شناسهٔ خبر: 26248656 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

اعتراف ناتو به اختلاف نظر با آمریکا

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) در لندن گفت: در صورتی که اعضای این پیمان با هم اتحاد داشته بشند، این سازمان قوی‌تر بوده و کشور‌های عضو بیشتر در امان خواهند بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: دبیر کل ناتو در نشستی در لندن تأکید کرد که هرچند اعضای این پیمان اکنون در مسائلی مانند معاهده آب و هوایی و توافق هسته‌ای با ایران، با آمریکا اختلاف نظر دارند، اما این اختلافات اتحاد فراآتلانتیک را از بین نمی‌برد.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) در لندن گفت: در صورتی که اعضای این پیمان با هم اتحاد داشته بشند، این سازمان قوی‌تر بوده و کشور‌های عضو بیشتر در امان خواهند بود.

دبیر کل ناتو گفت، وقتی تفاوت‌ها وجود دارد، اعضای ناتو باید مصمم ایستاده و باید با همکاری یکدیگر امنیت کشور‌های عضو را حفظ کنند. دبیر کل ناتو درباره مورد روسیه گفت که روسیه همسایه اتحادیه اروپا و همسایه بیشتر کشور‌های عضو ناتو است، بنابراین باید با روسیه گفتگو کرد.

وی تصریح کرد، گفتگو با روسیه نشانه ضعف نیست و این اقدام هیچ تضادی با قدرت ناتو ندارد بلکه نشانه قدرت این سازمان است. استولتنبرگ افزود، باید ارتش ناتو با ارتش روسیه گفتگو کند و بین طرفین درباره رزمایش‌ها گفتگو شود.

استولتنبرگ با بیان اینکه گفتگو با روسیه سیاست ناتو است، اظهار امیدواری کرد روابط ناتو و روسیه بهبود یابد.

در نشست لندن که برای ارتقا‌ء همکاری‌های سایبری و دفاعی میان کشور‌های عضو ناتو در لندن برگزار شد، دبیر کل ناتو خاطر نشان کرد انگلیس در مورد مسایل سایبری بسیار قوی است و ناتو باید با تبلیغات سو‌ء مقابله کند و واقعیت‌ها را در اختیار خبرنگاران و کشور‌ها بگذارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به سفر قریب‌الوقوع «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به بروکسل ضمن استقبال از این امر گفت: ناتو و آمریکا می‌توانند در آن نشست، اتحاد فراآتلانتیک را تقویت کنند.

این در حالیست که وی دو روز پیش ضمن هشدار درباره روابط ناتو و آمریکا در دوره ترامپ گفته بود که بر روی سنگ نوشته نشده است که همکاری فراآتلانتیک برای همیشه برقرار خواهد بود.

دبیر کل ناتو در سخنرانی خود در لندن افزود: «با وجود اختلافات واقعی میان آمریکا و متحدانش در مسایل تجاری، مسئله اقلیمی و ایران به اضافه مناقشات داخلی اتحادیه اروپا، ما پیوستگی فراآتلانتیک را حفظ می‌کنیم».

استولتنبرگ همچنین ضمن اشاره به همکاری دفاعی اتحادیه اروپا گفت، هیچ چیز نمی‌تواند جایگزینی برای ناتو باشد او افزود، ۸۰ درصد از بودجه ناتو را کشور‌های خارج از اتحادیه اروپا تامین می‌کنند. دبیر کل ناتو تصریح کرد، مسئله فقط مسایل مالی نیست بلکه مسایل جغرافیایی هم هست چرا که کشور‌های مهمی که در اتحادیه اروپا نیستند، عضو ناتو هستند.

وی هرچند ابراز امیدواری کرد که در افغانستان آتش‌بس و صلح برقرار شود، اما تاکید کرد که راه رسیدن به این اهداف خروج از افغانستان نیست، بلکه راه حل آن ماندن در افغانستان و کمک به نیرو‌های افغانستانی است.

استولتنبرگ گفت که در نشست ماه آینده، متحدان ناتو موافقت خواهند کرد بودجه این سازمان را افزایش داده و قابلیت نظامی و شمار نیرو‌های خود را در افغانستان افزایش داده و نیرو‌هایی برای ماموریت عراق اعزام کنند.

از زمان روی کار آمدن ترامپ در واشنگتن، آمریکا فشار به اعضای ناتو برای افزایش بودجه نظامی را تشدید کرده است. ترامپ که در دوران انتخابات ناتو را پیمانی «نخ‌نما» توصیف کرده بود، اکنون هرچند می‌گوید این پیمان باید حفظ شود، اما اعضای این سازمان را به سوءاستفاده از آمریکا و عدم تخصیص بودجه مناسب، متهم می‌کند.

نظر شما