیلی این کتاب را دوست داشتم و شاید تا به‌حال 10 بار خوانده باشم. البته کتاب‌های دیگر او را نیز خوانده‌ام مانند «اعترافات یک سالک»، «خیانت» و «ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد». شاید ترجمه‌شان خوب بوده یا طرز نوشتن یک آدم برزیلی با بقیه فرق داشته که اینقدر آثار این نویسنده برای من جذاب است. کتاب «مشیرالدوله»
«زندگینامه نادرشاه افشار» فوق‌العاده است. همه اتفاق‌های خوب مملکتمان در دوره نادرشاه افشار رخ داده است و کتابش بسیار پرکشش و جذاب است
اثر حسن پیرنیا هم برایم جذاب بوده. پیرنیا کتاب‌های خوب زیادی درباره تاریخ ایران باستان دارد که ارزش خواندن را دارد.
 
از میان آثاری که خواندید، چه کتابی در طول سال‌ها بر طرز فکر شما تاثیر داشته است؟
بستگی به زمان دارد، اینکه در چه دوره‌ای از زندگی بوده‌ام. مثلا از 15 تا 20 سالگی عاشق رمان‌های عاشقانه بودم و بعد از آن جذب مباحث دیگری شدم. اما بطورکلی تعدادی کتاب را دوست داشتم مانند «قورباغه‌ات را قورت بده»، «4 اثر از فلورانس اسکاول شین»، «داش‌آکل» صادق هدایت را خیلی دوست داشتم و حالم با آن‌ خیلی خوب است و خیلی روی من تاثیر داشت. همچنین از «بوف کور»، «گور»، «پیامبر و دیوانه»، «نهج‌البلاغه» و ... هم تاثیراتی گرفته‌ام.
 
اشاره کردید که به تدریج با پررنگ‌تر شدن تلویزیون و سینما در کشور، بخشی از وقت‌تان را صرف تماشای فیلم می‌کنید، پیش آمده با دیدن فیلمی اقتباسی، تشویق به خواندن اصل کتاب شوید؟
بله. فیلم‌هایی مانند «لاو استوری» اثر آرتور هیلر، «دانکرک» اثر کریستیفر نولان و «داش اکل» اثر مسعود کیمیایی را وقتی دیدم دوست داشتم کتابش را هم بخوانم. تنها فیلم اقتباسی که اصلا مرا قلقلک نداد که کتابش را بخوانم و برایم جالب نبود «هری پاتر» بود. چون اصلا من با این نوع نوشتن کنار نمی‌آیم. من زیاد آدم تخیلی نیستم و علاقه‌ای به این‌گونه آثار ندارم بیشتر دوست دارم درباره چیزهای واقعی و روز دنیا بدانم. خیلی آدم ادبیات ادبیاتی نیستم یعنی شعر خیلی مرا برای خواندن قلقلک نمی‌دهد.
 
کتاب بیوگرافی شخصیت‌های مورد علاقه‌تان را نیز مطالعه کرده‌اید؟
در زمینه بیوگرافی شخصیت‌های مورد نظرم بیشتر فیلم دیده‌ام. مثلا فیلم زندگینامه دیگو مارادونا،
من اصلا آدم روشنفکری نیستم و ادای روشنفکران را هم بلد نیستم دربیاورم. اغلب کتاب‌هایی که خوانده‌ام، از سوی دیگران به من پیشنهاد شده است
پله، زیدان، رونالدینیو و دیوید بکام را دیده‌ام. البته زندگینامه آیت‌الله بهجت، زندگینامه سردارجنگل و رئیس‌علی دلواری را نیز خواندم.
 
کدام بیوگرافی برایتان جذابیت بیشتری داشته است؟
بیوگرافی «رونالدو». مخصوصا جایی که به پدرش می‌گوید اینقدر زحمت می‌کشم و تلاش می‌کنم تا روزی یک خانه بزرگ داشته باشم و به جایی برسم که دیگر پدرم اینقدر زجر نکشد اما روزی که به این موقعیت و امکانات می‌رسد که دیگر پدرش زنده نیست. این فیلم خیلی بر من تاثیرگذار بود و یاد خودم افتادم که آرزو می‌کردم روزی اینقدر وضعیتم خوب شود که بتوانم دست خیلی‌ها را بگیرم و پدر و مادرم هم در رفاه باشند اما الان که این شرایط را دارم پدرم دیگر زنده نیست.
 
اگر بخواهید نویسنده‌ای را انتخاب کیند که بیوگرافی شما را بنویسد چه کسی را انتخاب می‌کنید؟
اصغر فرهادی. زیرا به نظر من قلم عجیب و غریبی دارد. یا پرویز شهبازی که فیلمنامه‌های خوبی می‌نویسد. اصولا زندگی آدم‌ها هم یک فیلم است.
 
 
علی انصاریان در نقش یک روحانی در فیلم سینمایی «فقط صدا می‌ماند» به کارگردانی سعید چاری 

با توجه به کتاب‌های مختلفی که خوانده‌اید، نویسنده مورد علاقه‌تان چه کسی است؟
خاطرات خوبی از آثار پائولو کوئیلیو و صادق هدایت دارم و دوستشان دارم. ویکتورهوگو هم نویسنده مورد علاقه‌ام در نوجوانی بود که البته هنوز هم دوستش دارم.
 
نخستین کتابی که در بچگی خواندید چه کتابی بود؟
«بینوایان» اثر ویکتور هوگو. من عاشق ژان والژان بودم و اینکه از دزدی به کجا رسید برایم جالب بود. هنوز هم فیلم بینوایان را می‌بینم. همان وقت‌ها «20 هزار فرسنگ» زیر دریا را نیز خواندم.
 
چندساله بودید که این کتاب‌ها را خواندید؟
دانش‌آموز مقطع راهنمایی
کتاب زندگی نیست. می‌توان زندگی را کتاب کرد اما کتاب را نمی‌توان زندگی کرد. وقتی در مراحلی از زندگی قرار می‌گیری، نمی‌توانی دقیقا مانند کتاب عمل کنی فقط می‌توانی دید مثبتی داشته باشی، در عین حالی‌که همیشه هم نمی‌توان مثبت فکر کرد
بودم.
 
بهترین کتابی که در دوره دانش‌آموزی خواندید، چه بود؟
«کیمیاگر» پائولو کوئیلو. اول دبیرستان بودم که این کتاب را خواندم و تاثیر زیادی روی من داشت.
 
آیا هنوز هم اگر کتاب کودک و نوجوانی ببینید تمایل به خواندن آن دارید؟
بله صددرصد. حتی وقتی کتاب درسی مدرسه بچه‌ها را می‌بینم، ورق می‌زنم. هنوز هم تصمیم کبری، چوپان دروغگو و دهقان فداکار را به یاد دارم.
 
شعر مورد علاقه‌تان در کودکی چه بود؟
اهل شعر نبودم. اما شعر «صددانه یاقوت» و «باز باران با ترانه» در ذهنم مانده است. 

محیط خانوادگی شما چه تاثیری در علاقه و گرایش‌تان به کتابخوانی داشت؟
پدر و مادر من هر دو کتاب خوان بودند و این فضا و جو خیلی در کتابخوان شدن من تاثیر داشت. مادرم علاقه زیادی به مطالعه آثار دینی و مذهبی داشت و پدرم عاشق تاریخ بود. من هم ناخودآگاه به سوی کتاب‌های تاریخی سوق پیدا کردم. البته در عین حال کتاب‌هایی مانند «داستان راستان» شهید مطهری، «نهج‌البلاغه»، کتاب‌های شهید بهشتی، شهید مفتح، محمداسماعیل دولابی و شیخ علی تهرانی را خوانده‌ام اما بیشتر به حوزه تاریخ علاقه داشتم.
 
 
علی انصاریان و مادرش

دوست دارید کتاب‌هایتان را نگه دارید یا برای مطالعه در اختیار دیگران  قرار دهید؟
دوست دارم کتاب‌هایم در اختیار دیگران قرار دهم تا بخوانند.

پیش آمده کتاب‌های مورد علاقه‌تان را خریداری کرده و به دیگران هدیه دهید؟
بله بسیار زیاد. وقتی در استقلال اهواز بازی می‌کردم. کتاب «چهار اثر از فلورانس اسکاول شین» را خریدم و در فرودگاه به 10 نفر از اعضای تیم‌مان هدیه دادم و گفتم این کتاب را بخوانید شاید طرز فکرتان نسبت به زندگی تغییر کند و مثبت فکر کنید. مثلا استیو جابز از هیچ چیزی نداشتن به این وضعیت رسیده است. چند وقت پیش فیلم «اسب جنگی» اثر استیون اسپیلبرگ را دیدم. بسیار فوق‌العاده بود و نشان می‌داد که یک اسب می‌تواند سبب چه اتفاقاتی در زندگی افراد شود.
 
کتاب بعدی که برای خواندنش برنامه دارید چه کتابی است؟
فعلا کتاب خاصی مد نظرم نیست. باید ببینم چه کتاب‌هایی به من پیشنهاد می‌شود. البته تصمیم دارم کتاب «صدسال تنهایی» را دوباره بخوانم. چون ارزش بارها خواندن را دارد.
 
 

نظر شما