شناسهٔ خبر: 26249395 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

وسواس کودکان را جدی بگیرید

«اختلال وسواس اجبار در کودکان» به ارائه راهنمای کاربردی برای کودکان، والدین و معلمان درباره اختلال وسواس می‌پردازد. این اثر تحت نظارت زهرا سپهرمنش، فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان از سوی رضوان ساعی به نگارش درآمده است.

صاحب‌خبر -
 
  خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) فردی را تصور کنید که قبل از رفتن به بیرون از خانه چندین بار وسایل مورد نیازش را چک می‌کند. برای مثال به طور مکرر کیفش را وارسی می‌کند از برداشتن تلفن همراهش مطمئن می‌شود و یا بارها برای بسته بودن پنچره‌ها، خانه و اتاق‌ها را وارسی می‌کند. در دنیای روانش‌شناسی و روان‌پزشکی این رفتار‌ها و مرور و انجام چندباره یک کار آن هم به صورت غیر منطقی که فرد هیچ لذتی از آن نمی‌برد وسواس و یا OCD نام دارد.
 
کسانی که دچار این بیماری می‌شوند باور دارند که قادر به مقاومت در برابر اندیشه‌های وسواس‌ برانگیز و رفتارهای اجباری غیر منطقی نیستند. طیف این رفتارها بسیار وسیع است و می‌تواند هر نوع رفتار و یا فکری را شامل شود. متاسفانه بروز اختلال وسواس در کودکان و کمک برای رفع آن سخت‌تر از بزرگسالان صورت می‌پذیرد در اینجا باید به رفتار‌های کودک با دقت‌نظر بیشتری توجه کرد و از کودک دچار شده خواست تا تمام رفتارهای خود را شرح دهد.
 
روان‌پزشکان تاکید دارند که اختلالات وسواس در کودکان باید در همان سنین کودکی رفع شود تا در سن بزرگسالی از بروز مشکلات عدیده ناشی از این بیماری جلوگیری شود.
 
رضوان ساعی مولف کتاب «اختلال وسواس اجبار در کودکان» در گفت‌گو با خبرنگار ایبنا درباره علت تالیف این اثر گفت: متاسفانه جای خالی کتابی که به راهنمایی کاربردی برای والدین و پدر و مادرها درباره اختلالات وسواس باشد وجود نداشت. بله همین دلیل در صدد آن برآمدم تا کتابی تلیف کنم که به شناخت معلمان و و والدین از این بیماری در کودکان بیانجامد.

وی افزود: متاسفانه با وجود اینکه پژوهشگران زیادی درباره این بیماری به تحقیق پرداخته‌اند اما متاسفانه کتابی که بتواند به آگاهی معلمان و والدین بیانجامد اندک است.
 
به گفته ساعی با توجه یه اینکه این کتاب به تازگی روانه بازار کتاب شده است بازخوردی از سوی معلمان و دیگر افراد مرتبط با این حوزه نداشته‌ است.

 
کتاب «اختلال وسواس اجبار در کودکان» در نه فصل تدوین شده است که نویسنده در فصل اول با عنوان «مروز کلی بر اختلال وسواس اجبار در کودکان» به معرفی مفاهیم و علایم بالینی مختلف و متعدد اختلال وسواس در کودکان و نوجوانان و روش‌های تشخیص و راهکارهای درمانی این اختلال پرداخته است. در فص دوم اختلال وسواس و علایم و نشانه های آن و باید و نبایدهایی که در مورد آن مطرح است به زبان ساده برای والدین شرح داده شده است.
 
نویسنده در فصل سوم به آموزش مهارت شناسایی اضطراب و وسواس به والدین می‌پردازد؛ همچنین این فصل مهارت‌های مقابله با رفتارها و افکار وسواسی را به طور عملی به کودک آموزش می‌دهد. فصل چهارم و پنجم به آموزش تفکر سالم و منطقی به کودکان و نوجوانان می‌پردازد؛ همچنین نوجوانان با مراحل تفکر منطقی و سازنده آشنا می‌شوند و توانایی به چالش کشیدن افکار ناسالم را پیدا می‌کنند.
 
راهنمای اختلال وسواس ویژه معلمان و کودکان سنین مدرسه مباحثی است که در فصل‌های ششم و هفتم بررسی می‌شود.
 
این اثر در 182 صفحه، به شمارگان یک‌هزار نسخه و به قیمت 14 هزار و نهصد تومان از سوی انتشارات مرسل خرداد ماه سال جاری روانه کتاب‌فروشی‌ها شد.

نظر شما