شناسهٔ خبر: 26247830 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

کنترل دیابت با سلول های حساس به کافئین

زمانی که بدن توانایی خود را برای تنظیم قند خون از دست بدهد، بیماری دیابت بروز می کند. افراد مبتلا به دیابت باید به صورت منظم، سطح قند خون خود را با استفاده از دستگاه گلوکومتر اندازه گیری کرده و تزریق انسولین داشته باشند.

صاحب‌خبر -
 شفا آنلاین>سلامت>   نتایج مطالعه صورت گرفته توسط محققان سوئیسی نشان می دهد، افراد مبتلا به دیابت می توانند از طریق سلول های حساس به کافئین، سطح قند خون خود را بدون نیاز به تزریق های روزانه، کنترل کنند.

به گزارش شفا آنلاین:زمانی که بدن توانایی خود را برای تنظیم قند خون <Glycemic control>از دست بدهد، بیماری دیابت بروز می کند. افراد مبتلا به دیابت باید به صورت منظم، سطح قند خون خود را با استفاده از دستگاه گلوکومتر اندازه گیری کرده و تزریق انسولین داشته باشند.  

اما پژوهشگران موسسه فدرال فناوری زوریخ (ETH) به سرپرستی مارتین فوسن اگر (Martin Fussenegger) متخصص زیست فناوری، موفق به توسعه یک روش جایگزین برای کنترل دیابت شده اند.

محققان با استفاده از سلول های کلیوی مهندسی شده، آنها را قادر به تولید انسولین کردند. گیرنده ای به این سلول ها متصل شد که در زمان حضور کافئین (قهوه)، باعث ترشح انسولین می شود.

این سلول ها به بدن 10 موش مبتلا به دیابت پیوند زده شدند و در ادامه تحقیقات، همراه وعده غذایی، به موش ها قهوه خورانده شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که موش ها قادر به کنترل سطح قند خون خود - درست مشابه موش های غیردیابتی - بودند.

خطر رهاسازی تصادفی یک دوز انسولین در این گروه از موش ها بسیار کم عنوان شده است.  newscientis

 


نظر شما