شناسهٔ خبر: 26248737 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فناوری جدید هوش‌مصنوعی حریم خصوصی را نقض می‌کند؟ +فیلم

با استفاده از فناوری جدید هوش‌مصنوعی، حرکت موجودات زنده حتی از پشت دیوار قابل رویت خواهد بود.

صاحب‌خبر -

با هوش‌مصنوعی پشت دیوار را ببینید+ فیلمبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هرگاه صحبت از رویت اجسام زنده از پشت دیوار می‌شود، فیلم‌های نظامی و تجهیزات ارتشی در ذهن تداعی می‌شود. در اینگونه فیلم‌ها افراد نظامی با تجهیزاتی مانند دوربین‌های مادون قرمز حرکات افراد و موجودات زنده را در پشت دیوار‌ها مشاهده می‌کنند. حال هوش‌مصنوعی این امکان را برای همه مردم مهیا ساخته است که با استفاده از تکنولوژی جدید، حرکت موجودات زنده حتی از پشت دیوار قابل رویت شود. این تکنولوژی به ویژه برای افراد دارای مشکل بینایی و کهن‌سال بسیار کارآمد است.

چشم غیرمسلح انسان قادر به رویت پشت دیوار نیست اما هوش‌مصنوعی با دریافت سیگنال‌های بی‌سیم همه حرکات انسان در پشت دیوار را تشخیص می‌دهد. محققان با آموزش یک شبکه عصبی با نام RF-Pose که مجهز به گیرنده امواج RF می‌باشد، جنبه‌های مختلف رفتار و حرکات افراد در پشت دیوار را تشخیص می‌دهند. تیم محققان هوش‌مصنوعی را تشخیص امواج RF بدن انسان به وسیله دوربین‌های مخصوص آموزش داد. امواج بازتاب شده از بدن انسال در سمت دیگر دیوار به وسیله سیستم مربوطه دریافت و ارزیابی می‌شود.

دانشمندان با ابراز خرسندی از این اختراع آن را برای بیماری‌هایی نظیر پارکیسنون بسیار مفید می‌دانند. هم‌چنین این دستگاه برای افراد مسن که دارای فراموشی یا نقص حرکتی هستند بسیار مفید است و با بخش هشدار‌هایی مانع از سقوط این افراد از بلندی‌ها می‌شود. طبق تحقیقات به عمل آمده این تکنولوژی تا 80 درصد قابل اطمینان است و برای گروه‌های بزرگ تا 100 نفر نیز کارایی دارد. از این سیستم حتی ‌می‌توان در عملیات‌های جستجو نیز استفاد کرد. کوچک‌ترین تغییر وضعیت برای تکنولوژی هوش‌مصنوعی نمایان است و دستگاه می‌تواند حرکات دست را نیز از پشت دیوار تشخیص دهد.

بسیار دشوار است که با وجود این سیستم از نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی فرار کنید. زیرا با استفاده از این تکنولوژی می‌توان اقدام به جاسوسی و زیر نظر گرفتن همسایگان مجاور کرد. در هین رابطه سازمان مربوطه با بیان اطلاع از این نگرانی‌ها، به کاربران اطمینان داده است با ایجاد یک راه‌حل برای حفظ حریم خصوصی در حال توسعه مکانیسم رضایت است. به این ترتیب تکنولوژی هوش‌مصنوعی به گونه‌ای آموزش داده می‌شود که تنها حرکات خاصی را از پشت دیوار نمایش دهد.

در ادامه فیلمی در همین رابطه مشاهده می‌کنید:

mp4
<div id="video-display-embed-code"><script src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/6572066/8190188?width=400&height=300"></script></div>

بیشتر بخوانید:

رونمایی از سریع‌ترین ابر رایانه جهان+عکس

هوش مصنوعی، قهرمان جام‌جهانی فوتبال را پیش‌بینی کرد

انتهای پیام/

هوش مصنوعی پشت دیوار را نمایان می‌سازد

نظر شما