شناسهٔ خبر: 26246456 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۳۵۰ هزار خارجی در سیستان و بلوچستان خدمات درمانی دریافت کردند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: بیش از ۳۵۰ هزار تبعه کشور‌های افغانستان و پاکستان سال ۹۶ در سیستان و بلوچستان خدمات بهداشتی و درمانی از تیم‌های سلامت این دانشگاه دریافت کردند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، دکتر سید مهدی طباطبایی  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: اتباع خارجی دریافت کننده خدمات درمانی از طریق مرز‌های میرجاوه، سراوان و زاهدان در قالب زوار اربعین و مسافر وارد سیستان و بلوچستان شده بودند.

وی افزود: سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری و مرز طولانی مشترک با ۲ کشور افغانستان و پاکستان در معرض بروز و شیوع انواع بیماری‌های واگیر و غیر واگیر قرار دارد که دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با محور قرار دادن این موضوع و ایجاد پایگاه‌های مراقبت مرزی در زمینه نظام مراقبت بیماری‌ها و بیماریابی گام‌های موثر و موفقی بر داشته است.

وی تصریح کرد: سال ۹۶ بیش از ۳۵۰ هزار تبعه افغانستانی و پاکستانی از طریق مرز وارد سیستان و بلوچستان شدند و تحت پوشش خدمات سلامت و برنامه بیماریابی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان قرار گرفتند و موارد مشکوک بلافاصله خدمات بهداشتی و درمانی را دریافت کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطرنشان کرد: شرایط اقلیمی خاص سیستان و بلوچستان، تردد‌های بی رویه مرزی، خشکسالی‌ها و درآمد‌های کم مردم و دسترسی پایین برخی از مناطق دوردست به تسهیلات بهداشتی و پراکندگی زیاد، خدمات رسانی سلامت را به مردم دچار مشکل کرده است، اما با این وجود تیم‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همچنان خدمات بهداشتی و درمانی را در دورترین نقاط استان به بهترین شکل ممکن ارائه می‌دهند.

هزار و ۲۰۰ روستا در سیستان و بلوچستان به طور سیار آبرسانی می‌شود

دکتر طباطبایی ادامه داد: هزار و ۲۰۰ روستا در سیستان و بلوچستان به طور سیار آبرسانی می‌شود که آموزش و نظارت‌های ویژه‌ای برای سلامت آب و غذا در اولویت برنامه‌های تیم‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان قرار دارد.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت که به منظور شرکت در کارگاه بیماری‌های منتقله از آب و غذا به زاهدان سفر کرده است در این کارگاه گفت: بیماری‌های منتقله از آب و غذا به طور کلی بیماری‌هایی هستند که عامل آن‌ها از طریق غذا و آب به انسان منتقل می‌شود.

دکتر بابک عشرتی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین بیماری‌های منتقله از آب و غذا «وبا» است که از ابتدای سال ۹۷ یک مورد در کشور تایید شده است.

وی از مسمومیت‌های غذایی به عنوان بیماری شایع که بیشتر به دلیل استفاده از مواد غذایی آلوده و آب آلوده یا رعایت نکردن بهداشت فردی منتقل می‌شود نام برد و افزود: متاسفانه هر ساله در کشور با طغیان مسمومیت‌های غذایی مواجه می‌شویم که به طور معمول با نظارت و برنامه ریزی محوری متخصصان عرصه سلامت در زمینه کنترل و پیشگیری از آن اقدامات اساسی انجام شده است.
انتهای پیام/گ

نظر شما