شناسهٔ خبر: 26249244 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی:

خودروسازان داخلی با بازار بازی می‌کنند/ منافع برخی از افراد از جیب ملت تامین می‌شود/ شاهد لشکرکشی دو خودروساز داخلی در جلسه کمیسیون صنایع مجلس بودیم

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: ۲ خودروساز هر موقع دوست دارند سایت را باز می کنند، هر موقع دوست دارند با مشتری قرارداد می بندند و هر موقعی که دلشان می‌خواهند خودرو را تحویل می دهند که همه اینها نشان از خلاء قانونی دارد.

صاحب‌خبر -

«بهرام پارسایی»، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص وضعیت خودرو در روزهای اخیر گفت: در صنعت خودرو نابسامانی و آشفته بازار جدی وجود دارد که همگی شاهد آن هستیم.

او افزود: در این آشفته بازار و وضعیت نابسامانی که در صنعت خودرو وجود دارد، منافع برخی از افراد از جیب ملت تامین می شود.

پارسایی بیان کرد: تا وقتی که یک قانون شفاف و مشخص در این بخش نداشته باشیم، نهایت سودجویی را برخی افراد از این خلا قانونی می برند.

او اضافه کرد: طی چند روز گذشته، بدون هیچ دلیل توجیهی شاهد افزایش سرسام‌آور خودروهای داخلی بودیم. با اینکه خودروسازان برخی از قطعات را وارد می کنند اما در قبال آن ارز مبادله‌ای دریافت کرده و ارز آزاد نمی خرند و با همان ارز ۴۲۰۰ تومان  قطعات را تهیه می کنند.

 پارسایی با تاکید بر اینکه خودروسازان داخلی با بازار بازی می کنند، افزود: این ۲ خودروساز  هر موقع دوست دارند سایت را باز می کنند و هر موقع دوست دارند، با مشتری قرارداد می بندند. همچنین هر موقعی دلشان می‌خواهند خودرو را تحویل می دهند که همه اینها نشانگر ضعف و خلأ قانونی است.

او تصریح کرد: طرح دوفوریت ساماندهی خودرو در مجلس رای نیاورد اما با یک فوریتی آن موافقت شد که مجلس آن را به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داد. متاسفانه در جلسه ای که در کمیسیون صنایع و معادن برگزار شد، شاهد لشکرکشی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دو خودروساز داخلی بودیم. وقتی وارد جلسه کمیسیون شدم تعجب کردم از خیل عظیم خودروسازان و وزارت صنعت زیرا نیازی به این حضور گسترده نبود.

 پارسایی با اشاره به نتیجه جلسه کمیسیون صنایع مبنی بر مسکوت ماندن شش ماهه این قانون گفت: این پیشنهاد کمیسیون باید به صحن مجلس بیاید. امیدوارم مجلس به کلیات این طرح رأی دهد تا بتوانیم از این آشفته بازار و بی سر و سامانی نجات پیدا کنیم.

 این نماینده مجلس گفت: این طرح بسیار پخته و خوب است و مرکز پژوهش‌های مجلس با کلیات طرح موافق بود. امیدواریم با تصویب آن دست سودجویان از جیب ملت کوتاه شود.

 عضو کمیسیون اصل ۹۰ عنوان کرد: چنانچه ملت از نمایندگان ناامید شوند خودشان دست به کار می‌شوند چون مردم رای دادند تا نمایندگان از حقوقشان دفاع کنند.

 او گفت: در بحث خودرو نه در قیمت، نه در بحث کیفیت و نه عرضه عدالت رعایت می شود. یک طرفه به ضرر مردم و به نفع تولیدکنندگان است. اگر مجلس اقدام کند و این طرح تصویب شود، این نابسامانی تمام شده و بازار سر و سامان می گیرد.

پارسایی در خصوص کمپینی که اخیراً از طرف «علی کریمی» ایجاد شده، گفت: با توجه به بی‌ثباتی که در اقتصاد و پول ملی ما وجود دارد مردم حاضر نیستند پول ملی نگه دارند و برایشان طبیعی است که شاهد کاهش ارزش پول ملی باشند.

او تشریح کرد: این طرح که به مجلس ارائه دادیم فضایی رقابتی برای صنعت خودرو و خودروسازان ایجاد خواهد کرد و آنها را وادار به افزایش کیفیت و پویایی کرده تا به این سمت پیش روند و وارد بازار انحصاری شوند. چنانچه مردم به این موضوع ورود پیدا کنند و مطلقا خرید نکنند، امید به صنعت خودروی داخلی ما از بین می رود.

این نماینده در خصوص احتکار دو خودروساز گفت: اطلاعات دقیقی در این مورد ندارم و اگر شکایتی در این موضوع باشد پیگیری می‌کنیم. اما چنانچه کسی دلیل و مدرکی مبنی بر احتکار خودرو دارد به کمیسیون اصل ۹۰ که پرونده خودروسازها در آن در جریان است، ارائه دهد تا رسیدگی کنیم.

نظر شما