شناسهٔ خبر: 26244145 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهار اعتیاد کرمانشاه فقط یک راه دارد

کرمانشاه - ایرنا - به اعتقاد مسئولان مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با وجود 700 مخدر صنعتی و درمان سخت و هزینه ‌بر معتادان، بهترین راه اقدام های فرهنگی و پیشگیری است؛ کاری که جز با کمک خانواده‌ها و افراد نیکوکار به ثمر نمی‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، مدیرکل بهزیستی و مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه روز پنجشنبه در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر(پنجم تیرماه) در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.
علی شمشیری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در این نشست خبر داد که با موافقت استاندار کرمانشاه قرار است اردوگاهی مانند مرکز ماده 16 با ظرفیت ساماندهی هزار معتاد احداث شود تا در آن معتادان پس از ترک در معرض حرفه‌آموزی قرار گیرند و در همان جا صاحب شغل شوند.
به گفته او تمام ساز و کارهای لازم برای حرفه آموزی، اشتغال و بازار مصرف تولیدات این جامعه هزار نفری در نظر گرفته شده است.
شمشیری در ادامه گفت: بیش از 170 کشور جهان درگیر مبارزه با معضل اعتیاد هستند که ایران از نظر شیوع مصرف از متوسط جهانی پایین تر است و استان کرمانشاه هم از سال گذشته در بین استان‌های با مصرف متوسط قرار گرفته است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه به وجود بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان در همسایگی ایران اشاره کرد و گفت: از زمان اشغال افغانستان توسط آمریکایی ها تاکنون میزان تولید خشخاش در این کشور از 185 به 9 هزار تن افزایش یافته است.
او تاکید کرد که بسیاری از سیاستمداران و سردمداران کشورهای غربی خود از سران مافیای مواد مخدر دنیا هستند.

** تقدیم 80 شهید و جانباز
شمشیری به تلاش های گسترده ایران برای مسدود سازی مرزهای زمینی در شرق کشور اشاره کرد و افزود: همین موضوع سبب ترانزیت بخش عمده مواد مخدر از جنوب کشور و مسیر دریایی شده است.
شمشیری اظهار داشت: با توجه به هزینه ها، سختی ها و تاثیر اندک مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر، ما طی چند سال اخیر و با تشکیل کمیته تعامل اطلاعات با همکاری دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی تمرکز خود را بر مقابله با مواد فروشان کلان و دانه درشت ها گذاشته ایم که این موضوع سبب کاهش دستگیری‌ها، افزایش کشفیات و شناسایی آسان‌تر اموال و دارایی مواد فروشان شده است.
به گفته او طی یک سال گذشته حدود 200 مکان تولید و توزیع مواد مخدر هم در سطح استان کرمانشاه پلمب و تعدادی از آنها به نفع دولت مصادره شده است.
آنچنان که شمشیری بیان کرد: استان کرمانشاه برای مبارزه با مواد مخدر 52 شهید و 28 جانباز تقدیم کرده است.

** وجود 700 نوع مخدر صنعتی
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با تاکید بر اهمیت و ضرورت پیشگیری و اقدام های فرهنگی برای مقابله با مواد مخدر گفت: با توجه به وجود 700 نوع مخدر صنعتی و تعدد روز افزون آن، درمان معتادان روز به روز سخت تر و پرهزینه تر می شود.
شمشیری تأکید کرد که اقدام های پیشگیرانه و فرهنگی هم بشدت نیازمند مشارکت همه آحاد مردم به ویژه افراد نیکوکار و رسانه‌ها است.

** تریاک و گل پرمصرف ترین مخدرهای کرمانشاه
امید قادری، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه هم در این نشست اعلام کرد که در آخرین شیوع شناسی اعتیاد خوشبختانه کرمانشاه از محدوده استان های پرخطر و پرمصرف خارج شده و در بین استان های متوسط قرار گرفته است.
او این رویداد را نشان دهنده مسیر درست مقابله با اعتیاد در استان توصیف کرد و گفت: براساس همین شیوع شناسی تریاک همچنان با 75 درصد پرمصرف‌ترین ماده مخدر استان است سپس مخدر گل و مشتقات آن با 12 درصد بیشترین مصرف را دارند.
قادری گفت: تصور اکثر کسانی که اقدام به مصرف مخدر گل می‌کنند این است که این ماده اعتیاد آور نیست در حالیکه اعتیاد آوری آن بسیار خطرناک است و از نظر روانی هم آثار مخربی دارد.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه به اقدام های بهزیستی برای مقابله با اعتیاد در استان اشاره و اظهار داشت: 2 طرح نماد و ماد در مهدکودک ها، مدارس، دانشگاه ها و اخیراً پادگان‌ها برای آگاه سازی کودکان، نوجوانان و جوانان در حال اجراست.
قادری به وجود 3 موبایل سنتر(خودروهای پیشگیری از اعتیاد) در سطح شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این مراکز سیار با حضور در محلات مختلف استان در زمینه بهداشتی، درمانی و مواد غذایی به معتادان خدمت‌رسانی می‌کنند.
او برنامه های محله محور و اجتماع محور را از دیگر اقدام های پیشگیرانه بهزیستی دانست و در باره بخش درمان نیز به وجود چندین مراکز متادون تراپی، مراکز اقامتی میان مدت و اجتماع محور اشاره کرد.

** افزایش حدود 40 درصدی کمپ های ترک اعتیاد
قادری تاکید کرد که با توجه به جمعیت 2 میلیونی استان تعداد کمپ های مجاز باید از 19 کمپ فعلی به دست‌کم 30 کمپ برسد که ما در این راستا مجوز تاسیس 13کمپ دیگر را صادر کرده ایم.
به گفته او هم اکنون تنها یک مرکز ماده 16(ترک اعتیاد اجباری) با ظرفیت 150 نفر در استان وجود دارد که جوابگوی نیازهای فعلی نیست و به همین دلیل با همکاری استانداری کرمانشاه یک مرکز 400 نفره با تمام امکانات و تجهیزات لازم در حال ساخت است.

** سختگیری بانک‌ها بر بهبودیافته‌ها
قادری در پاسخ به سوال ایرنا در باره میزان موفقیت کمپ ها در ترک اعتیاد معتادان گفت: طبق آمارهای جهانی کمپ ها در بهترین حالت پنج درصد خروجی موفق(پاکی کامل) دارند و علت آن هم این است که بسیاری از معتادان پس از ترک امکان بازگشت به آغوش خانواده و اجتماع را ندارند و خیلی زود سرخورده می شوند.
او در این زمینه به اقدام های بهزیستی برای اشتغالزایی معتادان بهبودیافته اشاره کرده و افزود: ما در سال 96 حدود 320 فقره وام خوداشتغالی به این افراد اعطا کردیم.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: بهزیستی همچنین به هر کارفرما که یک فرد بهبودیافته را صاحب شغل کند 250 میلیون ریال وام اعطا می کند.
او در عین حال 'تامین ضامن کارمند و سختگیری بانک ها' را به‌ عنوان مهمترین مشکل افراد بهبودیافته برای استفاده از تسهیلات بهزیستی دانست.
قادری با بیان اینکه امسال 500 میلیارد ریال تسهیلات برای مددجویان بهزیستی استان در نظر گرفته شده است، ابراز امیدواری کرد که کارفرمایان برای جذب افراد بهبودیافته پای کار بیایند تا امکان جذب این مبلغ فراهم شود.
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه در ادامه سخنانش آسیب اعتیاد را مهمترین آسیب اجتماعی کشور و استان دانست و گفت: بیشترین علت مراجعه زوجین برای طلاق در استان اعتیاد است و این معضل نقش مهمی در کودک آزاری، بیماری ایدز، خودکشی، سرقت و... دارد.
قادری همچنین در باره میزان مرگ و میر معتادان استان در سال گذشته گفت: طبق آمار پزشکی قانونی در سال 95 بیش از 564 معتاد فوت کردند اما با اقدام های پیشگیرانه و کاهش دهنده آسیب، این آمار در سال گذشته با کاهش 30 درصدی همراه بوده است.
آمار مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر کشور سال 96 سه هزار و 12 نفر بوده که براساس گزارش وزارت بهداشت، این آمار 5.6 درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش داشته است.

** عزم ورزش برای مقابله با اعتیاد
همچنین ارسلان حسینی، مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه نیز در این نشست گفت: برای پرکردن اوقات فراغت جوانان و پیشگیری از گرایش آنان به سمت مواد مخدر، در سال 96 احداث 82 خانه ورزشی روستایی در دستور کار قرار دادیم.
او افزود: تاکنون 58 خانه افتتاح شده که هر خانه شامل یک میز پینگ پنگ، 2 عدد فوتبال دستی، 2 عدد دارت، یک تخته تاتامی و یک صفحه شطرنج است.
حسینی همچنین عنوان کرد: در سال گذشته 439 برنامه و همایش ورزشی در روستاهای استان برگزار شده و برای 31 زمین خاکی روستایی تجهیزات بازی فوتبال، والیبال و فوتسال نصب شده است.
به گفته او در سال 97 نیز تاکنون بیش از 31 روستا به وسایل لازم برای ورزش فوتبال و والیبال به ارزش 465 میلیون ریال تجهیز شده‌اند.
برگزاری بیش از 50 کارگاه اجتماعی فرهنگی و 700 برنامه ورزشی از دیگر اقدام های اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در سال گذشته بوده است.
حسینی با اشاره به هفته مبارزه با مواد مخدر گفت: 15 برنامه برای این هفته پیش بینی کرده ایم که شامل مسابقه انتخابی کشتی، همایش پیاده روی خانوادگی، کوهپیمایی، جشنواره بومی محلی، دوچرخه سواری، دو صحرانوردی، ورزش صبحگاهی، پرواز بادبادک ها، اسکیت، همایش ورزش باستانی، مسابقه فوتبال و افتتاح 23 خانه ورزشی روستایی است.

** رایگان شدن استفاده از سالن های ورزشی
یکی از مهمترین اقدام های اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه برای پرکردن اوقات فراغت و تخلیه انرژی نوجوانان و جوانان رایگان کردن یک زمان مشخصی برای استفاده از اماکن ورزشی استان است.
براساس توافقی که بین استانداری کرمانشاه، آموزش و پرورش و اداره کل ورزش و جوانان استان انجام شده است، دانش آموزان و دانشجویان در تابستان امسال می توانند به صورت رایگان از مجموعه های ورزشی سطح استان استفاده کنند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه گفت: طبق این توافق نامه 85 مجموعه ورزشی روستایی از ساعت هشت صبح تا 12 و 352 مجموعه های ورزشی شهری نیز از ساعت هشت تا 10 صبح به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار خواهند گرفت.
خبرنگار ایرنا از حسینی پرسید که آیا امکان تداوم خدمات رایگان اماکن ورزشی به جوانان استان در سایر فصل های سال هم وجود دارد که او پاسخ داد: ما بر اساس قانون موظف به دریافت اجاره در قبال استفاده از اماکن ورزشی استان هستیم اما اگر 15 میلیارد ریالی که از این محل درآمد داریم در بودجه دیده شود، آمادگی رایگان کردن استفاده از همه مجموعه های ورزشی استان را داریم.
حسینی در پایان با تاکید بر اهمیت پیشگیری و مقدم بودن آن بر درمان پیشنهاد داد که اسم شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به شورای پیشگیری از اعتیاد تغییر پیدا کند تا با این کار تمرکز بر بخش پیشگیری بیشتر شود و هزینه های هنگفت درمان کاهش یابد.

** مهمترین مشکل، ناقص بودن چرخه ترک اعتیاد
پنجم تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است که به همین مناسبت از اول تا 6 تیرماه برنامه های مختلفی در ایران برای ترویج پیشگیری و مقابله با اعتیاد برگزار می شود.
شعار جهانی امسال برای مبارزه با مواد مخدر این است: ' اول گوش کن، گوش کردن به کودکان و جوانان گام نخست در کمک به رشد سالم و ایمن آنها است'.
بین 90 تا صد هزار نفر از کرمانشاهی ها معتاد هستند و اعتیاد به همراه بیکاری و طلاق، مثلث معضلات استان کرمانشاه نام گرفته اند.
برای ترک اعتیاد معتادان کرمانشاه، 19 کمپ مجاز در استان فعال است که سالانه هزاران نفر در آنها دوره ترک را طی می کنند اما به دلیل ناقص بودن چرخه ترک اعتیاد، بیش از 90 درصد از آنان به آغوش اعتیاد بر می گردند.
نبود شغل، نگاه تحقیرآمیز جامعه و نداشتن اعتماد به نفس از مهمترین حلقه های مفقوده در زنجیره ترک اعتیاد هستند که باعث پناه بردن مجدد معتادان بهبودیافته به سایه مواد مخدر می شود.
جمعیت زیاد معتادان در استان سبب رشد سایر اسیب های اجتماعی از جمله طلاق، سرقت، نزاع، بیماری های منتقل شوند از راه جنسی از جمله ایدز و... شده است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی

نظر شما