شناسهٔ خبر: 26249041 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

برپایی نمایشگاه کتاب در مدارس قم؛ فرصتی برای تشویق کودکان به مطالعه

R7854/P1361/S6,62/CT7

علی‌رغم نیاز کودکان به بسترسازی و غنی‌سازی فرهنگ مطالعه که یک امر مهم بوده اما شرایط ایده آلی در جهت دسترسی آسان به خرید کتاب برای دانش آموزان در قم وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از قم، در بیان بهترین هدایا برای کودکان می‌توان به کمک در اکتشاف ابعاد وجودی و اشتیاق به مطالعه در طول زندگی آن‌ها اشاره کرد که اگر مدارس، در تمام فصول سال به‌عنوان یک نمایشگاه فصلی دائمی باشند، قطعاً گستره سرانه فرهنگ مطالعه در کشور در کلیه سطوح بیشتر می‌شود ولی ازآنجایی‌که سازمان‌هایی مثل آموزش ‌و پرورش در جایگاه رونق بخشیدن به ایده‌ها، شرایط خاصی را فراهم نمی‌کنند نمی‌توان انتظار داشت عرضه و تقاضا نسبت به مطالعه افزایش یابد.

پرورش و توسعه فرهنگ در امر کتاب‌خوانی یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های ملی در فرآیندهای رشد و پرورش در کودکان است که با توجه به این اصل باید، نه در مقام شعار بلکه در یک پروسه زمانی و به‌صورت تدریجی فرهنگ‌سازی کرد. به این صورت که پیشرفت در ابعاد مختلف زندگی را در اهمیت خواندن کتاب بدانیم و هرگونه پیشرفت را در فرآیندهای یادگیری علمی سمت‌وسو دهیم.

تأثیر فضای آموزشی در غنی کردن فرهنگ

یک ایده ناب عمدتاً از ذهنی خلاق سرچشمه می‌گیرد و عزت السادات سعادتمند مدیر دبستانی دخترانه، با برگزاری نمایشگاه دائمی کتاب، فرصت‌های ایجادشده در سال تحصیلی را بستری برای غنی‌سازی فرهنگ مطالعه برگزیده است.

وی با اشاره به وجود فضاهای مجازی گفت: دانش آموزان و به‌ویژه گروه سنی تحصیلی در مقطع ابتدایی، از مهم‌ترین گروه سنی جامعه  به‌حساب می‌آیند که باید به سمت کتاب سوق داده شوند و این ما بزرگ‌ترها هستیم که می‌توانیم با درایت و اندیشه صحیح اوقات فراغت آن‌ها را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و سمت‌وسو دهیم تا از آسیب‌های فضای مجازی در امان باشند.

ذهن برتر با مطالعه مفید

طبق پژوهش‌های به‌عمل‌آمده تأثیر مطالعه کتاب خوب، در تفکر و ذهن انسان به‌گونه‌ای است که همچون یک کارشناس متبحر و قوی می‌تواند ذهن را ورزیده کند.

اما شاید جالب باشد که در این میان کتاب‌ها در قالب داستان بیشترین تأثیرگذاری را درایجاد ذهن مبتکر و خلاق دارد که در واقع می‌توان با گسترش دامنه فرصت‌ها برای ترغیب در مطالعه، عرضه و تقاضا را برای خرید کتاب و خواندن آن حتی با داستان برای کودکان فراهم داشت.

صادقی یکی از مربیان حاضر در این نمایشگاه، با اشاره به برگزاری نمایشگاه دائمی و فصلی کتاب در دبستان می‌گوید: نگاه خلاق و ایده گر می‌تواند فرصت‌ها را به وجود آورد و حتی دامنه ساز فرصت‌های بی‌شمار باشد که در این راستا با توجه به وجود گروه‌های سنی مختلف، روزهای هفته به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده‌اند تا بنا به اوقات فراغت‌های پیش رو و یا مناسبت‌ها و ایام خاص نمایشگاه در دبستان برگزار شود و دانش آموزان در هر مقطع بتوانند اقدامات و تحقیقات لازم جهت خرید کتاب را داشته باشند.

وی معتقد است نتیجه استقبال بچه‌ها در مطالعه، نخست وابسته به نوع رفتار والدین و سپس آموزش‌ها و درنهایت به نوع تشویق است، همچنین انس با کتاب و رغبت به اصل کتاب و کتاب‌خوانی امری بوده که بچه‌ها مانند استفاده از اینترنت و تلویزیون استقبال نمی‌کنند، اما تشویق‌ها و ممارست به مطالعه درنهایت نتیجه خوبی را در آینده و سنین بحرانی آیندگان این مرزوبوم خواهد داشت.

یکی از والدین دانش آموزان حاضر در این نمایشگاه با ابراز خرسندی از ایجاد چنین فضایی در مدارس بیان کرد: این نمایشگاه هرساله در چند نوبت، بنا به صلاحدید مدرسه و اوقات فراغت‌های پیش رو برای دانش آموزان برگزار می‌شود تا دانش آموزان بافرهنگ مطالعه بیشتر آشنا شوند و درواقع نمایشگاه علتی باشد در خاطرات ثبت‌شده در ذهن دانش آموزان برای اشتیاق بیشتر به خرید کتاب و البته خواندن آن برای سنین بزرگسالی آن‌ها.

وی گفت: خوشحالم که فرزندم حساس‌ترین و مهم‌ترین سنین رشد و تکامل خود را به مطالعه می‌پردازد که از این بابت خدا را شکر می‌گویم که تأثیرات مثبت این نمایشگاه باعث شده تا دیگر افراد خانواده نیز بیشتر به مطالعه کتاب بپردازیم.

 ایجاد جذابیت یکی از رموز جلوگیری از مطالعه گریزی

مدیر این دبستان با اشاره به برگزاری مسابقات به‌عمل‌آمده در پایان هر دوره از این نمایشگاه فصلی می‌گوید: ما هیچ‌گونه توقع و انتظاری از هیچ‌کسی نداریم و این حرکت به‌صورت خودجوش و خلاق برای رشد و ارتقا جهت مطالعه انجام‌شده که بنا به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها سعی می‌کنیم اغلب کتاب‌ها را با قیمت ارزان‌تر در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.

وی ضمن تقدیر از انتشارات و مؤسساتی که در این زمینه همراه و همگام این مشارکت و نمایشگاه‌های فصلی بوده‌اند خاطرنشان کرد: خوشبختانه والدین از اجرای این طرح و ایده‌ی فرهنگی بسیار خشنود هستند و این بهترین سرمایه و پشتوانه برای ماست، چراکه تأثیر این انگیزه در تک‌تک ذهن‌ها پشتوانه‌ی خوبی برای شخصیت فردا و بزرگسالی این دانش آموزان می‌تواند باشد.

همچنان به کتاب‌ها خیره و قصد خرید کتاب دارد... اینجا نمایشگاه فروش کتاب در یکی از مدارس است. گاهی کتابی را به‌قصد خرید انتخاب می‌کنی اما توان خرید آن سخت است، من خیلی به خواندن کتاب علاقه دارم. این را یکی از دانش آموزان حاضر در این مدرسه با همکلاسی خود نجوا می‌کند...

گزارش از هدی سادات چاووشی

انتهای پیام/ش

نظر شما