شناسهٔ خبر: 26247638 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

باورها و سبک دلبستگی، مؤثر بر روابط زوجین نابارور

شیوع ناباروری در دنیا، حدود 9 درصد تخمین زده می‌شود . ناباروری می‌تواند به مشکلات عاطفی جدی و اضطراب روان‌شناختی منجر شود. این مشکل، به‌صورت بالقوه، تأثیر منفی بر میزان شادی در زندگی، رضایت جنسی و درنهایت، کیفیت عمومی زندگی دارد.

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>اجتماعی>  محققین ایرانی، در پژوهشی که نتایج آن در نشریه‌ای انگلیسی‌زبان جهاد دانشگاهی منتشر شده است، به بررسی کیفیت زندگی در زوج‌های نابارور و ارتباط آن با باورهای آنان پرداخته‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:شیوع ناباروری در دنیا، حدود 9 درصد تخمین زده می‌شود . ناباروری می‌تواند به مشکلات عاطفی جدی و اضطراب روان‌شناختی منجر شود. این مشکل، به‌صورت بالقوه، تأثیر منفی بر میزان شادی در زندگی، رضایت جنسی<Sexual satisfaction> و درنهایت، کیفیت عمومی زندگی دارد.

هنگامی‌که زوج‌های نابارور با این رویداد کنترل‌نشده در زندگی خود مواجه می‌شوند، چگونگی ارزیابی آن به‌منظور انتخاب یک سبک کنار آمدن مناسب با آن، بسیار مهم است. لذا یافتن راه‌های مناسبی برای برخورد صحیح با این مسئله حائز اهمیت زیادی است. درواقع، مهم است که بدانیم، باورهای مربوط به رابطه زناشویی و طرز برخوردها در آن، چگونه می‌تواند بر کیفیت زندگی هر یک از زوجین تأثیرگذار باشد.

    ناباروری می‌تواند به مشکلات عاطفی جدی و اضطراب روان‌شناختی منجر شود. این مشکل، به‌صورت بالقوه، تأثیر منفی بر میزان شادی در زندگی، رضایت جنسی و درنهایت، کیفیت عمومی زندگی دارد.

در این رابطه، محققینی از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، مطالعه‌ای پژوهشی را به انجام رسانده‌اند که هدف از آن، بررسی کیفیت زندگی بر اساس باورهای مربوط به رابطه زناشویی و طرز برخورد و سبک دلبستگی در زوج‌های نابارور بوده است.

در این مطالعه مقطعی، زوج‌های ناباروری که به پژوهشگاه رویان که یک کلینیک تخصصی ناباروری در تهران است، مشارکت داشته‌اند و ابزار جمع‌آوری داده‌ها در آن، پرسشنامه‌های استانداردی در خصوص کیفیت زندگی، باور رابطه و طرز برخورد زوجین با هم بوده‌اند.

این داده‌ها پس از جمع‌آوری، با استفاده از روش‌های آماری و نرم‌افزارهای کامپیوتری، تجزیه‌وتحلیل شده و به‌صورت علمی، گزارش شده‌اند.

بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، میانگین نمرات برای کیفیت زندگی بین زنان و مردان اختلاف معناداری داشت و در مردان بیشتر از زنان بود. به‌عبارت‌دیگر، بر اساس یافته‌ها، مردان در این خصوص، برخورداری از کیفیت زندگی بهتری را نشان داده‌اند.

به گفته دکتر رضا عمانی سامانی، محقق مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری پژوهشگاه رویان و سایر همکارانشان در این پژوهش: «از بین عوامل پرسشنامه باورهای رابطه (RBI)، موارد مربوط به «انتظار ذهن‌خوانی»، «همسران نمی‌توانند تغییر کنند»، «ایده‌آل‌گرایی جنسی» و «جنس‌ها متفاوت هستند» بین زنان و مردان به‌طور معناداری متفاوت بود و در همه موارد برای زنان بیشتر از مردان بود».

طبق نتایج به‌دست‌آمده، این محققین می‌گویند: «مردان نمره بالاتری در گزاره «مخالفت، مخرب است» نسبت به همسرانشان داشته‌اند، هرچند این اختلاف در کل، زیاد نبوده است. همچنین، در پرسشنامه طرز برخورد، نمرات برای منفی بودن روابط داخلی و برخوردهای بالینی بین مردان و زنان چندان متفاوت نبوده‌اند».

دکتر عمانی سامانی و همکاران محققش در نتیجه‌گیری از پژوهش خود آورده‌اند: «نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که در زوج‌های نابارور، مردان کیفیت زندگی بالاتری نسبت به همسرانشان دارند. همچنین همه زیرمقیاس‌های باورهای رابطه، یک همبستگی منفی با کیفیت زندگی دارند. البته در طرز برخورد، تنها طرز برخورد درونی با رویدادهای مثبت، با کیفیت زندگی مرتبط بوده است. اما به‌طورکلی، یک همبستگی مشخص بین باورهای رابطه و کیفیت زندگی در زوج‌های نابارور وجود دارد».

نظر شما