شناسهٔ خبر: 26245538 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

دلایل ۴ برابر شدن قیمت گیلاس اشنویه در تهران

گیلاس اشنویه در آذربایجان غربی جزو مرغوب‌ترین نوع از این محصول است که باب طبع اغلب پایتخت‌نشینان است، اما این محصول بعضاً تا چهار یا پنج برابر قیمت در تهران عرضه می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: امروز برای سومین سال جشنواره گیلاس این شهر برگزار شد با این تفاوت که برگزار کنندگان از دو تجربه قبلی درس‌های آموخته و نتایج آن را به کار گرفته‌اند تا اقتصاد این محصول بیش از پیش بهبود یابد.

گیلاس اشنویه بازار چند روزه محدودی دارد، اما کشاورزان زحمت کش این شهر مرزی برای به بار نشستن محصولشان یک سال تمام وقت می‌گذارند تا این میوه بهشتی را به قیمتی معقول فروخته و چرخ زندگی‌شان را بچرخانند.

خیلی وقت‌ها وقت دلالان حاصل دسترنج کشاورزان را می‌خوردند و خود باغداران مزد زحمات خود را به اندک بهایی می‌فروشند.

هم اینک قیمت گیلاس مرغوب اشنویه در تهران به بالای ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود در حالیکه قیمت آن در اشنویه حدود یک چهارم این رقم است.

امروز در سومین جشنواره گیلاس اشنویه تعدادی از مسئولین اشاراتی هر چند گذرا به اقتصاد این محصول و سرنوشت نه چندان خوشایند آن کردند که مرور آن در این گزارش خالی از لطف نیست.

تولید سالانه ۱۲۰۰ تن گیلاس در اشنویه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی درباره گیلاس اشنویه گفت: این شهرستان با تولید سالانه ۱۲۰۰ تن گیلاس در زمره مهم‌ترین شهر‌های تولید کننده این محصول است و در مجموع ۴۰۰ هکتار باغ گیلاس در اشنویه وجود دارد

اسمعیل کریم زاده تصریح کرد: امروز گیلاس اشنویه به یک ظرفیت اقتصادی و گردشگری تبدیل شده بنابراین باید بیش از پیش به اقتصاد گیلاس توجه کرد.

وی گفت: گیلاس اشنویه ظرفیت لازم برای انجام سرمایه گذاری‌های جدید در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی را دارد.

گیلاس اشنویه، ظرفیت بالقوه گردشگری

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این جشنواره گفت: قطعاً گیلاس اشنویه یک ظرفیت مردمی بالقوه برای توسعه صنعت گردشگری در این منطقه دارد.

حسین تاجیک تصریح کرد: حمایت دولت از باغداران و تولید کنندگان گیلاس زمینه را برای ورود گردشگر و سرمایه‌گذار به این شهرستان فراهم خواهد کرد و در این راستا سازمان میراث فرهنگی آماده همه گونه همکاری با سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

 

وی گفت: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بودجه‌های خود برای توسعه زیر ساخت‌های گردشگری آذربایجان‌غربی، مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است که سهم اشنویه از این بدجه ۸۰ میلیارد تومان است.

دلالان اصلی‌ترین عامل گرانی گیلاس اشنویه در تهران

معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در این جشنواره با اشاره به قیمت بالای گیلاس اشنویه در بازار‌های پایتخت گفت: به واسطه دخالت دلالان قیمت گیلاسی که در اشنویه ۸ هزار تومان است در پایتخت به بیش از ۳۵ هزار تومان رسیده که این موضوع اصلاً قابل قبول نیست.

حسینعلی امیری گفت: باید تدابیری اندیشیده و بکار گرفته شود تا هر چه زودتر دست دلالان و سوجویان از اقتصاد گیلاس اشنویه کوتاه شود و در این صورت هم کشاورز سود معقولی خواهد داشت و هم مصرف کننده به قیمت مناسب‌تری گیلاس اشنویه را تهیه خواهند کرد.

وی تصریح کرد: برگزاری جشنواره گیلاس اشنویه در تراز ملی و بین المللی می‌تواند بستر‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار را بیش از پیش فراهم کند.

امیری گفت: برگزاری مطلوب جشنواره گیلاس اشنویه بسترساز معرفی تاریخ و فرهنگ غنی این شهر به توریست‌های داخلی و خارجی را فراهم می‌خواهد کرد.

نظر شما