شناسهٔ خبر: 26244039 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ضرورت استفاده از ظرفیت های اقلیمی در مدیرت مصرف انرژی/منابع مالی در قانون اصلاح الگوی مصرف تامین نشده است

شکرچی زاده گفت: هنوز منابع مالی مناسب برای اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف تامین نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در "نخستین همایش بین المللی مدیریت انرژی در ساختمان و فناوریهای مرتبط" با بیان اینکه حکایت ما و انرژی، حکایت قورباغه پخته است گفت: اگر قورباغه را در آب جوش قرار دهید یکباره عکس العمل نشان می دهد و خود را نجات می دهد ولی اگر آرام آرام آب را گرم کنید قورباغه خود را تطبیق می دهد و آرام آرام پخته می شود و جان خود را از دست می دهد.

وی ادامه داد: این مثال درباره ما صدق می کند که با وضعیت آشفته هدرفت منابع و ذخایر کنار آمده ایم.

وی با بیان اینکه در گذشته بسیار کم انرژی مصرف می کردیم افزود: در گذشته یک پنکه  بادبزن و بخاری کم مصرف بود و حمام ها نیز عمومی بود ولی به تدریج به سمت مصرف گرایی رفتیم و حالا بیش از سه یا چهار برابر مصرف جهان، انرژی مصرف می کنیم که تبدیل به ارزش افزوده نمی شود.

وی تصریح کرد: اگر انرژی در ساختمان هدر برود جدا از اینکه منابع از دست می رود آلودگی های زیست محیطی را به دنبال دارد.

شکرچی زاده با بیان اینکه برای آسیب شناسی وضعیت موجود دو مطلب مهم را تاکید می کنم که می تواند  به ما کمک کند تا مسیر آینده را بهتر شناسایی کنیم گفت: مورد اول شناخت وضعیت واقعی موجود است که به عدم هماهنگی بین سازمانها و دستگاههای مجری برمی گردد.

وی گفت: اقدامات شهرداری، وزارت نفت و وزارت نیرو با یکدیگر هماهنگ نمی شود و سیستمهای آنها نمی تواند ما را به یک بانک اطلاعات جامع انرژی برساند .دراین وضعیت نمی توان داده های صحیحی به دست آورد.

شکرچی زاده با بیان اینکه موضوع دیگر عدم فرهنگ سازی مناسب است گفت: متاسفانه همت واقعی برای حل مشکل وجود ندارد. یک اتفاقاتی دارد می افتد ولی درست نمی دانیم پشت قضیه به کجا ختم می شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با بیان اینکه می توان با اقدامات نه چندان سخت مدیریت انرژی را انجام داد افزود: در ساختمانهای دولتی که مصرف کننده مهم انرژِی هستند همتی برای بهینه سازی انرژی وجود ندارد بنابراین مردم هم قانون را یاد نمی گیرند و انجام نمی دهند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره وضعیت قانون "اصلاح الگوی مصرف" افزود: این قانون در سال 1386 به تصویب رسید ولی دولت های نهم و دهم عقیده ای به آن نداشت و آیین نامه آن را ننوشتند.

وی گفت: دولت یازدهم و دوازدهم به آن اعتقاد داشت ولی آیین نامه آن در سال 1396 انجام شد. بعد از گذشت ۴ سال هنوز منابع مالی در این موضوع دیده نشده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هرچه برای اختصاص بودجه آن تلاش کردیم به نتیجه نرسید و فرصت طلایی سال 1397 را از دست دادیم.

وی با اشاره به اقدامات این مرکز گفت: در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فصل مهمی از کار ما به موضوع انرژی اختصاص یافته است. تدوین مقررات ملی ساختمان و مبحث 19 از نتایج فعالیتهایی است که در مرکز انجام می شود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه یکی از کارهایی که انجام شد تهیه جزییات مبحث 19 مقررات ملی است افزود: مبحث 19 یک بستر قانونی بسیار خوب است که می توان از طریق آن بخش مهمی از انتظارات ما از مقوله مدیریت انرژی را انجام داد.

شکرچی زاده، اقدام دیگر این مرکز را همکاری نزدیک با سازمان نظام مهندسی دانست و گفت: ظرفیت عظیمی از بدنه تخصصی در سازمان نظام مهندسی تشکیل شده که از هر نگاهی این ظرفیت باید در اختیار کشور قرار گیرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه استفاده از ظرفیتهای اقلیمی و مدیریت مصرف انرژی در ساختمان از دیگر کارهای ضروری است افزود: کار دیگری برای خانه های روستایی با همکاری بنیاد مسکن انجام دادیم.

وی افزود: بازسازی روستاها در چند دهه اخیر نوعا به مقاوم سازی در برابر زلزله پرداخته ولی هویت و مصرف انرژی روستا مورد غفلت قرار گرفته بود که خوشبختانه با استقرار انرژی خورشیدی می توان به سمت کارهای بهتر پیش رفت. البته اقدامات نسبت به آنچه باید باشد بسیار نزدیک است.

میزان مصرف انرژی در ایران ۶.۲ برابر دنیا است

در ادامه این مراسم توکلی مدیر پروژه بهینه سازی انرژی با بیان اینکه در دنیا حدود یک سوم مصرف انرژی و 22 درصد انتشار گازهای گلخانه ای از طریق ساختمانها انجام می شود گفت: میزان مصرف انرژی در ایران حدود 6.2 برابر استانداردهای بین المللی است.

وی ادامه داد: پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان، آگوست 2016 در ایران ابلاغ شده اما پیشرفت آن شاید بیش از 10 درصد نیست.

وی افزود: محل اجرای آن تهران است که با همکاری دو ارگان بین المللی انجام می شود.

توکلی با بیان اینکه کاهش مصرف انرژی و کمک به محیط زیست سالم را از اهداف این پروژه است گفت: کاهش 25 درصدی مصرف انرژی در ساختماهای موجود و کاهش 65 درصدی در ساختماهای جدید از اهداف ما است که در بلندمدت به کاهش انتشار آلاینده ها منجر می شود.

توکلی تصریح کرد: در نتیجه باید بتوانیم یک میلیون تن دی اکسید کربن که از طریق ساختمانها ایجاد می شود را کاهش دهیم.

مدیر پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان اظهار کرد: 65 گروه ذی نفع را در این پروژه شناسایی کرده که از نظر همکاری بین بخشی در قالب کمیته راهبری در خدمتشان هستیم و سعی کردیم از تمام ظرفیتها وامکاناتی که دربقیه سازمانها وجود دارد برای اهداف پروژه استفاده کنیم.

وی توضیح داد: مدل کسب و کار شرکتهای خدمات انرژی، اجرای پروژه های پایلوت، دستورالعملها و برنامه های آموزشی مرتبط با پروژه های پایلوت، ایجاد مرکز آموزش حرفه ای مدیریت در ساختمان، برنامه های آگاهی بخشی عمومی، مکانیزم های مالی پایدار بازار انرژی، خروجی های مورد انتظار پروژه است.

مدیریت مصرف انرژی در تعداد کمی از ساختمان های کشور 

همچنین در این مراسم حیدر جهانبخش با بیان اینکه توسعه های نامتوازنی که در شهرها بخصوص در سه چهار دهه اخیر رخ داد مساله ای را برای متولیان امور ایجاد کرد که به چهار مساله اصلی محیط زیست، آب، هوا و انرژی مربوط می شد. گفت: آلودگی های ناشی از بهره گیری غلط از منابع انرژی و آلودگی های آب و هوا بر ناپایداری محیط زیست اثر داشت.

وی ادامه داد: چالش های زیست محیطی باعث شده صاحبنظران به این سمت سوق پیدا کنند که موضوع استفاده بهینه از انرژی مورد توجه قرار گیرد.

وی اصلی ترین راهکارها بر دو موضوع عنوان کرد و گفت: دو واژه صرفه جویی در مصرف انرژی و ذخیره سازی انرژی از اصلی ترین راهکارها در این بخش است.

جهانبخش با بیان اینکه باید از این دو واژه عبور و تفکرمان به سمت مدیریت انرژی هدایت دهیم افزود: در بخش اصول، سیاستها و قوانین کمبودی نداریم. اما اینکه چرا ناکام هستیم به این دلیل است که دو لایه را توجه نکردیم؛ یکی فرآیندها و دیگری فناوری هایی است که باید در این زمینه شناسایی و در مقیاس کشور بومی سازی و کاربردی شود.

رییس کمیسیون انرژِی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: در کمیسیون انرژی سعی شده نگاهمان را از کاهش صرف مصرف انرژی به سمت مدیریت انرژِی ببریم.

وی تاکید کرد: شاید ساختمانهایی انگشت شمار در کشور داشته باشیم که مصرف انرژی آنها کم است ولی به بحث محیط زیست در آنها کمتر توجه شده باشد.

وی افزود: لازم است سه لایه اصول، فرآیندها و تکنولوژی ها را با هم پیوند بدهیم.

انتهای پیام/

 

نظر شما