شناسهٔ خبر: 26249717 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

چهارمین «حراج ملی» و مناظره مکتوب منتقدان و مدافعان

عمر حراج‌های بزرگ هنری در کشورمان به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسد، یکی از این حراج‌ها، «حراج ملی» است که چهارمین دوره آن از اول تا پنجم مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد،‌ اما هنوز نیامده با حاشیه‌هایی همراه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، حراج‌های هنری در کشورمان عمر کوتاهی دارد اما در همین عمر چندساله‌اش همواره با حاشیه‌هایی روبه‌رو شده است.

این حواشی معمولاً پیرامون ارزش‌گذاری و تعیین قیمت آثار است، اما گاهی در اصالت خود آثار هم تشکیک می‌شود، موضوعی که مدیرکل دفتر تجسمی وزارت ارشاد درباره آن می‌گوید: همه حراج‌های هنری مجوز خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گیرند و این وزارتخانه نیز روی فعالیت آن‌ها، از جمله نوع قیمت‌گذاری و شکایت‌ها نظارت دارد. طبق آیین‌نامه و قانونی که وجود دارد، درباره همه حراجی‌های دنیا باید تا پنج سال پاسخگوی قلابی بودن آثار، کلاهبرداری و ... بود.

در کشورمان اغلب حراج‌های بزرگ هنری در دهه کنونی پایه‌گذار شده‌اند و عمر آن‌ها به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسد، یکی از این حراج‌ها، «حراج ملی» است که چهارمین دوره آن از اول تا پنجم مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد،‌ اما هنوز نیامده حاشیه‌ساز شده و طبق معمول حواشی پیرامون اصالت آثار و قیمت‌آن‌هاست.

عبدالله شهبازی کارشناس مسائل سیاسی اخیراً در سلسله‌مطالبی که در کانال شخصی خود منتشر کرده،‌ نسبت به حراج ملی واکنش نشان داده و آن را محلی برای «پول‌شویی» نامیده است.

او گفته: «حراج ملی»، حراج ‌ثروت ملی ایرانیان است که از طریق انواع فساد مالی و اختلاس و تبهکاری سازمان‌یافته به دست آمده. این پول‌های «فاسد» از طریق «حراج ملی» دارای شناسنامه می‌شود و ‌با طی فرایندی پیچیده بعنوان «پول مشروع» در شبکه جهانی مالی به جریان می‌افتد. بدینسان، صاحبان «پول‌های فاسد» می‌توانند ثروت خود را دارای «شناسنامه» کنند، در لندن و پاریس و نیویورک و هر جای دیگر مِلک بخرند، در بورس‌های جهان معامله سهام کنند و، مهم‌تر از همه، ثروت فاسد خود را برای وراث‌شان در بانک‌ها و کمپانی‌های خارج از ایران به میراث گذارند. 

شهبازی «پول بدون شناسنامه» را زائیده مزایده آثار هنری و عتیقه و ... دانسته و معتقد است: «راز» سرمایه‌گذاری برخی چهره‌های متنفذ و سرشناس در حوزه آثار هنری، ‌و راز قیمت‌های حیرت‌انگیز و حضور چشمگیر آثار جعلی و مشکوک در همین موضوع است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با انتشار کاتالوگ چهارمین حراج ملی،‌ در اصالت چندین قطعه حراج از جمله خوشنویسی‌های اسماعیل جلایر، میرعماد، میرزاعمو و ابن بواب و ...، نقاشی میرزا ابوالحسن خان غفاری و بزرگترین قرآن مطلای جهان تشکیک کرده و خاطرنشان کرده است: مواردی که ذکر شد کارشناسی بنده نیست. کارشناسی گروهی از برجسته‌ترین متخصصان کشور است که افتخار دادند نظرشان را (بدون ذکر نام) منعکس کنم. نمونه‌های دیگر نیز هست ولی تصور می‌کنم در همین حد کفایت کند.

در مقابل این سخنان،‌ مجید قیصری مجموعه‌دار و پژوهشگر حوزه خوشنویسی واکنش نشان داده و گفته است: باید گریست به حال و روز هنری که اهالی آن روز به روز شاهد هجوم بی‌رحمانه اشخاصی هستند که اصلا در این حوزه سابقه و تخصصی ندارند و یا خود از اهالی همین خطه‌اند، منتها به دلیل عدم حضورشان در جمع، زیر میز می‌زنند و مطالبی می‌نویسند که اکثراً شبهه بوده و هزار برهان نیز نمی‌تواند آثار این شبهات را از بین ببرد.
او معتقد است چنین برخوردهایی روز به روز «اقتصاد هنر» را ضعیف‌تر می‌کند و چه بسا هنرجویان و هنرمندانی که حاضرند آثارشان را به کمترین قیمت بفروشند ولی خریداری وجود ندارد. از جمله اقداماتی که می‌تواند در شکوفایی اقتصاد هنر مفید باشد، برگزاری حراج‌های هنری است که از سال‌های دور در نقاط مختلف دنیا در حال برگزاری است.

این مجموعه‌دار هنری با تأکید بر اینکه مطالبش به سفارش کسی نوشته نشده وصرفاً از روی دلتنگی برای هنر ایران‌زمین است،  خطاب به شهبازی نوشته: عاجزانه از شما تقاضا دارم کار هنر را به اهلش وا گذارید. اهالی این خطه از این همه دخالت‌های بی‌مورد و مقالات سفارشی اهل سیاست آزرده خاطرند و ضربه‌های فراوان دیده‌اند.

قیصری ضمن انتقاد به شهبازی به دلیل ورود در حوزه غیرتخصصی‌اش، از او تقاضا کرده به چند نکته توجه کند، شاید جبران مافات شود:
1 - آیا اسناد و مدارکی دال بر این دارید که حراج‌های ایران و دنیا برای پولشوئی برگزار می‌شوند؟
2 - آیا آثاری که در حراج‌های معتبر دنیا برگزار می‌شوند، همگی فاخر و درجه یک هستند و هیچ نقدی بر آنها وارد نیست؟
3 - شما و کارشناسانتان که هنوز اصل آثار را ندیده‌اید، چرا اینقدر محکم و قطعی اظهارنظر کرده‌اید؟
4 - چرا کارشناسان شما به آنهمه آثار فاخر که در حراج ملی قرار دارند هیچ اشاره‌ای ندارند فقط چند اثر(غالباً کم قیمت) را نشانه رفته‌اند؟
5 - شما در مطالبتان نوک پیکان انتقاد را به سمت حراج ملی نشانه رفته‌اید، در صورتی که اگر انتقاد شما صحیح باشد، باید از سایر حراج‌ها نیز نام می‌بردید. قرآن تمام طلای چهار میلیاردی بیشترجای تعجب دارد یا نقاشی مدرنی که در حراجی دیگر قیمت آن حبابی افزایش پیدا کرده است؟
 انتهای پیام/

نظر شما