شناسهٔ خبر: 26249233 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چین 100 میلیون دلار تجهیزات نظامی به کامبوج اعطا می کند

کوالالامپور- ایرنا- همزمان با گسترش تنش ها در منطقه مورد منازعه دریای جنوبی چین وزارت دفاع کامبوج اعلام کرد: پکن بیش از 100 میلیون دلار کمک نظامی به این کشور جنوب شرق آسیا ارائه می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، این اقدام در حالی انجام شده است که مانورهای نظامی پکن و حضور ناوهای جنگی امریکا در دریای مورد منازعه جنوبی چین افزایش یافته و این مساله به نوبه خود تنش ها را در این منطقه تشدید کرده است.
چین ادعا می کند بیش از 90 درصد دریای جنوبی چین، محلی که ارزش تجارت دریایی سالانه آن 3میلیارد دلار است، به این کشور تعلق دارد، اما برونئی، مالزی، تایوان، ویتنام و فیلیپین نیز بخشی هایی از این دریا را متعلق به خود می دانند و این مساله به اختلافات در منطقه دامن زده است.
کامبوج رزمایش های نظامی سالانه خود با آمریکا را متوقف اما از سال 2016 میلادی (95) تاکنون مانورهای مشترک آبی- خاکی با چین را 2 برابر کرده است که ناظران منطقه این اقدام را پیامی آشکار برای واشنگتن ارزیابی می کنند.
'وی فنگ' Wei Fenghe وزیردفاع کامبوج گفت: پکن و پنوم پن از سال آینده رزمایش های مشترک نظامی خود را تحت عنوان ' اژدهای طلایی' 'Dragon Gold دوباره از سر خواهند گرفت.
چین بزرگترین حامی مالی دولت کامبوج بوده و از دولت هون سن حمایت می کند و پنوم پن هم یکی از مهمترین متحدان استراتژیک پکن در جنوب شرق آسیا محسوب می شود.
'هون سن' نخست وزیر کنونی کامبوج که 33 سال پیش و در سن 33 سالگی به قدرست رسیده اعلام کرده است که قصد دارد 10سال دیگر در قدرت بماند.
پنوم پن به علت برگزاری انتخابات سراسری در ماه آینده بشدت درگیر التهابات سیاسی است و مخالفان دولت معتقدند که دولت کودتا، دموکراسی را در این کشور ازبین برده است.
پادشاهی کامبوج کشوری در جنوب شرقی آسیا دارای حدود 15 میلیون نفر جمعیت است.
مردم کامبوج قرار است 26 جولای (7 مرداد) در ششمین انتخابات سراسری این کشور برای تعیین 123 کرسی مجمع ملی و دولت آتی این کشور به پای صندوق های رای روند.
ناظران منطقه ای پیش بینی کردند که رود هون سن به راحتی در این انتخابات به پیروزی می رسد زیرا سن، تنها حزب رقیببش تحت عنوان «نجات ملی کامبوج» به رهبری 'کیم سوخا' را منحل کرد.
انحلال حزب «نجات ملی کامبوج» در پی آن صورت گرفت که رهبر حزب، سال گذشته به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت کامبوج با کمک آمریکا دستگیر شد؛ اتهامی که سوخا آن را رد کرده است.
ممنوعیت فعالیت حزب مخالف دولت کامبوج تاکنون با مخالفت نهادهای مدنی ،سازمان ملل و اتحادیه اروپا و آمریکا روبه رو شده است.
شس*آساق **1599*1917

نظر شما