شناسهٔ خبر: 26247794 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

این کارها را در سفرهای کمپینگ انجام ندهید

می دانیم که این را زیاد شنیده اید: هیچ ردی از خود بر جای نگذارید! ولی کو گوش شنوا؟! اما واقعا این جمله به چه معناست؟ چطور هیچ ردی از خود بر جای نگذاریم؟! “هیچ ردی از خود بر جای نگذارید” یک دستور کار جهانی و مجموعه ای از اصول اخلاقی است که همه جهانیان برای سفر به طبیعت آن را قبول کرده اند.

صاحب‌خبر -

سرویس سبک زندگی فردا: راه های زیادی برای تلخ کردن و نابودی یک سفر کمپینگ خوب وجود دارد. راه هایی که می توانید توسط آن ها سفر دیگران را هم خراب کنید. مثلا می توانید زباله های خود را در گودال آتش خود بیاندازید و به خرس ها اجازه دهید تا به محل کمپ شما نزدیک شوند! با این کار تا خود صبح از ترس خواهید لرزید. در ضمن، سگ من هم دوست دارد در طول شب در محوطه کمپ آزادانه بچرخد و از زباله های ریخته شده در آتش شما بخورد. بنابراین، از سر صدای ناشی از حرکت آن در اطراف چادرتان ناراحت نشوید. در این مطلب، قصد داریم تا نبایدهای کمپینگ را به شما گوش زد کنیم تا همچین مشکلاتی در سفرهایتان پیش نیاید. پس با الی گشت همراه باشید.

کارهایی که نباید در سفرهای کمپینگ انجام داد

 

متاسفانه افراد مبتدی که تازه سفرهای کمپینگ را شروع کرده اند و با اصول آن آشنایی ندارند، اشتباهات زیادی در این زمینه انجام می دهند و در واقع قوانین کمپینگ را می شکنند. البته این افراد، از روی عمد کاری را انجام نمی دهند و تنها مشکلشان اینجاست که اصول کمپینگ را نمی دانند و در واقع آموزش ندیده اند. بنابراین، بد نیست اگر در سفرهای کمپینگ خود با چنین افرادی برخورد کردید، به طرزی مودبانه نکاتی را به آن ها یاد آور شوید تا بتوانند همسایه بهتری برای شما و حتی برای محیط زیست منطقه باشند. در ادامه برخی از نبایدهای کمپینگ آورده شده است.

یک اشتباه اعصاب خورد کن!

تصور کنید که شب آرام و دلچسب شما به ناگهان به وسیله عبور یک خودرو از کنار چادرتان نابود شود. کسانی هم هستند که در طول شب خودروی خود را روشن می کنند تا از بخاری یا چراغ های آن استفاده کنند! در این موقع احتمالا به همسفر خود خواهید گفت: «این ها پیش خود چه فکری کرده اند؟!» البته احتمالا همسفرتان در سر و صدای موتور خودرو، صدایتان را نخواهد شنید! واقعا هدف از یک سفر کمپینگ چیست؟ بسیاری از ما در طبیعت کمپ می کنیم تا از محیط و زیبایی های آن لذت ببریم، آرامش را تجربه کنیم و همچنین از صرف وقت با دوستان یا خانواده هایمان لذت ببریم.

کمی توجه به همسایگانمان، حیات وحش و طبیعت تاثیر زیادی در لذت بردنمان و همچنین محافظت از طبیعت شکننده محیط خواهد داشت. محل کمپ خود را به یک زباله دان تبدیل نکنید، زمان های آرامش و سکوت را نادیده نگیرید و خواهشا نصف شب در محل کمپ دیگران پیاده روی نکنید! این ها، اشتباهات اعصاب خورد کن یک فرد مبتدی در کمپینگ هستند، شما که نمی خواهید ما فکر کنیم مبتدی هستید، می خواهید؟!

راستی چرا برای انجام حرکات موزون یا گوش دادن آهنگ با صدای بلند باید به طبیعت برویم؟! مگر جای بهتری برای اینکار ها وجود ندارد؟ من از تمامی هموطنانم خواهش می کنم که برای انجام حرکات موزون یا بلند کردن صدای آهنگ جای دیگری را انتخاب کنند، چون با این کار هم دیگران آن ها را افرادی کم فرهنگ می دانند و هم به محیط زیست آسیب جدی وارد خواهند کرد.

چیزهایی که درباره کمپینگ به شما نگفته اند!

خب، شما خود را برای شروع سفر آماده کرده اید. کوله بارتان را بسته اید و لیست خریدتان را هم دوبار چک کرده اید. حتی یک نقشه هم به همراه دارید. همه چیز خوب است و در هنگام رانندگی آهنگ های سیروان خسروی گوش می دهید و با آن همخوانی هم می کنید. امابه ناگاه یکی از شما مریض می شود. ولی باز هم خدارو شکر! همه با خوشحالی در حال بر پا کردن چادرها هستند. خب، الآن است که پشه ها به سمت شما هجوم بیاورند و بر روی گردن شما جشن بگیرند! تازه، فراموش کرده اید که به اندازه کافی یخ بگیرید و ساندویج هایتان در گرما فاسد شده اند! ناگواری های زیادی ممکن است در طول کمپینگ شما اتفاق بیفتد. اتفاقاتی که تا به حال کسی از آن ها به شما چیزی نگفته، ولی باید آمادگی آن ها را داشته باشید.

اشتباهات کمپ کنندگان مبتدی

درست است که مبتدیان اشتباهات زیادی انجام می دهند و نبایدهای کمپینگ را رعایت نمی کنند، اما این فقط این مبتدیان نیستند که می توانند سفر شما را خراب کنند. در هر صورت ما در مطلب نبایدهای کمپینگ قصد داریم تا از این اشتباهات جلوگیری کنیم. اگر بار اولتان است که کمپ می کنید، از کجا باید بدانید که میله های یک چادر اهمیت بسیار زیادی دارند و باید با آن ها با ملایمت رفتار کنید؟ یا اینکه بهتر است یک چادر شش نفره برای ۴ نفر بخرید تا یک چادر ۴ نفره؟ در هر صورت شاید این مطلب کمی کمک حالتان باشد، اگر هم سوالی داشتید، خجالت نکشید و از همسایگانتان که فکر می کنید با تجربه هستند بپرسید.

بیان یک خاطره

خاطرم هست که یکبار با جمعی از دوستان به سفری کمپینگ رفته بودم. هنگامی که به مقصد مورد نظرمان رسیدیم، متوجه شدیم که یکی از همسفرانمان هراهمان نیست! او ساعت ها پیدایش نبود و ما از نگرانی در حال مردن بودیم! خوشبختانه او قبل از تاریکی هوا راهش را به سمت محل کمپ پیدا کرد و خود را به ما رساند. ولی این ماجرا، درس های زیادی برای ما به همراه داشت. در سفرهای طبیعت گردی همواره باید حواستان به همه چیز و همه کس باشد. به یاد داشته باشید که شما یک تیم هستید و باید با هم همکاری کنید. فراموش نکنید که به میزان لازم آب آشامیدنی و لباس گرم به همراه داشته باشید. پس، یکی دیگر از نبایدهای کمپینگ نادیده گرفتن همسفرانتان است.

هیچ ردی از خود بر جای نگذارید: اخلاق کمپینگ

بله بله، می دانیم که این را زیاد شنیده اید: هیچ ردی از خود بر جای نگذارید! ولی کو گوش شنوا؟! اما واقعا این جمله به چه معناست؟ چطور هیچ ردی از خود بر جای نگذاریم؟! “هیچ ردی از خود بر جای نگذارید” یک دستور کار جهانی و مجموعه ای از اصول اخلاقی است که همه جهانیان برای سفر به طبیعت آن را قبول کرده اند. حتی بنیادی هم با این نام در جهان تشکیل شده است. بنیادی که هدفش به حداقل رساندن اثرات ناشی از حضور و فعالیت انسان در طبیعت و محیط زیست است. پیشنهاد می کنم هر بار که به سفر می روید، به این عبارت خوب فکر کنید.

در ادامه مطلب نبایدهای کمپینگ اصول اصلی “هیچ ردی از خود بر جای نگذارید” را آورده ایم:

دفع زباله ها به طور مناسب (آن ها را همراه خود به شهر باز گردانید)
هر چیز زیبایی که دیدی را از جای نکنید یا با خود نبرید
به حد اقل رساندن اثرات آتش (آتش را در محلی بر پا کنید که گیاهی نروییده باشد و از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید)
به طبیعت و موجودات درونش احترام بگذارید
در سطوح صاف، پایدار و بدون گیاه چادر بر پا کنید
همواره همسایگانتان را در نظر بگیرید و به آن ها احترام بگذارید
برای سفرهایتان برنامه ریزی کنید و به خوبی آماده شوید

نظر شما