شناسهٔ خبر: 26247033 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

اولین گفتگو با خانم پرستاری که در فاجعه ایرانشهر شکار شد

دختران جوانی که در ایرانشهر قربانی تجاوز شده‌اند روزهای سختی را می‌گذرانند. کابوس تجاوز یک لحظه آنها را رها نمی‌کند و به تلاش‌های پلیس و دستگاه قضایی برای دستگیری و مجازات متجاوزان دل بسته‌اند و تنها مرهم‌شان حمایت‌های اجتماعی از آنان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا، زن جوان از اقوام همان دختری است که از سوی متهمان ربوده شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته و با شکایت او رسیدگی به این پرونده آغاز شده است. او درباره شرایط این روزهای قربانی تجاوز می‌گوید: «دختر جوان یکی از اقوام من است. او 24 ساله و پرستار است. از روزی که این اتفاق برایش افتاده دچار مشکلات روحی زیادی شده است. او پیش از این دختر فعال و پرتلاشی بود، اما حالا با اتفاقی که برایش افتاده خانه‌نشین شده و به حمایت نیاز دارد. آنطور که من می‌دانم او هر روز صبح به محل کارش می‌رفت و حدود ساعت 3 بعد از ظهر هم به خانه بر می‌گشت. روز حادثه هم حدود ساعت 3 او در خیابان از ماشین پیاده شد و قدم‌زنان به سوی خانه‌شان حرکت می‌کرد. خانه آنها نخستین خانه در کوچه‌شان است و فاصله چندانی با خیابان اصلی ندارد.» وی ادامه می‌دهد: «آنطور که او گفته، فاصله خیلی کمی با خانه‌شان داشت که یک ماشین که 4پسر جوان داخلش بودند کنار او توقف کرد و آنها خیلی سریع پیاده شدند و با تهدید دست او را گرفته و کشان‌کشان سوار خودرو کردند. این صحنه را 2نفر از همسایه‌ها و مغازه‌داری که در آن نزدیکی بود، دیده‌اند اما حادثه آنقدر سریع اتفاق افتاد که کاری از دست آنها ساخته نبود؛ فقط فهمیدند که دختر جوان به میل خودش سوار ماشین نشده و او را به زور ربوده‌اند.»

این زن ادامه می‌دهد:«چند ساعت بعد در شرایطی که هوا رو به تاریکی می‌رفت، همان 4جوان که دختر را ربوده بودند با همان خودرو او را مقابل در خانه‌شان پیاده می‌کنند و می‌روند. او آسیب زیادی دیده بود. هم جسمی و هم روحی. تا چند ساعت زبانش بند آمده بود و نمی‌توانست حادثه‌ای را که اتفاق افتاده بازگو کند، اما بعد از چند ساعت، اول ماجرا را برای مادرش تعریف می‌کند و می‌گوید 4پسر جوان به او تجاوز کرده‌اند و در ادامه پدر و برادرش هم از ماجرا با خبر می‌شوند.»

وی درباره چگونگی شناسایی متهمان نیز می‌گوید:« دختر جوان هیچ کدام از متجاوزان را نمی‌شناخت اما مشخصاتی که از آنها داشت را برای برادرش بازگو کرد و او توانست آنها را شناسایی کند و در نهایت متهم اصلی به نام اصغر که حدود 22سال دارد شناسایی و دستگیر شد و اعتراف کرد که با همدستی 3نفر دیگر به دختر جوان تجاوز کرده است. آنطور که خانواده دختر جوان می‌گویند هنگام طرح شکایت به آنها گفته شده که قبل از شما دختران دیگری هم به‌خاطر اینکه به آنها تجاوز شده بود شکایت کرده‌اند.» به گفته وی، قربانی اصلی این حادثه پس از ماجرا حتی قادر نیست به سر کار برود و از نظر روحی در شرایط بدی به سر می‌برد.

دستگیری متهمی دیگر

در شرایطی که حوادث ایرانشهر هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند، مأمورانپلیس دوشنبه شب متهم دیگری را در این پرونده دستگیر کردند. سردار محمد قنبری، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان در این‌باره گفت: «یکی از متهمان که با متهم اصلی در ارتباط بوده و سلاح در اختیار وی قرار داده بود دوشنبه‌شب در زاهدان دستگیر شد.»

وی ادامه داد: «ماجرای ربودن و آزار شاکی اصلی پرونده با استفاده از یک قبضه کلاشنیکف اتفاق افتاده بود که در جریان بررسی‌های پلیسی معلوم شد جوانی که در زاهدان ساکن است اسلحه را در اختیار متهم اصلی قرار داده است. به این ترتیب وی دوشنبه‌شب در جریان عملیاتی غافلگیر‌کننده بازداشت شد. هرچند وی نقش مستقیمی در ماجرای تجاوز نداشته، اما در همان بازجویی‌های اولیه اعتراف کرد که اسلحه کشف شده را سال گذشته در اختیار متهم اصلی قرار داده بود.» سردار قنبری درباره سرنوشت سایر متهمان تحت تعقیب گفت: «3متهم دیگر تحت تعقیب هستند و مأموران در یک قدمی دستگیری آنها قرار دارند.» وی ادامه داد:« هویت این افراد برای ما کاملا مشخص شده است اما رسانه‌ای شدن این ماجرا باعث شد آنها متواری شوند. طوری که مأموران در همان روزهای اول برای دستگیری‌شان اقدام کردند اما متهمان مخفیگاه‌شان را تغییر داده و گریخته بودند. با وجود این همه توان پلیس برای دستگیری آنها به‌کار گرفته شده است.»

تجمع دختران بلوچ

حوادث روزهای اخیر ایرانشهر موجب همبستگی بیشتر زنان و دختران بلوچ شده و آنها را به سوی ایفای نقشی پررنگ‌تر در جامعه سوق داده است. طوری که روز گذشته ده‌ها نفر از آنها با به‌دست گرفتن پلاکاردهایی مقابل فرمانداری ایرانشهر به شکل مسالمت‌آمیز تجمع کردند و به گفت‌وگو با فرماندار پرداختند. یکی از فعالان اجتماعی ایرانشهر  گفت: «در تجمع سه شنبه که به‌خاطر شنیده شدن صدای دختران بلوچ انجام شد حدود 40نفر از زنان و دختران حضور داشتند که خواستار حمایت از قربانیان تجاوز و برخورد با متجاوزان بودند. در این تجمع فرماندار به گفت‌وگو با زنان پرداخت و به آنها اطمینان داد که نیروی انتظامی و دستگاه قضایی همه توان خود را برای دستگیری و مجازات متجاوزان به‌کار خواهد گرفت.» وی ادامه داد: «‌ما زنان و دختران بلوچ خواستار حمایت بیشتر از زنان نه‌تنها در ایرانشهر که در همه کشور هستیم. زنان بلوچ نماد مقاومت و ایستادگی هستند و این ماجرا را تا انتها پیگیری خواهند کرد.»

از قربانیان حمایت می‌کنیم

طی روزهای اخیر موج گسترده‌ای در محکومیت حادثه ایرانشهر و حمایت از قربانیان تجاوز در سیستان و بلوچستان به راه افتاده است. افراد زیادی با دخترانی که در این ماجرا به آنها تعدی شده ابراز همدردی کرده‌اند. ازجمله مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان. وی درباره حوادث این روزهای ایرانشهر گفت: «درخواست ما از مردم آن است که از برگزاری تجمع‌های اعتراض‌آمیز پرهیز و آرامش خود را حفظ کنند. از دستگاه قضایی و انتظامی و امنیتی هم درخواست و انتظار داریم که با حساسیت این موضوع را دنبال کنند، مجرمان دستگیر شوند و به مجازات شرعی و قانونی برسند.» وی همچنین تأکید کردکه مردم نباید به شایعات توجه کنند و نزدیکان متهمان برای دستگیری‌شان کمک کنند تا حقیقت روشن شود که نوع جرم Crime چه بوده است.» اظهارات مولوی عبدالحمید در شرایطی است که او و مولوی طیب ملازهی، امام جمعه ایرانشهر از سایر قربانیان احتمالی تجاوز که تاکنون سکوت کرده‌اند، خواسته‌اند تا سکوت‌شان را بشکنند و از حقوق‌شان دفاع کنند. آنها اعلام کرده‌اند از قربانیان حمایت خواهند کرد.

انتهای پیام

نظر شما