شناسهٔ خبر: 26245482 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

دست درازی معدن‌کاوان به پناهگاه حیات وحش موته

مدیرکل محیط زیست اصفهان: معدن‌کاوان بدون مجوز وارد منطقه شدند/ صدور پروانه اکتشاف بر اساس یک صورتجلسه سوری+سند

صبح روز دوشنبه معدنکاوان بدون مجوز خواب را از چشمان حیات وحش پناهگاه موته ربودند اما با بیداری دوستداران و ماموران یگان حفاظت محیط زیست کمی خطر از سر حیات وحش دور شد، مدیرکل محیط زیست این استان اظهار داشت: معدن کاوان از طریق موافقت استاندار و بدون مجوز زیست محیطی به منطقه وارد شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، اکتشاف در قلب منطقه حفاظت شده آن هم بدون اخذ مجوز از سوی سازمان محیط زیست از روز گذشته جنجال هایی به دنبال داشته است.

 وجود معدن سنگ تراورتن در محدوده پناهگاه حیات وحش موته، حدود سه سال پیش از سوی یکی از نهادهای استان اصفهان جهت اکتشاف و بهره برداری مورد توجه قرار گرفت، اما با ممانعت محیط زیست این استان مواجه شده بود؛ دلیل ممانعت کاملاً مشخص و منطقی است، معدن سنگ مورد نظر در پناهگاه حیات وحش واقع شده و میراث آیندگان است.

 اما بهره برداران توجهی به این مهم نداشته و در اردیبهشت ماه سال 1395 مجدداً تقاضای صدور پروانه اکتشاف معدن مطرح و مدیر کل وقت سازمان صنعت و معدن استان با توجه به مخالفت اداره کل حفاظت محیط زیست استان موضوع را به کمیسیون تبصره 5 ماده 24 قانون مکرر معادن ارجاع شد.

گفته شده این کمیسیون در تاریخ 16 مردادماه 95 با حضور نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و معدن، دادگستری، نظام مهندسی معدن و استانداری اصفهان تشکیل شد و با مخالفت نیمی از اعضای حاضر در جلسه و موافقت نیمی دیگر نهایتاً تصمیم گیری نهایی در خصوص صدور پروانه اکتشاف معدن به رسول زرگرپور استاندار وقت استان اصفهان ارجاع شد.

شاهدان می گویند استاندار وقت از محدوده مورد نظر جهت معدنکاوی در پناهگاه حیات وحش موته بازدید کرده و علی رغم فشارهای فراوان با توجه به حجم گسترده تخریب های مورد انتظار و اهمیت این زیستگاه ارزشمند با صدور مجوز اکتشاف معدن مخالفت می کند و به نظر می رسد با این مخالفت قاطع صدور مجوز اکتشاف معدن در پناهگاه حیات وحش موته منتفی شده است.

پس از تغییر استاندار اصفهان، متقاضیان اکتشاف معدن بر مبنای جلسه ای که در تاریخ 16 مردادماه 95 برگزار شد، صورتجلسه ای سوری تنظیم می کنند و این بار صورتجلسه را بدون امضای نماینده محیط زیست به امضای محسن مهرعلیزاده استاندار جدید اصفهان که در جریان تصمیمات قبلی نبود، می رسانند در حالیکه در تاریخ 16 مردادماه استاندار هنوز در این پست مشغول خدمت نبوده است، در واقع هیچ جلسه ای با حضور استاندار فعلی اصفهان تشکیل نشده است، بنابراین صورتجلسه مذکور نمی تواند ملاک عمل قرار بگیرد.

جالب اینجاست که براساس صورتجلسه سوری که بدون امضای نماینده محیط زیست و بدون تشکیل جلسه و حضور استاندار فعلی اصفهان تنظیم شده است، سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در تاریخ 97/2/25 اقدام به صدور پروانه اکتشاف کرده است.

در صورتی که هدف معدنکاوان استفاده از تبصره 5 ماده 24 قانون مکرر معادن باشد، باید جلسه ای حقیقی با حضور استاندار جدید تشکیل و مراحل قانونی و رای گیری با حضور همه اعضای کمیسیون تشکیل شود اما صبح روز دوشنبه 28 خردادماه 97 عوامل و ماشین آلات معدنکاوان جهت شروع عملیات اکتشاف وارد منطقه شده اند که با ممانعت مردم محلی، طبیعت دوستان و نیروهای محیط زیست منطقه مواجه شده اند.

عملیات معدنکاوی با حضور مردم و نیروهای محیط زیست متوقف شده است، سید رحمان دانیالی مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس، درخصوص نحوه ورود معدن کاوان بدون مجوز سازمان محیط زیست به منطقه تحت حفاظت این سازمان گفت: بدون مجوز و از طریق یکی از مقامات استان وارد شدند و سعی کردیم جلوی فعالیتشان را بگیریم.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که پروانه اکتشاف مورد ادعای این معدن را بررسی کنیم اظهار داشت: هنوز هیچ پروانه اکتشافی برای ما فرستاده نشده است. حتی اگر سازمان صنعت و معدن اصفهان هم این پروانه را صادر کرده باشد از سوی ما مورد قبول نیست.

دانیالی افزود: اکتشاف و بهره برداری از این معدن  آسیب های جبران ناپذیری به این زیستگاه ارزشمند موته وارد خواهد کرد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما