شناسهٔ خبر: 26248605 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قطر با اقدامات عربستان در یمن مخالف است

دوحه – ایرنا – وزیر امور خارجه قطر روز پنجشنبه اعلام کرد که کشورش با اقدامات ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن مخالف است .

صاحب‌خبر -

گزارش ایرنا به نقل از تلویزیون دولتی قطر حاکیست : 'شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی ' معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر طی سخنانی در پارلمان اروپا اظهار داشت : دوحه از ثبات و امنیت مردم یمن حمایت می کند.
وی افزود : تنها راه برای همه طرف های درگیر نشستن بر سر میز مذاکره است و سیاست حمایت یکی علیه دیگری ، بی نتیجه است .
شیخ محمد گفت : قطر در اوایل سال 2015 میلادی بخشی از نیروهای ائتلاف بود با این هدف که به یک راه حل سیاسی دست یابیم و یمنی ها را تشویق به حضور در روند صلح نماییم اما امروز اوضاع بسیار تغییر کرده است.
وزیر خارجه قطر اظهار کرد : ما اکنون شاهد زندان های مخفی، شکنجه و برنامه های متضاد در میان کشورهای ائتلاف هستیم و پیشرفتی در راه حل سیاسی نمی بینیم.
خبرگزاری آشوشیتدپرس آمریکا چند روز پیش از مرگ بازداشت شدگان در زندان های تحت نظارت امارات در یمن خبر داد .
این خبرگزاری همچنین فاش کرد که در زندان های امارات افراد به صورت زمانبندی شده شکنجه می شوند و زندانیان مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند.
شماری از کشورها در قالب یک ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان از فروردین ماه سال 1394 با ادعای حمایت از دولت مستعفی ' عبدربه منصور هادی' یمن را هدف حملات خود قرار داده اند.
تجاوز سه ساله ائتلاف خود خوانده به یمن بیش از سی هزار کشته یا زخمی از افراد غیر نظامی این کشور بر جای گذاشته است که بر اساس برخی گزارش ها حدود شش هزار نفر از این افراد را کودکان و زنان تشکیل می دهند.
ارتش و کمیته های مردمی یمن طی سه سال گذشته علاوه بر مقاومت در مقابل ارتش مسلح ائتلاف ، به فناوری ساخت سلاحهای جدید از جمله موشک های بالستیکی و هواپیماهای بدون سرنشین دست یافته اند .
اکنون تمامی شهرهای عربستان در تیر رس موشک های یمنی قرار دارد.
وزیر امور خارجه قطر که به بروکسل سفر کرده است روز پنجشنبه همچنین با ' فدریکا موگرینی ' رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد .
موگرینی در این دیدار از میانجیگری کویت در حل مناقشه میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس حمایت کرد و گفت : تنش نه تنها برای منطقه که برای کل جهان مضر است .
عربستان ، امارات ، بحرین و مصر از 5 ژوئن 2017 (15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم ، روابط خود با دوحه را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی با این کشور را بستند.
این چهار کشور 13 شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند اما دوحه تاکنون به این شروط تن نداده است .
دوحه می گوید: تحریم کنندگان هیچ دلیل قانع کننده برای اثبات ادعاهای خود ندارند و عمل به این شروط حاکمیت این کشور را مخدوش می کند.
دولت و امیر کویت از سال گذشته تلاش هایی را برای حل اختلافات میان قطر و تحریم کنندگان آغاز کرده اند اما این تلاش ها تاکنون نتیجه نداشته است .
خاورم**1508**1859

برچسب‌ها:

نظر شما