شناسهٔ خبر: 26243760 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دادگستری شاهرود پرونده معوق ندارد

شاهرود- ایرنا - رییس دادگستری شاهرود گفت: با برنامه ریزی های انجام شده این نهاد سال گذشته به 35 هزار و 84 فقره پرونده رسیدگی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، علی اکبریان روز پنجشنبه به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: علاوه براین، دادسرا، دادگستری و شوراهای حل اختلاف شهرستان شاهرود به 202 پرونده معوق سال های گذشته رسیدگی کردند.
وی تصریح کرد: پارسال به 12 هزار و 803 فقره پرونده در دادگاه‌های شاهرود، 11هزارو 801 پرونده در شوراهای حل اختلاف و 11 هزار و 701 پرونده هم در دادسرای شاهرود رسیدگی شد.
اکبریان کاهش جرائم اجتماعی را یکی از برنامه های اساسی قوه قضائیه اعلام و اضافه کرد: برای این منظور برنامه های زیادی با مشارکت دادستانی، دستگاه های انتظامی و امنیتی در شاهرود انجام شد.
رییس دادگستری شاهرود تسهیل کارها و یاری رسانی به مردم را دیگر برنامه مهم این نهاد برشمرد و گفت: پارسال ستاد معاضدت قضایی دادگستری به هفت هزار و 800 نفر خدمات داد که نسبت به سال ماقبل افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.
دادستان شاهرود در این گفت و گو اظهارکرد: کاهش پرونده‌های قدیمی و کاهش میانگین زمان رسیدگی از دستاوردهای آن است.
حسین رجبی ادامه داد: سال گذشته متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها 57 درصد و دراجرای احکام هم 41 درصد نسبت به سال ماقبل کاهش داشت.
وی بیان داشت: بنابه دستور رییس قوه قضائیه برای کاهش جمعیت زندان ها برنامه های موثری مانند نشست های منظم ساماندهی ، استفاده از مجازات جایگزین زندان و نصب دستگاه های پرداخت آنی در مراکز انتظامی اجرا شد ، به طوری که جمعیت ورودی به زندان در سال گذشته 879 نفر شد در حالی که سال 93 یک هزارو252 نفر راهی زندان ها شده بودند.
رجبی با بیان این که 600 فقره پرونده احکام جایگزین حبس صادر شد، افزود: پیشگیری از وقوع جرم یکی از اولویت های دادستانی است که رسیدن به این هدف نیازمند همکاری همه دستگاه های اجرایی است.
وی همچنین ترویج صلح و سازش را دیگر برنامه مهم دادستانی اعلام کرد و گفت: 2هزارو 500 پرونده با سازش طرفین بسته شد و با تلاش واحد تمشیت در 500 پرونده رضایت شاکیان بدست آمد.
تدوین سند چشم‌انداز توسعه کمی و کیفی دادستانی شهرستان در هفت محور از دیگر سخنان رجبی بودکه تکریم ارباب‌رجوع ، برخورد با جرائم خشن و توجه به حقوق عامه از جمله آن هاست .
وی خاطرنشان کرد: پارسال هشت فقره پرونده قتل با 9 کشته تشکیل شد که بیشتر آن ها براثر کنترل نکردن خشم و با سلاح سرد روی داد که این امر ضرورت توجه بیشتر خانواده ها به رفتار فرزندان را نمایان تر می کند.
دادستان شاهروداز تشکیل یک هزار و 597 پرونده در ارتباط با مواد مخدر خبرداد و گفت: بیشترین جرایم این شهرستان افترا، کلاهبرداری، جعل، تصرف عدوانی، تهدید، ورود به عنف، ‌ضرب و جرح عمدی و سرقت مهم ترین آنهاست.
شاهرود 240 هزار نفر جمعیت دارد، دادگستری این شهرستان علاوه بر مرکز در بخش های بسطام و بیارجمند هم خدمات قضائی ارایه می کند.
7358/6167

نظر شما