شناسهٔ خبر: 26249828 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تغییرات تاریخی در شبه‌جزیره کره در حال وقوع است

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهور کره جنوبی در سخنرانی خود مقابل قانونگذاران دومای روسیه تأکید کرد که دوران جنگ میان دو کره به سر آمده و تغییراتی تاریخی در شبه‌جزیره کره در حال وقوع است.

به گزارش فارس، «مون جائه این»‌ رئیس‌جمهور کره جنوبی امروز پنج‌شنبه با اشاره به توافقات انجام شده میان دو کره در راستای خلع‌سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره تأیید کرد که پیونگ‌یانگ در حال انجام اقداماتی موثر به منظور تحقق این هدف است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «یونهاپ»، رئیس‌جمهور کره جنوبی در سخنرانی خود مقابل قانونگذاران روسیه در دومای این کشور بر اهمیت همکاری میان کره جنوبی و روسیه تأکید کرد و این همکاری را شالوده اصلی برقراری صلح و رفاه در این کشورها و مناطق اطراف خواند.

طبق اعلام مسئول دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی، این نخستین بار است که رئیس‌جمهور این کشور در دومای روسیه سخنرانی می‌کند.

بر اساس این گزارش، مون اوایل امروز پنج‌شنبه به منظور انجام یک سفر سه روزه وارد مسکو شد. رئیس‌جمهور کره جنوبی قرار است در این سفر با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز دیدار کند.

رئیس‌جمهور کره جنوبی در نطق خود مقابل قانونگذاران روس بر اهمیت همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور تأکید کرد و گفت که این همکاری‌ها می‌تواند به صورت سه‌جانبه با کره شمالی نیز برقرار گردد به نحوی که بتواند صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره را نیز تقویت کند.

وی تصریح کرد: «برقراری صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره می‌تواند همکاری‌های سه‌جانبه میان دو کره و روسیه را نیز تقویت کند ضمن اینکه همکاری با روسیه سنگ بنای اصلی دستیابی به صلح در شبه‌جزیره کره بوده است».

سفر رئیس‌جمهور کره جنوبی به روسیه پس از نشست‌های اخیر وی با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی انجام گرفته است. سران دو کشور در این دیدارها تأکید کرده بودند که دیگر هرگز جنگی در شبه‌جزیره کره برپا نخواهد شد. رهبر کره شمالی نیز در عین حال با خلع سلاح هسته ای پیونگ‌یانگ موافقت کرده بود. کیم جونگ اون پیش از آن نیز در نشست با «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور آمریکا در سنگاپور بر تعهد کشورش به خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه‌جزیره کره تأکید کرده بود. رهبران آمریکا و کره شمالی پس از مدت‌ها رایزنی فشرده و تنش‌های به وجود آمده برای برگزاری دیدار مشترک، سرانجام روز سه شنبه 22 خردادماه (12 ژوئن) در سنگاپور برای اولین بار دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس‌جمهور کره شمالی در نطق خود در دومای روسیه با اشاره به تلاش پیونگ‌یانگ برای خلع‌سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره تأکید کرد: «تغییراتی تاریخی در شبه‌جزیره کره در حال وقوع است. حمایت و همکاری فعال دولت روسیه و مردم این کشور کمک بزرگی به ایجاد چنین تغییر شگرفی در شبه‌جزیره کره کرده است».

وی افزود: «دوران جنگ میان دو کره به سر رسیده است ... کره شمالی در حال حاضر در حال انجام اقداماتی موثر برای خلع‌سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره است».

رئیس‌جمهور کره جنوبی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به راه‌اندازی یک مرکز جدید تحت عنوان «مرکز نوآوری روسیه-کره جنوبی» در سئول و همچنین توسعه مرکز همکاری‌های علمی و فناوری میان دو کشور در مسکو گفت: «تدارک برای رشد در آینده از طریق اتکا به فناوری‌های نوین و نیز نوآوری، در ایجاد مشاغل جدید برای مردم دو کشور و همچنین ایجاد بنیانی برای رشد پایدار موثر است».

مون علاوه بر این متعهد شد تا تلاش‌های مشترکی را برای توسعه منطقه خاور دور روسیه آغاز کند و درخواست خود برای افزایش همکاری‌ها در 9 حوزه تحت آنچه «سیاست جدید شمالی» در اجلاس اقتصادی شرق در ماه سپتامبر سال گذشته در «ولادی وستوک» روسیه مطرح شد، را یک بار دیگر تکرار کرد.

این 9 حوزه همکاری شامل صنایع گاز، برق و راه‌آهن می‌شود که بنا به تأکید رئیس‌جمهور کره جنوبی، منافعی را نیز برای کره شمالی به همراه خواهد داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما