شناسهٔ خبر: 26247953 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

200 هزار پناهجوی سوری ساکن ترکیه به کشور خود بازگشتند

آنکارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد: 200 هزار پناهجوی سوری ساکن مناطق مختلف ترکیه به کشور و شهرهای محل سکونت خود بازگشته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اردوغان عصر روز پنجشنبه طی سخنرانی در اجتماع انتخاباتی شهر غازی آنتپ در جنوب ترکیه گفت: هدف ما بازگشت همه 3.5 میلیون پناهجوی سوری ساکن ترکیه به موطن خود است.
وی تاکید کرد: 'هدف ما این است که پس از انتخابات در تمام سوریه منطقه امن ایجاد کرده و مهمانان سوری خود را به خانه های خود باز گردانیم.'
وی برقراری ثبات در سوریه را منوط به قدرتمند بودن ترکیه دانست و بیان کرد: اگر ترکیه قدرتمند نباشد، سوریه را تکه تکه و تجزیه کرده و با تشکیل یک دولت تروریستی در مرزهای ترکیه، ما را نیز آشفته خواهند کرد.
رییس جمهوری ترکیه همچنین گفت: 'ما در مورد پاکسازی و کنترل قسمت غربی رود فرات با روسیه و ایران همکاری کردیم و در مورد مناطق شرقی این رود نیز با عراق و ایران همکاری داریم و امروز هم به همکاری خود با نیروهای ائتلاف ادامه خواهیم داد.'
به گزارش ایرنا، خبرگزاری آناتولی روز گذشته با استناد به گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد که آوریل(فروردین ـ اردیبهشت) سال جاری منتشر شده است، نوشت: تعداد پناهجویان سوری حاضر در ترکیه 3.6 میلیون نفر است.
به گزارش این رسانه، پناهجویان سوری حاضر در ترکیه بیشتر در استانبول، شانلی اورفا، حاتای، غازی آنتپ، مرسین، آدانا و کیلیس زندگی می‌کنند.
به گزارش ایرنا، دولت ترکیه چند ماه پیش اعلام کرد که برای ساماندهی و ارائه خدمات به پناهجویان سوری بیش از 32 میلیارد دلار هزینه کرده ولی به رغم وعده سه میلیارد یورویی، تنها 850 میلیون یورو کمک از کشورهای اروپایی دریافت کرده است.
خاورم/1905

نظر شما