شناسهٔ خبر: 26247518 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مرکز رسیدگی به امور مساجد | لینک خبر

یک آسیب شناس اجتماعی:

مساجد می توانند کانون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشند

مجید ابهری گفت: مسجد با توجه به تقدسی که در نزد مردم دارد، می‌تواند کانون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و ناهنجاری‌های فرهنگی باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از مهر، مجید ابهری آسیب شناس مسائل اجتماعی با اشاره به این که  مسجد به عنوان نخستین کانون آموزش و تکریم انسان از ابتدای تاریخ اسلام همواره اصلی‌ترین سنگر آموزش و تعلیم اصول و مبانی دینی بوده است گفت : مساجد در صدر اسلام علاوه بر جنبه دینی و عبادی، مرکز شور و مشورت و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بوده‌اند. 

 

ابهری خاطرنشان کرد: با توجه به تقدس این اماکن در نگاه اقشار مختلف و اعتماد مردم به این نهاد مقدس، امروزه می‌توان از مساجد به عنوان مراکز آموزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهره جست. 

 

وی تاکید کرد: مساجد می‌توانند با شناسایی نخبگان متعهد در هر محله و پیوند مردم با روحانیت با هماهنگی خانواده ها، مربیان و مدارس، آموزش های اجتماعی و فرهنگی را به مدارس بکشانند و از طریق برگزاری جلسات با محور آموزش قرآن و احکام، برگزاری مسابقات فرهنگی، ورزشی و اردوهای رفاهی و جلسات سخنرانی و تبادل نظر، کارکرد اصلی خود را پررنگ تر کنند.

 

وی با بیان اینکه مساجد می‌توانند نخبگان متعهد هر محله را شناسایی کنند گفت: پیوند مردم با روحانیت و هماهنگی خانواده‌ها، مربیان با مدارس می‌تواند آموزش‌های اجتماعی و فرهنگی را به مدارس نیز بکشاند.

 

ابهری همچنین به برگزاری  جلسات با محور آموزش قرآن و احکام اشاره کرد و افزود: برگزاری مسابقات فرهنگی، ورزشی، اردوهای رفاهی، جلسات سخنرانی و تبادل نظر میان افراد می‌تواند مسجد را به کارکرد اصلی خود نزدیکتر کند.

 

این آسیب شناس اجتماعی با بیان این که مساجد از ظرفیت بالقوه مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی برخوردارند اظهار داشت: با الهام از رهنمودهای مقام عظمای ولایت می‌توان از ظرفیت مساجد در زمینه مهندسی فرهنگی، دشمن شناسی و تهیه نقشه‌های مقابله با جنگ نرم به نحوی شایسته برده(بهره) برد. 

 

وی عنوان کرد: مساجد می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های محله محور برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی اعم از اعتیاد، مشکلات اخلاقی، تکدی و مهاجرت، روش‌های روزآمد (ی را) تدوین و با کمک روحانیت و نخبگان محلی آنها را به اجرا درآورند.

 

ابهری خاطرنشان کرد: باید هویت و جایگاه مساجد در صدر اسلام و دهه اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی به این اماکن مقدس برگردانده شود تا بتوانند به عنوان شاکله اصلی فرهنگ اسلامی با آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های فرهنگی مقابله کنند(کند).

این رفتارشناس اجتماعی در بیان راهکارهای جلب هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان به مساجد تصریح کرد: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند برای مقابله با تهاجم فرهنگی و هجوم شبکه‌های مجازی(اجتماعی) و کانال‌های ماهواره‌ای باید با مهندسی فرهنگی یعنی شناسایی ابزارها و روش‌های دشمنان با آنها مقابله کرد. 

 

وی خاطر نشان کرد: برای جلب جوانان به مساجد هم باید با استفاده از روش‌های روزآمد و سلیقه سنجی مخاطبان جذابیت مساجد را برای نسل جوان و نوجوان  بیشتر کرد؛ البته روشن است که حمایت‌های مالی، سخت افزاری و نرم افزاری دولت برای بهره‌گیری از امکانات جدید هم نقش موثری در موفقیت مساجد در جلب جوانان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی دارد.

 

دهه تکریم و غبارروبی از تاریخ ۲۰ شعبان آغاز می شود و مساجد استان تهران امسال با شعار مسجد پایگاه همه کارهای نیک در آستانه ماه مبارک رمضان به امر غبارروبی مساجد می پردازند .

برچسب‌ها:

نظر شما