شناسهٔ خبر: 26245357 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

35 تن از مشاهیرایران در یونسکو ثبت شدند

شاهرود- ایرنا- مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران حوزه فرهنگ را زمینه ساز تولید ثروت در جهان دانست و گفت: تاکنون 35 تن از مشاهیر بزرگ ایران مانند خیام ، سعدی، حافظ، ابن سینا ، سهروردی ، ابوسعید ابوالخیر و زکریای رازی در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسکو به ثبت رسیده اند.

صاحب‌خبر -

عبدالمهدی مستکین که برای شرکت در همایش میراث جهانی شاهرود روز پنجشنبه به بسطام سفر کرده، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر اهمیت فرهنگ در بعد هویت و معنا و نیز از جنبه اقتصادی، ابراز داشت: در چند سال گذشته کشورها هوشیار و متوجه شدند که چه ثروت های بزرگی در پشت این نام ها نهفته است و بدین ترتیب مشاهیر خود را برای جذب گردشگران بیشتر به یونسکو معرفی می کنند.
وی اضافه کرد: ایران نیز به دلیل قرارگیری در قلب آسیای غربی و پیشینه غنی فرهنگی و تمدنی ، بیشتر مشاهیر جهانی در حوزه فرهنگ و ادب را در محدوده جغرافیایی خود داشته و تاکنون 35 تن از این بزرگان را به ثبت رسانده است.
مستکین با اشاره به اینکه از حدود پنج سال پیش محدودیت هایی برای ثبت جهانی ایجاد شده و هر کشوردر طول دوره 2ساله فقط می تواند 2 تن را با مشارکت کشورهای همسایه معرفی کند، یادآور شد: شخصیت ها و مشاهیر باید پلی برای ایجاد گفت و گو، دوستی، مدارا، صلح، همزیستی و ترویج همدلی و مهربانی میان ملت ها باشند.
وی ادامه داد: بر این اساس 2 تن از مشاهیر بی نظیر ما در طول تاریخ که بیش ازهزار سال از درگذشت آنان می گذرد، سلطان العارفین بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی، ظرفیتی بی نظیر و بزرگ برای معرفی رویکرد اخلاق مدارانه و مبتنی بر دین مبین اسلام و مصحف شریف قرآن به وجود می آورند.
مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه این 2 بزرگوارخاستگاه و آبشخور فکری بسیاری از اندیشمندان، عارفان و شاعران بوده اند، افزود: اگر فردوسی ،سعدی، حافظ، مولانا، عطار و نظامی را ارکان ادب پارسی در نظر بگیریم، بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی سرچشمه جوشش و تراوش این عظمت هستند.
مستکین با ابراز خوشحالی از تلاش مردم شاهرود، بسطام و خرقان برای نشان دادن این عظمت به جهانیان تاکید کرد: پس از همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان، کار اصلی آغاز می شود و نیاز است تا مردم این منطقه به شکل خاص و ایرانیان به شکل عام در ترویج اندیشه های آنان با رویکرد حفظ هویت ملی و دینی خود تلاش کنند.
سازمان‌ آموزشی،‌ علمی ‌و ‌فرهنگی ‌ملل ‌متحد (یونسکو) در چهارم نوامبر ۱۹۴۶ تأسیس شد و 46 کشور از جمله ایران اساسنامه آن را امضا کردند ، هدف از تشکیل این سازمان کمک به استقرار صلح و امنیت از طریق ترویج همکاری‌ میان ملت‌ها در زمینه‌های آموزش، علوم و فرهنگ به منظور افزایش احترام همگان به عدالت، حاکمیت قانون، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی برای همه، بدون توجه به تفاوت‌های نژادی، جنسیت، زبان و مذهب، مطابق با منشور ملل متحد اعلام شده است .
معرفی و بزرگداشت شخصیت‌ها در خلق و توسعه تمدن بشری در چارچوب کنوانسیون حفظ میراث معنوی (۲۰۰۳) صورت می گیرد ، ثبت آثار معنوی تا پیش از تصویب و اجرای این کنوانسیون ، در قالب برنامه بین‌المللی شاهکارهای میراث شفاهی بشری صورت می‌گرفت.
همایش' میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان' با هدف حفظ مفاخر ارزشمند ایرانی، بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی پنجشنبه در شاهرود برگزار شد. آسین چلبی نواده بیست و دوم مولانا، شهرام ناظری و استادان و بزرگان فرهنگ و ادب کشور مهمان این همایش بودند.
شهرستان شاهرود 148 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی دارد که شامل 63 بنا و محوطه تاریخی، 73 تپه تاریخی و 11 اثر معنوی است.
7359/6167

نظر شما